تاریخ انتشار: شنبه 1401/10/24 - 12:10
کد خبر: 457658

افزایش قابل توجه بودجه دانشگاه‌های تهران نسبت به سال گذشته؛

بودجه دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۲ +جدول

بودجه دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۲ +جدول

شاید برای دانشجویان هر دانشگاه جالب باشد که از رقم بودجه تخصیص یافته به دانشگاهی که در آن درس می‌خوانند و روند افزایشی آن نسبت به سال جاری آگاه شوند. در جدول زیر علاوه بر وزارت علوم، بودجه چندین دانشگاه معروف کشور آورده شده و ما بهی التفاوت آن نسبت به همین رقم در سال ۱۴۰۱ محاسبه شده است.

به گزارش سرویس صنفی آموزش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سند لایحه بودجه ۱۴۰۲ روز چهارشنبه ۲۱ دی ماه توسط رییس جمهور به مجلس ارائه شد. تحویل لایحه بودجه امسال با یک ماه تاخیر انجام شد که این موضوع انتقاداتی را در پی داشت. اطلاعات مربوط به تخصیص منابع در این سند مانند سال‌های گذشته بحث‌ها و حواشی فراوانی را در پی داشت و سبب شکل‌گیری گفتگو و تبادل نظر درباره لایحه بودجه ۱۴۰۲ در محافل مختلف گردید.

 ۶۶ درصد افزایش اخذ مالیات از کسانی که فرار مالیاتی داشتند

رئیس‌جمهور در مجلس با اشاره به انجام امور عقب‌مانده در زمینه اجرایی در کشور تاکید کرد: فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید مالیاتی تا حدودی انجام شده و ۶۶ درصد افزایش اخذ مالیات از کسانی که فرار مالیاتی داشتند صورت گرفته و تلاش کردیم از تنخواه‌گردان بانک مرکزی و استقراض از این نهاد استفاده نکنیم.

رئیسی ادامه داد: تلاش دولت این است با انضباط مالی هم کنترل درآمدها و هزینه‌ها را به درستی صورت‌بندی کند و نظارت بر نظام بانکی هم در همین راستاست.

وی با بیان این‌که «رشد باثبات اقتصادی، عدالت‌خواهی و کارآمدسازی نظام حکمرانی سه رویکرد بودجه ۴۰۲ است»، اظهار کرد: در بودجه تقدیمی تقویت تولید و اشتغال، پیش‌بینی ۵۴۰ همت سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی در اقتصاد کشور و ۳۲۷ همت بودجه عمرانی دولت و پیش‌بینی ایجاد صندوق توسعه و پیشرفت در تمامی استان‌ها وجود دارد.

در بودجه 1402 از هزینه‌های غیرضروری و فاقد اولویت جلوگیری شده‌است

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که «افزایش متوسط میانگین رشد ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان در بودجه ۴۰۲ در نظر گرفته شده است»، گفت: در حوزه حمل و نقل تامین اعتبارات لازم، تامین ناوگان و تجهیزات قطار شهری و ناوگان ریلی و در حوزه سلامت پیش‌بینی ۶۹ همت برای یارانه دارو و نیز انجام پروژه پزشک خانواده و نظام ارجاع و در نهایت پیش‌بینی ۱۰ همت برای پوشش بیمه تکمیلی ایثارگران انقلاب اسلامی را داریم.

وی تصریح کرد: همه امور قرار است به صورت شفاف پیش رود تا به صحت امور و پیشرفت کارها کمک کند. همچنین در بودجه ۴۰۲ از هزینه‌های غیرضروری و فاقد اولویت هم جلوگیری شده‌است. همچنین پیش‌بینی‌پذیری وضعیت اقتصادی برای فعالان اقتصادی را نیز در بودجه سال آینده به شدت مورد توجه قرار داده‌ایم.

رئیسی با اشاره به جایگاه ارتقاء معیشت مردم در لایحه بودجه ۱۴۰۲، اظهار کرد: پیش‌بینی منابع مورد نیاز برای تحقق ۱۰۰ درصدی حق اولاد و ۵۰ درصدی حق عائله‌مندی قانون حمایت از خانواده، تامین یارانه برای پرداخت یارانه نقدی، نان و دارو و تجهیزات پزشکی نیز در لایحه بودجه در نظر گرفته شده است.

بودجه سازمان سنجش در سال 1401

یکی از موارد توجه‌برانگیز در لایحه بودجه، افزایش چشمگیر اعتبارات هزینه‌ای تخصیص یافته به سازمان سنجش و آموزش کشور است که پرسش‌ها و حواشی‌ای را پیرامون چرایی این افزایش در پی داشت. پرسش اینجاست که آیا چنین افزایشی در بودجه این سازمان اثری بر کیفیت برگزاری آزمون ها از جمله آزمون های سراسری خواهد داشت یا خیر؟

بودجه دانشگاه ها در سال 1402

اما  یکی از مهم‌ترین بخش‌های بودجه، قسمت مربوط به منابع تخصیصی دانشگاه‌ها و آموزش عالی است که از جهت مرتبط بودن نهاد آموزش عالی با توسعه کشور و تربیت سرمایه‌های انسانی اهمیت پیدا می‌کند. رئیس جمهور هنگام تحویل لایحه به مجلس در قسمتی از سخنرانی خود با بیان اینکه تلاش شده بودجه ۱۴۰۲ منطبق بر سیاست‌های کلی ابلاغی توسط رهبر انقلاب نوشته شود، اعلام کرد اعتبارات خوبی در حوزه فرهنگ و آموزش عالی صورت گرفته است.

شاید برای دانشجویان هر دانشگاه جالب باشد که از رقم بودجه تخصیص یافته به دانشگاهی که در آن درس می‌خوانند و روند افزایشی آن نسبت به سال جاری آگاه شوند. در جدول زیر علاوه بر وزارت علوم، بودجه چندین دانشگاه معروف کشور آورده شده و ما بهی التفاوت آن نسبت به همین رقم در سال ۱۴۰۱ محاسبه شده است.

بودجه دانشگاه ها در سال 1401

همچنین در جدول زیر که سال گذشته توسط سرویس صنفی خبرنامه دانشجویان ایران بررسی شد، بودجه دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۱ با سال ۱۴۰۰ مقایسه و درصد رشد آن محاسبه شده است. دانشجویان می توانند با مطالعه این دو جدول می‌توانند روند تخصیص این منابع طی سه سال را زیر نظر داشته باشند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

گزارش از حسین احسانی زاده

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top