تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/11/16 - 08:46
کد خبر: 460294

بهترین انواع هارد داخلی کدام است و آیا تفاوتی در هارد لپ تاپ و هارد کامپیوتر هست؟

بهترین انواع هارد داخلی کدام است و آیا تفاوتی در هارد لپ تاپ و هارد کامپیوتر هست؟

ابتدا این را بدانید که تمامی کامپیوترها از جمله پی سی، لپ تاپ، نوت بوک و... به این قطعه نیاز دارند. اما آیا این محصول در سیستم‌های مختلف، متفاوت است؟ در کامپیوترها این محصول مانند سایز اجزای مهم دیگر یک سیستم در کیس قرار می‌گیرد و قطعا محدویت خاصی از نظر فضا در کیس وجود ندارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کامپیوترها دارای فضایی برای ذخیره سازی اطلاعات و داده‌ها هستند. یعنی این فضا به شما این امکان را می دهد که اطلاعات، فایل‌ها و... را در آن نگهداری کنید. هارد یک قطعه سخت افزاری است که در کامپیوترها وجود دارد و در واقع محتوا و داده های شما را در دستگاه ذخیره و محافظت می‌کند. هارد کامپیوتر داخلی را با نام هارد اینترنال نیز می‌شناسند. قیمت این محصول با توجه به برند تولید کننده و میزان حافظه آن متفاوت است. با فروشگاه اینترنتی بروزکالا همراه باشید و در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد این قطعه کسب نمایید تا هنگام خرید، انتخاب درستی و مناسبی داشته باشید.

 

معرفی اجزای داخلی هارد اینترنال

کیس هارد

قبل از اینکه اجزای یک هارد را معرفی کنیم، لازم است بدانید که تمامی اجزای آن در یک محفظه پلمپ شده نگهداری می‌شوند که به آن کیس هارد اینترنال می گویند. این محفظه در مقابل گرد و خاک و رطوبت مقاوم است و ایزوله شده است. این قطعه نیز در کیس کامپیوتر جای می گیرد.

دیسک Platter

یکی از اجزای مهم هارد کامپیوتر، دیسک سخت یا پلاتر است. وظیفه این قطعه محافظت از داده‌ها و اطلاعات است. ظاهر آن شبیه به دیسک نوری CD است اما ساختار متفاوتی دارد. پلاترها صفحات مغناطیسی هستند که از سکتورهای کوچکی تشکیل شده‌اند. هر کدام از سکتورها یک بیت از داده‌ها را ذخیره و حفظ می‌کند. برای بازدید از انواع هارد کامپیوتر به فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید.

موتور Spindle

موتور در وسط پلاتر است. وظیفه‌ی آن هم چرخش دیسک سخت می‌باشد. وقتی کامپیوتر خود را روشن می‌کنید، موتور باعث چرخش پلاتر می‌شود و قطعا پس از خاموش کردن آن هم، قطع می شود. بسته به نوع هارد اینترنال کامپیوتر، سرعت چرخش این موتور متفاوت است؛ ممکن است موتور یک هارد 4200، 5400 و یا حتی 15000 دور در دقیقه داشته باشد. اما نکته اینجا است که هرچقدر چرخش پلاتر بیشتر باشد، سرعت خواندن و نوشتن داده ها روی آن هم بیشتر خواهد بود اما معمولا طول عمر مفید آنها کمتر است.

هد Head و بازوی متحرک Head Arm

به هد، Slinder نیز می‌گویند. وظیفه هد، خواندن و نوشتن اطلاعات و داده‌ها روی پلاتر است. هد و پلاتر با هم فقط چند نانومتر فاصله دارند. هد روی این قطعه فلزی ظریف یعنی بازوی متحرک نصب شده است. در ازای هر هد، یک بازو روی هر دیسک قرار گرفته است. وظیفه این بازو در هارد کامپیوتر، انتقال نیروی حرکتی به هد است.

کنترلر مرکزی Actuator

این قسمت حرکات مکانیکی، ارسال و دریافت خواندن و نوشتن به هد را مدیریت و کنترل می‌کند. کنترلر در انتهای بازوی متحرک قرار گرفته است.

بهترین انواع هارد داخلی کدام است و آیا تفاوتی در هارد لپ تاپ و هارد کامپیوتر هست؟

نکات مهم قبل از خرید هارد داخلی

قبل از خرید هارد کامپیوتر باید به نکاتی توجه کنید. به کارایی، نویز، مصرف برق، قیمت، طول عمر، برند، سرعت، نوع اتصالات، تحمل پذیری و... نکاتی هستند که بهتر است به آنها توجه شود. یکی از موضوعات مهم ظرفیت هارد کامپیوتر است. وقتی از نوع صحبت می‌کنیم، منظورمان انواع عمومی برای استفاده کاربران عادی، گیمینگ برای گیمرها، مخصوص عکاسان حرفه‌ای، برای دوربین مدار بسته، مخصوص حسابداری، برای برنامه نویسی، مخصوص گرافیست‌ها، برای ماینینگ و انواع دیگری است که هر کدام از آنها ویژگی‌هایی را دارند که با توجه به شغل و کاربری شما عملکردی فوق العاده خواهند داشت. کارشناسان مجموعه بروزکالا در این زمینه شما را راهنمایی خواهند کرد.

ظرفیت و طول عمر

ظرفیت میزان ذخیره سازی داده‌های و اطلاعات برای تمامی کاربران اهمیت ویژه‌ای دارد. این یعنی محصول مورد نظر شما چه حجمی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. انتخاب ظرفیت بستگی به کاربری شما دارد. شما می‌خواهید داده‌های متنی را ذخیره کنید؟ می‌خواهید از فیلم‌ها و سریال‌ها با حجم بالا نگهداری کنید؟ با نرم افزارهای خیلی سنگین کار می‌کنید؟ پس بنا بر احتیاج و نیاز خود به این مورد توجه نمایید. موضوع دیگری که مهم است عمر این قطعه می‌باشد. معمولا تا زمانی که هارد کامپیوتر شما ضربه فیزیکی نبیند و یا منبع تغذیه سیستم شما آسیب نبیند، طول عمر مناسب و بالایی خواهد داشت.

تفاوت هارد داخلی کامپیوتر با لپ تاپ

ابتدا این را بدانید که تمامی کامپیوترها از جمله پی سی، لپ تاپ، نوت بوک و... به این قطعه نیاز دارند. اما آیا این محصول در سیستم‌های مختلف، متفاوت است؟ در کامپیوترها این محصول مانند سایز اجزای مهم دیگر یک سیستم در کیس قرار می‌گیرد و قطعا محدویت خاصی از نظر فضا در کیس وجود ندارد. لپ تاپ کیس ندارد و حتما محدودیت فضا برای اجزای مختلف دستگاه وجود خواهد داشت؛ مخصوصا که لپ تاپ‌های جدید بسیار ظریف و باریک طراحی می‌شوند. بنابراین اندازه این قطعه در این دو سیستم متفاوت خواهد بود!

نکته دیگری که باید ذکر کنیم این است که امروزه در لپ تاپ‌ها بیشتر از هارد SSD استفاده می شود. این در حالی است که هارد کامپیوترها معمولا HDD است. سرعت اجرا و انتقال فایل‌ها در لپ تاپ به علت همین حافظه SSD بیشتر است.

برندهای مطرح و معتبر

از برندهای مطرح می‌توانیم به سیگیت، وسترن دیجیتال، توشیبا اشاره کنیم. اگر بخواهیم چند نمونه از بهترین مدل‌ها را نام ببریم می‌توانیم به وسترن دیجیتال Purple WD10PURZ 1 ترابایتی با سرعت چرخش 5400 دور در دقیقه و سرعت انتقال داده‌ها 110 مگابایت بر ثانیه؛ سیگیت SkyHawk ST1000VX005 1 ترابایتی با سرعت چرخش با رابط SATA3 تا 6 گیگابایت بر ثانیه و سرعت انتقال داده‌ها 110 مگابایت بر ثانیه؛ توشیبا MQ01ABD100 1 ترابایتی با سرعت چرخش 5400 دور در دقیقه و زمان دسترسی 12 میلی ثانیه اشاره کنیم. البته محصولات نام برده شده، دارای ظرفیت‌های بالاتری نیز هستند.

فروشگاه اینترنتی بروزکالا بهترین هاردهای کامپیوتر بازار کشور را به شما دوستان گرامی ارائه خواهد کرد. در صورت نیاز می‌توانید با کارشناسان این مجموعه مشاوره داشته باشید تا پس از کسب اطلاعات بیشتر، از انتخاب خود بهترین و بیشترین بهره را ببرید. برای برقراری تماس با فروشگاه اینترنتی بروزکالا، به آدرس www.berozkala.com مراجعه کنید و یا با شماره تلفن 87700781 تماس بگیرید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
خلق یک جام با حذف استقلال و پرسپولیس!
پزشک سپاهان بیشتر از بازیکنان این تیم دوید!
واکنش عجیب خطیر بعد از شنیدن خبر برکناری‌اش
آمار شهدای غزه به ۳۴۵۹۶ هزار نفر افزایش یافت
آخرین جزئیات از تولید فیلم سلمان فارسی
جابجایی بیش از ۴۰ هزار تماشاگر فوتبال با مترو
۲۴کشته در اثر ریزش بزرگراه
دستگیری ۳ قاتل فراری در ۳ عملیات ضربتی
سرقت های سریالی قهرمان کشتی در تهران
بهترین تبلیغات برای لباس فروشی (روش‌های رایگان و زود بازده)
لیست فیلم‌هایی که کاش حافظه‌ام پاک میشد تا دوباره میدیدم!
اسکای دایوینگ، تجربه ای متفاوت و هیجان انگیز در دبی
راهنمای خرید لوازم اورجینال مزدا
شناسایی پیکر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال
آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
تصاویر آخرالزمانی از ویرانه‌های منطقه امام‌زاده ابراهیم شفت +فیلم
دانشجویان دانشگاه منچستر انگلیس به پا خاستند +فیلم
تصاویر آخرالزمانی از ویرانه‌های آتش‌سوزی در ماسوله چوبی
خبرنگار CNN در نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه +فیلم
واکنش باشگاه سپاهان به شکایت پرسپولیس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top