تاریخ انتشار: شنبه 1401/09/12 - 13:29
کد خبر: 452600

معاون وزیر صمت:

دلیل عدم موفقیت صنعت خودرو نداشتن راهبردهای بالادستی است

 دلیل عدم موفقیت صنعت خودرو نداشتن راهبردهای بالادستی است

معاون وزیر صمت گفت: دلیل بعضی عدم موفقیت‌ها در صنعت خودرو و برخی صنایع دیگر موجود نبودن راهبردهای بالادستی در حاکمیت است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»،  منوچهر منطقی در اختتامیه مدرسه سیاست گذاری علم و فناوری شهید فخری زاده که در دانشگاه امام صادق برگزار شد، روند توسعه موتور توربو فن در صنایع نظامی، نقطه آغاز آن را در جمع آوری تجارب موجود و ایجاد توانایی اورهال موتورها در دهه هفتاد عنوان کرد و گفت: در ادامه با توانایی تولید موتورهای با توان ۵۰۰ وات در دهه هشتاد همراه شد و پس از آن در دهه نود با برنامه ریزی برای طراحی و تولید موتورهای با توان یک مگاوات ادامه پیدا کرد.

معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت افزود: تجربه توسعه موتور توربوفن به عنوان یک تجربه موفق در همپایی فناورانه است. البته وضع همپایی فناورانه دیگر صنایع مانند صنایع نفتی و معدنی داشت موفق نبوده است.

منطقی موفقیت در توسعه فناوری را به دو عامل وجود راهبرد مشخص در نهادهای بالادستی و وجود راهبرد توسعه فناوری در خود بنگاه تقسیم کرد و دلیل موفقیت بخش نظامی در توسعه موتورهای توربوفن را همین موجود بودن راهبردها و اهداف نهاد بالا دستی در این موضوع عنوان کرد.

وی گفت: دلیل بعضی عدم موفقیت‌ها در صنعت خودرو و برخی صنایع دیگر همین موجود نبودن راهبردهای بالادستی در حاکمیت است.

معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت افزود: در سیاست گذاری فناوری اغلب بالاسری‌ها نسبت به بنگاه‌ها عقب‌تر هستند؛ برای مثال توفیقات دهه هشتاد در صنعت خودرو به دلیل وجود سیاست‌های توسعه‌ای در خود بنگاه بوده است که خود همین وجود سیاست‌های درون بنگاهی بسیار وابسته به نگرش مدیران آن مجموعه است.

منطقی تجربه توسعه فناوری در صنعت خودرو در سه دهه پس جنگ را به صورت آزمون و خطا بیان کرد و گفت: مسیر طی شده از لحاظ منطق اجرا درست است و مشکلات و نقدها ناظر به روند اجرایی این مسیر است که به عنوان مثال می‌توانست در زمان بسیار کوتاه‌تری طی شود.

وی همچنین به برنامه وزارت صمت برای ارتقای فناوری‌های کلیدی در حوزه حمل و نقل اشاره و در دسترس‌ترین آن را خودروهای متصل بیان کرد.

منطقی از برگزاری نمایشگاه‌ها دستاوردهای صنعت خودرو در آینده خبر داد و گفت: راهبردهای توسعه فناوری در صنعت خودرو پس از منقح شدن در اختیار عموم قرار خواهد گرفت تا بتوان از نقدها و نظرات برای اصلاح و ارتقای آن استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه انتقاد باید جلوبرنده باشد نه متوقف کننده، تایکد کرد که وزارت صمت آماده شنیدن انتقادات و پیشنهادات از سمت کرسی‌های دانشگاهی است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
به جای اینکه کارکرد گرایانه حرف بزنیم، تکلیف گرایانه حرف می‌زنیم!
توصیه چند دانشگاه برتر جهان به دانشجویان جدید
بزرگترین «آی.سی.یو» کرمانشاه افتتاح شد
نتایج اولین عمل پیوند چشم دنیا منتشر شد
اعمال شب و روز ۱۷ ربیع‌الاول
کاراته قهرمانی آسیا؛ اباذری دومین فینالیست کاراته ایران
یامگا مقابل استقلال به فوتبال بازگشت!
جزئیات ارائه دروس عمومی به دانشجویان علوم پزشکی از مهر ۱۴۰۳
واکنش عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به اظهاراتی درباره مصوبه کنکور
عراقچی راهی نیویورک شد
مشارکت مردم از طریق شرکت‌های سهامی عام پروژه افزایش می‌یابد
صعود ۳۱ دلاری اونس جهانی در معاملات امروز
اعلام فراخوان جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان در هفته آینده
بودجه سال ۱۴۰۴ در سه بخش به مجلس تقدیم می‌شود
اعلام ترکیب استقلال و نساجی
جایزه جهانی هم مخالفان زاکانی را راضی نکرد
افزایش خشونت در ایالات متحده
ارسال ۴۷ پرونده دارای احکام انضباطی اخراج از دانشگاه دانشجویان به وزارت علوم
معرفی ۶ کتاب تحسین شده ازجانب رهبر انقلاب در ویژه برنامه کتاب یک
هدایای عجیب شهردار و استاندار کرمانشاه به قهرمان المپیک/ شکلات خوری و زمینی که ۱۱ صاحب داشت!
تلاش برای تأمین اعتبار خرید گندم برای سال زراعی آتی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top