تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/09/20 - 10:18
کد خبر: 453410

تاثیر رژیم غذایی کم پروتئین بر پیشرفت سرطان روده بزرگ

تاثیر رژیم غذایی کم پروتئین بر پیشرفت سرطان روده بزرگ

محققان اثرات رژیم غذایی کم پروتئین را بر رشد سرطان روده بزرگ مطالعه کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، آنها دریافتند که رژیم غذایی کم پروتئین رشد تومور را کاهش می‌دهد و مرگ سلول‌های سرطانی را در موش افزایش می‌دهد.

مطالعات نشان می‌دهد که مولکول‌های حساس به مواد مغذی معروف به mTORC۱ به رشد تومور کمک می‌کنند و در بیش از ۷۰ درصد سرطان‌های انسان از جمله سرطان روده بزرگ بیش فعال می‌شوند. مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که مهار mTORC۱ مانع از رشد تومور می‌شود.

اگرچه داروهایی که مسیر سیگنال دهی mTORC۱ را مهار می‌کنند، از نظر بالینی مؤثر هستند، اما استفاده از آنها محدود است زیرا تومورها اغلب پس از پایان درمان برمی گردند و عوارض جانبی شأن شامل سرکوب سیستم ایمنی است.

مطالعات نشان می‌دهد که اسیدهای آمینه، mTORC۱ را فعال می‌کند و محدودیت پروتئین رژیم غذایی ممکن است با کاهش mTORC۱ رشد تومور را مهار کند.

تحقیقات بیشتر در مورد اینکه چگونه محدود کردن پروتئین رژیم غذایی بر mTORC و رشد تومور تأثیر می‌گذارد، می‌تواند درمان سرطان را بهبود بخشد.

اخیراً، محققان اثرات رژیم‌های غذایی کم پروتئین را بر فعال‌سازی mTORC۱ در مدل‌های بافت حیوانی و انسانی بررسی کردند.

دکتر «سومیت سولانکی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه میشیگان، می‌گوید: «ما مشاهده کردیم که تغذیه سلول‌های سرطانی روده انسان با اسیدهای آمینه کم و درمان آنها با شیمی‌درمانی، سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد.»

محققان ابتدا سلول‌های سرطانی روده بزرگ را در موش ارزیابی کردند. آنها دریافتند که فعال شدن mTORC۱ در حضور اسیدهای آمینه بیشتر است.

محققان اثرات رژیم غذایی کم پروتئین را بر روی مدل‌های موش مبتلا به سرطان روده بزرگ به مدت دو هفته و سپس یک ماه شیمی‌درمانی ارزیابی کردند. در حالی که رژیم غذایی موش معمولاً ۲۱٪ پروتئین است، آنها در رژیم غذایی موش‌ها فقط ۴٪ پروتئین گنجاندند.

آنها دریافتند موش‌هایی که از رژیم غذایی کم پروتئین استفاده می‌کردند رشد اولیه تومور کمتر و مرگ سلول‌های سرطانی بیشتری را نسبت به گروه کنترل نشان دادند. در این موش‌ها همچنین فعالیت و تکثیر mTORC۱ کاهش یافت.

محققان خاطرنشان کردند که این نتایج نشان می‌دهد که اسیدهای آمینه فعالیت mTORC۱ را تنظیم می‌کنند و اسیدهای آمینه محدود ممکن است رشد اولیه تومور را مهار کند.

محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
معرفی کسب و کارها
سهمیه مناطق جنگی در آزمون ارشد علوم پزشکی اعلام شد
اعلام رقبای والیبال ایران در قهرمانی آسیا
پیام تبریک فرمانده کل سپاه به سرلشکر عبداللهی
آغاز موج سفرها به مشهد/ پیش‌بینی جابه‌جایی ۳۰۰ هزار زائر با حمل‌ونقل عمومی
یک مقام یمنی: دوران قیمومیت عربستان بر یمن به پایان رسیده است
عارف: دیگر فرصتی برای دعواهای داخلی نداریم
پیام خداحافظی پورعلی گنجی از هواداران پرسپولیس
پاکستان: آمریکا و ایران به توافق صلح نزدیک شده‌اند
رئیس‌کل بانک مرکزی برای شرکت در اجلاس بریکس عازم هند شد
سقف وام برای زنان دهک‌های یک تا ۵ افزایش یافت
مشهد در آستانه موج بزرگ زیارت
مجوز ۵ رشته تحصیلی جدید در دانشگاه ایلام صادر شد
سومی آقایان و چهارمی بانوان در روز دوم لیگ ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا
یک پرسپولیسی سرمربی تیم فوتبال مس رفسنجان شد
شروط ایران برای بازگشایی تنگه هرمز از زبان یک دیپلمات
نماینده مجلس: افزایش مبلغ کالابرگ باید متناسب با تورم هرچه سریع‌تر اجرایی شود
هشدار آب منطقه‌ای تهران: همچنان در دوران خشکسالی هستیم
فیلم | جان مرشایمر: هر ایرانی که فکر می‌کند اگر خواسته‌هایش متعادل‌تر باشد می‌تواند با آمریکایی‌ها به توافق دست یابد، عقلش را از دست داده است
احترام؛ رکن اصلی صمیمیت در زندگی مشترک
افزایش ۱۰۰ درصدی هزینه‌های درمان ناباروری در کشور
محرومیت ۱۰ ساله ۳ داوطلب متخلف آزمون دستیاری ۱۴۰۵
نظرسنجی
به نظر شما توافق با آمریکا به پایان مخاصمات می‌انجامد یا دوباره شاهد یک درگیری تمام عیار خواهیم بود؟


مشاهده نتایج
go to top