تاریخ انتشار: دوشنبه 1401/09/14 - 12:05
کد خبر: 452822

رئیس دانشگاه تبریز:

دانشجو باید سیاسی باشد، نه سیاسی کار

دانشجو باید سیاسی باشد، نه سیاسی کار

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه دانشجو باید سیاسی باشد، نه سیاسی کار گفت: دانشجویان در عدالت طلبی سماجت داشته باشند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»،  صفر نصراله زاده صبح دوشنبه در نشست صمیمی با دانشجویان فعال فرهنگی و اجتماعی تشکل‌ها، کانون‌ها و انجمن‌های علمی دانشگاه تبریز گفت: شرایط دانشگاه علی‌رغم همه‌ی تجمعات، بسیار خوب بوده و کلاس‌های درسی دانشجویان در حال برگزاری است. ما هرگز موافق برخورد با عقاید مخالف نیستیم اما اگر احساس کنیم تخلفی صورت می‌گیرد، برخورد خواهیم کرد و با توجه به اینکه انسان‌ها با دو بال تخصص و تعهد حرکت و رشد می‌کنند، انتظار ما از اساتید این است که به‌لحاظ علمی سرامد باشند و درکنار بحث علمی بتوانند در مواقع حساس کار خود را به نحو احسن انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه عدالت‌خواهی و آرمان‌خواهی مطالبه‌گری را مقدس می‌کند، اظهار کرد: مطالبه‌گری همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است و ما باید توجه داشته باشیم که با بازی کلمات و متهم کردن دیگران نمی‌توانیم حقیقت را اثبات کرده و دم از عدالت خواهی بزنیم. آزادی‌خواه و عدالت طلب شهدایی بودند که در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ در دانشگاه تهران و در ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۵۷ و ۲۷ دی سال ۱۳۶۵ در دانشگاه تبریز به شهادت رسیدند.

وی تاکید کرد: ما هرگز در مقابل حرکت‌های عدالت خواهانه نمی‌ایستیم، اما مخالف هرگونه بی‌نظمی و اقدام غیرقانونی هستیم. در جریان اعتراضات اخیر بارها و بارها به دانشجویان هشدار دادیم کاری که انجام می‌دهند، غیرقانونی بوده و ممکن است تبعاتی در پی داشته باشد اما دانشجویان نه‌تنها به حرف ما گوش نکردند، حتی گفتند حاضر هستند تا مرز اخراج از دانشگاه هم پیش بروند. حال چرا باید اجازه دهیم عده‌ای قلیل نظم دانشگاه را بهم زده و موجب برهم خوردن امنیت و آرامش ۲۱ هزار دانشجو و استاد شوند.

دانشجویان باید حداقل‌های پوشش و حجاب را در محیط دانشگاه رعایت کنند

رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کرامت انسانی گنجی گرانبها برای انسان‌ها است، یادآور شد: بارها و بارها تاکید کردیم و گفتیم که انسان دارای کرامات بسیار زیادی است و دانشجویان باید حداقل‌های پوشش و حجاب را در محیط دانشگاه رعایت کنند. متأسفانه عده‌ای تصور می‌کنند با برداشتن حجاب از سر و دهن کجی به نظام، کار خوبی انجام می‌دهند در حالی که شهدای ما در راه حفظ این نظام جان خود را فدا کردند.

همه ما مقصر وضعیت فعلی فرهنگی کشور هستیم

وی با انتقاد از عملکرد مسئولین کل کشور در مباحث فرهنگی نیز گفت: باید قبول کنیم که همه‌ی ما مقصر هستیم و نتوانسته‌ایم در این موضوعات آنطور که باید خوب کار کنیم؛ چراکه اعمال و رفتار ما در مردم تأثیرگذار است و اگر می‌خواهیم جامعه اصلاح شود، ابتدا باید رفتار خود را اصلاح کنیم. ما برروی حرف خود مصرّ هستیم و هیچ اِبا و ترسی هم از کسی نداریم و موظفیم در هر جایگاه و مسئولیتی که قرار داریم، وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهیم. دانشگاه قانون و نظم خاص خود را دارد و همه باید این نظم را رعایت کنیم.

نصراله‌زاده با انتقاد از کسانی که آزادی را به‌معنی رها کردن دانشجویان به حال خود، تلقی می‌کنند، افزود: دانشجو باید سیاسی باشد اما سیاسی کاری و دنباله روی از گروهک‌ها اصلاً شایسته‌ی جایگاه یک دانشجو نیست؛ چراکه دانشجو باید خود یک راهبر باشد نه اینکه به‌دنبال گروهک‌ها و یا احزاب سیاسی حرکت کند. من از همه‌ی شما دانشجویان عزیز که هیچ فرقی با فرزندان ما ندارید، می‌خواهم در مطالبه‌گری و عدالت طلبی سماجت داشته و تا پای جان برای پای مطالباتِ درستِ خود بمانید و بدانید که عزت و اقتدار، تنها به شرط رسیدن به عدالت و داشتن انصاف محقق خواهد شد.

هیچ ترسی از برگزاری تریبون آزاد در فضای باز نداشتیم

وی در واکنش به انتقاداتی که در خصوص انتقال تربیون آزاد از آمفی تئاتر روباز دانشگاه به تالار شهید شفائی انجام می‌گیرد، گفت: ما معتقد هستیم که این تریبون‌ها باید هدفمند باشند و گفت‌وگو برای گفت‌وگو فایده‌ای ندارد. بنابراین در راستای حفظ شأن دانشجویان تصمیم گرفتیم ادامه‌ی این تریبون‌ها در محیطی منظم و مرتب برگزار شود؛ ما هیچ ترسی از برگزاری تریبون در فضای باز نداشتیم و دلیل انتقال تریبون به فضای سربسته، سرد شدن هوای دانشگاه و در ضمن حفظ شأن دانشجویان بود.

رئیس دانشگاه تبریز همچنین تاکید کرد: فحاشی و توهین، جایی در تریبون دانشجویی ندارد و من در حضور همه‌ی دانشجویان در این جلسه ضمانت می‌کنم هرکس حقیقت را گفته و مطالبه‌گری واقعی انجام دهد، کاملاً مورد حمایت من قرار خواهد گرفت و با وجود اینکه من اهل تهدید نیستم این موضوع را نیز تأکید می‌کنم که هرگز اجازه نخواهم داد عده‌ای امنیت ۲۱ هزار نفر را به‌خطر بیاندازند. فردی که با کیف پر از چاقو وارد دانشگاه شده و قصد توزیع آن‌ها در میان دانشجویان را دارد، دانشجو نیست و ما باید با این افراد برخورد کنیم و در خصوص دانشجویانی که از سوی کمیته‌ی انضباطی برای آن‌ها احکامی صادر شده است، در صورتی که نظم فعلی دانشگاه حفظ شده و مشکلی به‌وجود نیاید، نهایت سعی خود را برای کمک به این دانشجویان انجام خواهیم داد.

هرگز به دنبال کار امنیتی یا امنیتی کردن فضای دانشگاه نبوده و نیستیم

وی در واکنش به ورود افراد غیر دانشجو به دانشگاه تأکید کرد: به هیچ عنوان حتی یک نفر لباس شخصی در اعتراضات اخیر وارد دانشگاه نشد و ما هرگز به دنبال کار امنیتی یا امنیتی کردن فضای دانشگاه نبوده و نیستیم و تاکنون من به‌عنوان رئیس دانشگاه تبریز از هیچ سازمان و تشکیلاتی نخواسته‌ام که نیروهای خود را به داخل دانشگاه بیاورد.

یک ریال هم از بودجه دانشگاه صرف المپیاد نشد

نصراله زاده در ادامه در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در خصوص شبهاتی که از سوی برخی افراد در ارتباط با هزینه کرد و بودجه‌ی المیپاد فرهنگی ورزشی دانشجویان مطرح می‌شود، اظهار کرد: المپیاد برای دانشگاه تبریز عزت آفرین بود؛ چراکه ما در شرایط بسیار سختی میزبانی نزدیک به ۵ هزار نفر را پذیرفتیم در صورتی که می‌توانستیم این مسئولیت سنگین را قبول نکنیم. کسانی که برخی شبهات را درخصوص بودجه و هزینه‌های المپیاد مطرح می‌کنند، بهتر است به‌جای این حرف و حدیث‌ها، حجم کار انجام شده را نگاه کنند. بودجه‌ی المپیاد به‌صورت جداگانه و از طرف سازمان امور دانشجویان در نظر گرفته شده بود که تاکنون بیش از دو سوم این بودجه اختصاص داده شده و مابقی نیز در حال تحقق است. بنابراین حتی یک ریال از بودجه‌ی دانشگاه برای این رویداد مهم فرهنگی ورزشی خرج و هزینه نشده است.

وی ادامه داد: برگزاری اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان در دانشگاه تبریز مایه‌ی سربلندی و آبروی این دانشگاه است و تنها مشکل باقیمانده از المپیاد بحث پرداخت حق الزحمه‌‎ عوامل اجرایی المپیاد است که ما در حال بررسی زمان و میزان کارکرد این عزیزان هستیم تا هیچ حق الناسی پایمال نشود. ما بعد از سفر ریاست محترم جمهوری به استان اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان را به دانشگاه تبریز اختصاص داده‌ایم که در طول سالیان اخیر بی‌سابقه بوده است اما متأسفانه عده‌ای با مطرح کردن برخی شبهات در خصوص هزینه‌های المپیاد قصد به حاشیه بردن این موضوع را دارند.

پیشنهاد اختصاص بودجه برای استعدادهای درخشان در قانون برنامه ۵ ساله هفتم

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به اهتمام جدی دانشگاه برای حمایت از استعدادهای درخشان و دانشجویان نخبه‌ی این دانشگاه نیز گفت: ما با ارائه‌ی پیشنهادی در خصوص اختصاص بودجه برای استعدادهای درخشان در قانون برنامه‌ی ۵ ساله‌ی هفتم، شناسایی، حمایت و پرورش این استعدادها را در پیش گرفته‌ایم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ایجاد پهنای علمی، هدف‌گذاری برای افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه تا ۳۰۰ شرکت، راه‌انداری طرح دستیار فناور، ایجاد مدرسه‌ی اشتغال مهارت آموزی، افزایش بودجه‌ی فرهنگی دانشگاه تا سقف ۱۲ میلیارد تومان و افزایش بودجه‌ی پژوهشی و فناوری دانشگاه از ۳۰ میلیارد تومان در سال قبل به ۹۰ میلیارد تومان در سالجاری، نشان دهنده‌ی اهتمام و تاکید جدی دانشگاه برروی مسائل فرهنگی و علمی -پژوهشی است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم/ شوخی گل آقا با امام خمینی با این ولخرجی‌ ورشکست نشوید؟
فیلم/ می‌خواهی امر به معروف کنی؟ اول به خودت نگاهی بنداز!
حذف سریال «حشاشین» از تمام سکوهای ایرانی
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آغاز عرضه خودروهای برقی از هفته آینده
هیأت اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی‌ مجلس دوازدهم انتخاب شد
۸۵ میلیون ریال به حساب حجاج سال ۱۴۰۲ برگردانده می‌شود
برگزاری نشست همدلی و همفکری نیروهای انقلاب با حضور ۱۴۰ نماینده منتخب
جمعی از معلمان سراسر کشور فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
تامین ۴.۸ میلیارد دلار ارز در مرکز مبادلات برای واردات از ابتدای سال
شاخص بورس تهران ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد افت کرد
واردات خودروهای کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
شرایط پرداخت ارز حجاج اعلام شد
دیدگاه مالکان جدید می‌تواند استقلال را متحول کند
چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
نسخه پیچیده فروش اینترنتی دارو
فیلم/ ورود نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان در دانشگاه یوتا
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مخبر خواستار اجرای سریع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد
تصویب راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها
جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
فراهم شدن امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور
مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
جذب نیروی امریه در پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top