تاریخ انتشار: سه شنبه 1401/12/02 - 20:22
کد خبر: 462204

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها؛

مهمترین خطری که انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند ارتجاع است

مهمترین خطری که انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند ارتجاع است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: یکی از مهمترین خطراتی که انقلاب را تهدید می‌کند ارتجاع است. ارتجاع بازگشت به اموری است که ما را از آن حرکت متعالی به عقب می‌راند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی در آئین تقدیر از برگزیدگان چهارمین جشنواره ملی کتاب سال انقلاب اسلامی که توسط دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: یکی از افتخارات اسلام دعوت به نوشتن و کتابت است در حالیکه در دوران بعد از پیامبر گرامی اسلام بعضی از افراد کتاب‌سوزی راه انداختند و احادیث را به دلیل نگرانی از تحریف قرآن سوزاندند، حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) مهمترین کار را جمع کتاب و تفسیر قرآن و نوشتن می‌دانند و بعد از آن اهل بیت (علیهم‌السلام) در دورانی که منع حدیث و کتابت آسیب بزرگی را وارد کرد، به نوشتن تأکید فراوانی داشتند.

وی در ادامه افزود: روایاتی داریم که در آن آمده است هر چه دانش دارید بنویسید و زمانی خواهد رسید که به غیر از این نوشته‌ها انسی پیدا نخواهید کرد. علم، گریز پاست و باید آن را با نوشتن به قید بکشید. در حدیث امام صادق علیه‌السلام آمده‌ است که  جریان انتقال دانش، فرهنگ، سنت‌ها، تجارب و ارزش‌های خوب همگی با نوشتن اتفاق می‌افتد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به تحول ناشی از انقلاب‌های اجتماعی، گفت: میل به تحول و بازگشت به گذشته در زمانی که حرکت در جوامع صورت می‌گیرد از قواعد هر حرکت اجتماعی است. به همین دلیل در هر حرکت و تغییری باید جهت خود را با شاخص‌ها و اصول تطبیق دهیم. به‌ خصوص در یک حرکت اجتماعی عظیم مانند انقلاب اسلامی رعایت این امر از اهمیت بالایی برخوردار است.

حجت‌الاسلام رستمی گفت: انقلاب اسلامی بازخوانی مجدد اسلام و احیای آن در طی قرون است و ما معتقدیم بعد از حکومت امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) و بعضی از حکومت‌های بسیار محدود از نظر زمان و مکان، اولین حکومتی که براساس قرائت اهل بیت (علیهم‌السلام) از اسلام شکل می‌گیرد انقلاب اسلامی و نظام اسلامی است. در تمام دوران‌ها گروه‌هایی که به عنوان پیرو مکتب اهل بیت بوده‌اند در زمان‌های مختلف حکومت کرده‌اند اما نکته اینجاست که یک حکومت اسلامی مبتنی بر مشروعیت دینی را تشکیل نداده‌اند و شکل‌گیری نظام اسلامی در جمهوری اسلامی ایران اولین حکومت بر مبنای قرائت اسلام سیاسی است. انقلاب اسلامی یک اتفاق شگرف در تاریخ اسلام، ایران و جهان است و این حرکت با یک آرمان عمیق و خالص شکل گرفته است، البته در طی حرکت بازخوانی اصول از الزامات آن حرکت به حساب می‌آید.   

وی در ادامه عنوان کرد: یکی از محورهای اصلی تذکرات رهبر انقلاب به دولتمردان و سایر بخش‌ها یادآوری شاخص‌ها و پرهیز دادن از انحراف است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی گفت: یکی از مهمترین خطراتی که انقلاب را تهدید می‌کند ارتجاع است. ارتجاع بازگشت به اموری است که ما را از آن حرکت متعالی به عقب می‌راند. اگر رشدی داشتیم و به پله‌های قبلی برگشتیم این ارتجاع به حساب می‌آید، به طور کلی بازگشت به دنیاطلبی به هر نوع از جلوه‌های آن ارتجاع است.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره انحرافات صورت گرفته در مسیر حرکت خاطرنشان کرد: امام خامنه‌ای در پیامی به دانشجویان می‌فرمایند هر انقلابی بعد از آغاز حرکت دچار انحرافاتی شده است و حتی انقلاب نبوی هم از این انحراف مصون نبوده و زهد علوی هم نتوانسته جلوی این انحراف را بگیرد و آن منحرفین حتی حضرت امیر را هم کنار زدند و انقلاب اسلامی هم مصون از این خطر نیست، من در مواجهه با انحراف انقلاب به سه چیز امید دارم یکی تجربه‌ای است که از گذشته داریم و دیگری انفاس پاک شهدا و اولیایی است که در این مسیر جان سپردند و دیگری شما جوانان هستید که به چرب و شیرین دنیا آلوده نشده‌اید.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خطاب به دانشگاهیان، گفت: راه مقابله با این انحراف بیان است و ما باید در مقابل آن ایستادگی داشته باشیم. کاری که عزیزان ما در دانشگاه و در حوزه نوشتن و تبیین معارف انقلاب اسلامی انجام می دهند همان حرکتی است که خداوند از دانشمندان مطالبه کرده است و این مقابله با انحراف در هر حرکت درست اجتماعی سیاسی که در جامعه رخ می‌دهد باید صورت پذیرد. شما عزیزان در این مسیر مسئولیت بزرگی را به دوش دارید.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی در پایان گفت: راهبرد دشمن سیاه‌نمایی گذشته، تباه‌نمایی آینده، و اشتباه‌نمایی حال است. اگر حرکت ما روشنگرانه، به موقع و به هنگام نباشد، حرکت دشمن اثر می‌گذارد. اگر ما دستاوردهای بزرگ انقلاب را به درستی بیان نکنیم این تحریف اتفاق می‌افتد و خروجی آن حرکت غلطی خواهد بود و کاری که معاونت فرهنگی وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی در برگزاری این آئین انجام دادند، حرکتی ارزشمند در توجه به تألیفات در حوزه انقلاب اسلامی خواهد بود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دلیل تشکر از معلم از زبان رهبر انقلاب +فیلم
کنایه سنگین رحیم‌پور ازغدی به بسیج دانشجویی کشور!
گزارش تصویری همایش اعزام دانشگاهیان به عمره مفرده +عکس
تعرض مرد رمال به زنان به بهانه بخت گشایی
انتخاب عجیب تراکتور برای بازی با استقلال
افزایش ۳۰ درصدی نرخ عوارض آزادراه‌های کشور
وضعیت آلودگی هوای تهران در روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
مجری باسابقه ورزشی درگذشت
دستور وزیر صمت برای بررسی ارز خواری مونتاژکاران خودرو
دیدار جمعی از معلمان و فرهنگیان با رهبر انقلاب
بازبینی مصوبه افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پزشکی شورایعالی انقلاب فرهنگی
پیدا شدن دختر فراری در کلانتری
مالیات در انتظار خانه‌های خالی/ ۵۷۰ هزار واحد خالی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر شناسایی شده است
مرگ عجیب پسر دانش‌آموز با مشت همکلاسی
جزئیات و نحوه پرداخت ارز به زائران حج تمتع
افزایش ۲ برابری حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان
زمان عرضه خودروهای وارداتی و خودروهای برقی اعلام شد +جزئیات
حسن روحانی دلایل ردصلاحیتش را اعلام کرد
خفّتی که MI۵ و MI۶ کشیدند و سیاه‌بازی‌ای که گردن BBC افتاد!
۱۱ بازیکن نکونام برای فتح تبریز
ستاره سپاهان برای انتقام به آزادی می‌آید
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مخبر خواستار اجرای سریع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد
تصویب راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها
جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
فراهم شدن امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور
مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top