تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/11/23 - 08:43
کد خبر: 461035

مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی قم تشریح کرد؛

صرفه جویی مالی با انجام تعمیرات توسط متخصصین داخلی

 صرفه جویی مالی با انجام تعمیرات توسط متخصصین داخلی

این روزها برق ایران به عنوان یک صنعت زیر ساختی با چالشهای متعددی رو به رو است. استمرار این چالشها موجب شده تا دسترسی به برق هم در همه سطوح بخصوص برای صنایع دشوار باشد. یکی از این چالشها، انجام تعمیرات با برنامه بر روی واحدهای نیروگاهی میباشد که هزینه بسیار زیادی را بر شرکتهای مالک ایجاد میکند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ صرفه جویی قابل توجه مالی با انجام تعمیرات واحدهای نیروگاه سیکل ترکیبی قم توسط متخصصین داخلی؛

این روزها برق ایران به عنوان یک صنعت زیر ساختی با چالشهای متعددی رو به رو است. استمرار این چالشها موجب شده تا دسترسی به برق هم در همه سطوح بخصوص برای صنایع دشوار باشد. یکی از این چالشها، انجام تعمیرات با برنامه بر روی واحدهای نیروگاهی میباشد که هزینه بسیار زیادی را بر شرکتهای مالک ایجاد میکند.

نیروگاه سیکل ترکیبی قم نیز از این موضوع مصون نبوده و با مدیریت خوب و با برنامهریزی مناسب جهت آموزش کارکنان  اقدام و موفق گردید نیروهای متخصص در زمینههای مختلف، جهت انجام تعمیرات واحدهای خود تربیت نماید تا ضمن انجام تعمیرات توسط متخصصین داخلی، صرفهجویی بسیار خوبی در منابع مالی داشته باشد.

در همین رابطه ابراهیم ونکی فراهانی مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی قم گفت: به منظور حفظ پایداری و قابلیت تولید توربوژنراتورهای نیروگاه فعالیتهای تعمیراتی نیروگاه به دو گروه تعمیرات جاری و با برنامه تقسیم میگردد.
وی ادامه داد: وظیفه بهرهبردار نیروگاه، فعالیتهای جاری و برنامهریزی برای انجام به موقع و درست تعمیرات دورهای میباشد. فعالیتهای جاری شامل: پایش وضعیت، سرویسهای دورهای و رفع عیوب روزانه و پیش بینی نشده تجهیزات میباشد.

مدیر نیروگاه قم افزود: برنامهریزی تعمیرات دورهای تجهیزات باید مطابق با دستورالعمل شرکت سازنده انجام پذیرد. این مهم با تعیین برنامه تعمیرات دورهای سالیانه، تدوین شرح فعالیتها و تهیه ملزومات و قطعات مورد نیاز، شروع و در نهایت با انتخاب پیمانکار، خروج واحد، نظارت بر فعالیتهای پیمانکار و راه اندازی مجدد واحد به اتمام میرسد.

 ونکی فراهانی با اشاره به برنامه تعمیرات دورهای نیروگاه سیکل ترکیبی قم گفت: در سال جاری 222 واحد روز کار تعمیراتی در پیش رو خواهیم داشت که به شرح زیر برنامهریزی شده است:

ـ بازدید اتاق احتراق(CI) واحد دو گازی، بازدید مسیر گاز داغ(HGP) واحد یک گازی و نیمه اساسی بویلر 11، تعمیرات نیمه اساسی بویلر 12 همزمان با واحد دو گازی، بازدید سالیانه واحد یک بخار، تعمیرات اساسی(MOH) واحد سه گازی، تعمیرات اساسی(MOH) بویلر 21 همزمان با واحد سه گازی، تعمیرات نیمه اساسی (MinOH) واحد دو بخار و بازدید اتاق احتراق (CI) واحد چهار گازی.

وی ادامه داد: از بین222 واحد روز تعمیرات دوره ای، 194 واحد روز باید در قالب استفاده از خدمات پیمانکاری انجام میشد که با تلاش و همت کارکنان نیروگاه قم و با استفاده از توان و دانش داخل نیروگاه سیکل ترکیبی قم در حال انجام میباشد.

این مهم علاوه بر صرفه جویی حداقل 150 میلیارد ریالی در هزینههای پیمانکاری نیروگاه، باعث صرفهجویی در وقت و فعالیتهای اداری و خدماتی مربوطه شده است. در این بین همزمانی فعالیتهای تعمیرات جاری و دورهای باعث سختتر شدن مدیریت زمان و منابع میگردد که با همدلی و همراهی همه متخصصین نیروگاه در حال انجام است.

ابراهیم ونکی فراهانی

مدیر نیروگاه قم ادامه داد: پیشبرد همزمان فعالیتهای تعمیراتی در جبهه‌های گاز و بخار با برنامهریزی دقیق و تخصیص تیمهای متخصص و کارآمد در هر بخش در حال پیگیری است و در حال حاضر با توجه به تجربه و تخصص همکاران، کلیه فعالیتها از برنامهریزی انجام شده جلوتر میباشد.

ابراهیم ونکی فراهانی مدیر نیروگاه قم در پایان ضمن تشکر ویژه از کارکنان پرتلاش مدیریت تعمیرات، از تلاش بیقفه همه همکاران در بخشهای پشتیبانی اعم از مهندسی، تدارکات، انبار، تولید، خدمات، حراست، مالی و اداری قدردانی نمود و مهمترین دستاوردهای این مجموعه را به شرح زیر دانست:

1- کاهش زمان تعمیرات واحدها از 120روز به 45روز و تولید 75 روز و فروش انرژی بیشتر.
2- مهندسی معکوس و ساخت داخل پرههای توربین گازی.
3- مهندسی معکوس و ساخت داخل دیسکهای روتور توربین.
4- مهندسی معکوس و ساخت داخل قطعات اتاق احتراق.
5- اجرای پروژه بهینهسازی نصب سیستم خنک کاری هوای ورودی به کمپرسور جهت افزایش تولید و به تبع آن افزایش راندمان.
6- طراحی و ساخت داخل دستگاه تست نازل گازوئیل با استفاده از توانمندی داخلی پرسنل نیروگاه.
7- مهندسی معکوس و شناسایی پیمانکار جهت ساخت داخل نازلهای سوخت.
8- مهندسی معکوس و ساخت داخل پرههای متحرک کمپرسور.
9- اجرای سیستم پایش آنلاین دود خروجی از دودکش واحدها.
10- پیادهسازی و بهرهبرداری از سیستم آنلاین ایستگاه هواشناسی، بعنوان اولین نیروگاه در کشور.

در حال حاضر نیروگاه قم با چهار واحد گازی هر یک با قدرت 128.5 مگاوات و دو واحد بخاری هر یک با قدرت 100 مگاوات در مجموع توان تولید نامی 714 مگاوات را دارا می باشد که با شش خط 230 کیلوولت به شبکه سراسری برق متصل میباشد.

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top