تاریخ انتشار: دوشنبه 1401/10/05 - 09:08
کد خبر: 455295

وضعیت مناسبی در شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی نداریم

وضعیت مناسبی در شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی نداریم

کلانتری: صادقانه باید گفت که ما در حوزه رصد و پایش وضعیت مناسبی نداریم و یا خیلی دقیق‌تر و بی پروا‌تر اصلا وضعیت مناسبی را در شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی در حوزه رصد و پایش و در حوزه دانشگاه نداریم

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، به گزارش روابط عمومی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عصر یکشنبه در مراسم افتتاح مرکز رصد فرهنگی اجتماعی آموزش عالی ایران گفت: صادقانه باید گفت که ما در حوزه رصد و پایش وضعیت مناسبی نداریم و یا خیلی دقیق‌تر و بی پروا‌تر اصلا وضعیت مناسبی را در شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی در حوزه رصد و پایش و در حوزه دانشگاه نداریم.

در صورتی که هر تصمیم‌گیری و هر تصمیم سازی در حوزه فرهنگی و اجتماعی باید متکی به شواهد و داده‌های متقن و قابل اتکا باشند. باید جامعه مخاطب را شناخت و بر همین اساس سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کرد درغیراینصورت تمام نیرو‌ها و ظرفیت‌ها و سرمایه‌ها به هدر خواهد رفت.


وی گفت: اساساً برای شناخت وضع موجود چاره‌ای جز استفاده از مکانیزم‌های رصد و پایش به خصوص در حوزه فرهنگی و اجتماعی نداریم، اما متاسفانه این موضوع در جامعه ما بالاخص در حوزه فرهنگی و اجتماعی به تعویق افتاده است؛ آن هم در دوره جدیدی که شتاب و سرعت تحولات بسیار زیاد شده است و با تحول ذائقه و سلایق مخاطب روبرو هستیم که باید بر اساس آن برنامه ریزی کنیم.


کلانتری با اشاره به اینکه فناوری‌ها به عنوان پیشران تحولات فرهنگی و اجتماعی تاثیرات عظیمی را گذاشته اند، افزود: نمونه این موضوع در وقایع و حوادث اخیر خود را جلوه گر کرده و نشان می‌دهد که حتی سیستم برنامه ریزی و سیاستگذاری آموزش عالی هم بعضاً از این تحولات عقب مانده و نسبتی با آن‌ها ندارد. این مساله نشان می‌دهد که ما مکانیزم‌های لازم برای رصد و پایش را نداریم و اگر بخواهد در بر همین پاشنه بگردد با تبعات این چنینی کماکان مواجه خواهیم داشت.


وی گفت: متاسفانه همه خود را در مسائل فرهنگی و اجتماعی صاحب نظر می‌دانند و این مشکلی برای کل کشور و در حوزه آموزش عالی محسوب می‌شود. همه افراد به این حوزه ورود می‌کنند، تصمیم می‌گیرند و سیاست گذاری می‌کنند، در حالی که پیچیده‌ترین حوزه دانشی در تقسیم بندی‌های کلاسیک و جدید، حوزه علوم اجتماعی است با تمام تنوعاتی که دارد، اما تصمیم‌گیری در این حوزه بسیار پرهزینه است و تبعات بسیار زیادی دارد که باید آن را مدیریت کرد.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه قسمتی از مدیریت در این حوزه در سطح کلان و قسمتی در سطح رصد و پایش می‌تواند صورت بگیرد، گفت: وقتی ما عادت کنیم به صحبت کردن بر اساس ادله و شواهد و قرائن و داده‌ها طبیعتا افراد دیگری که به صورت غیر تخصصی وارد این حوزه می‌شوند هم خود را مکلف خواهند کرد دیر یا زود در این حوزه ورود پیدا کنند.


وی با اظهار تاسف از اینکه رصد و پایش آنچنان که باید و شاید در حوزه فرهنگ اتفاق نیفتاده است، گفت: امیدوارم با تاکیداتی که رهبر معظم انقلاب دارند اتفاقات جدی در این حوزه بیفتد و فضای فراختری فراهم شود که محققان دقیق‌تر وارد حوزه تخصصی مربوطه شوند و عرصه برای کنشگری آن‌ها بازتر باشد.


کلانتری با تاکید بر لزوم تخصیص بودجه مناسب برای عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی گفت: امیدوارم با تخصیص بودجه مناسب این سامانه رصدی پایدار بماند چرا که متاسفانه تجربه نشان داده که علاوه بر تغییرات سیاسی، مشکلاتی که در حوزه بودجه اتفاق افتاده باعث شده که بسیاری از کار‌های نیکی که در ابتدا خوب شکل گرفته بعد از مدتی ابتر شوند و به ثمر نرسند. چنین پیمایش‌ها و سامانه‌های رصدی زمانی می‌توانند به هدف واقعی خود برسند که دامنه زمانی مبسوتی را داشته باشند و ادامه پیدا کنند.


وی تصریح کرد: برای استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها باید ساز و کار‌هایی ایجاد کرد و از ظرفیت‌ها تحقیقات دانشگاهی با چهارچوب استاندارد و قابل پذیرش که از قبل ابلاغ می‌شود، استفاده کرد. در عین حال خدماتی به دانشجویان و محققان این حوزه داده شود و از داده‌ها و ظرفیت‌های آن‌ها استفاده کرد. امیدوارم با چنین اقداماتی تصویر دقیقی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی حوزه آموزش عالی داشته باشیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top