تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/12/03 - 07:53
کد خبر: 462242

مزایده چند مرحله دارد و چندبار تکرار می شود؟

مزایده چند مرحله دارد و چندبار تکرار می شود؟

رایج‌ترین نوع این اطلاع رسانی، درج آگهی با مشخصات کالا و خدمات است. در جهان امروز با رشد فناوری، این امکان وجود دارد که مزایدات در مکان‌های مجازی نیز درج شود. آگهی مزایده در فضای مجازی استقبال قابل توجهی داشته و این روش نیز همواره در حال گسترش بوده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، مزایده یک نوع راهکار رقابتی است که در این راهکار رقابتی کالا به بیشترین قیمت ممکن فروخته می‌شود. از طرف دیگر مصرف‌کنندگان در مزایده کالا و یا خدمات مورد نظر را با قیمت دلخواه خود در اختیار خواهند داشت. مزایدات بخش‌های مختلفی دارند. مزایده می‌تواند برای اموال مصرفی یا اموال دولتی باشد. علاوه بر وجود روش‌های مختلف مزایده، دلایل مختلفی نیز برای این امر وجود دارد. امروزه شرکت‌های بزرگ خصوصی، مزایدات دولتی یا بخش‌های عمومی مزایده را برگزار می‌کنند. اما توجه داشته باشید که مزایده ها همواره در بخش دولتی حائز اهمیت بوده است.

مزایده چیست و چه شرایطی دارد؟

اگر بخواهیم به بیانی ساده مزایده را تعریف کنیم باید بگوییم که این امر به فرایندی اطلاق می‌شود که طی آن کالا یا خدمات مورد نظر به بالاترین قیمت به فروش می‌رسد. مزایده کالا یا خدمات به فردی فروخته می‌شود که بیشترین قیمت را پیشنهاد داده باشد.

در این فرایند قیمت پایه توسط فرد فروشنده تعیین می‌شود و پس از اینکه کارشناس قیمت را تایید نمود، خریداران نیز نرخ پیشنهادی خود را اعلام خواهند کرد. به این موضوع توجه داشته باشید که در مزایدات تشریفات قانونی، قیمت و رعایت مسائل حقوقی بسیار مهم است. از این رو مزایدات دولتی که به ساختار قانونی پایبند نباشند از هیچ ارزش حقوقی برخوردار نخواهند بود. قیمت، فروشندگان و خریدار سه رکن اصلی مزایده محسوب می‌شوند. گروه‌هایی چون کسب‌و‌کار‌ها، اشخاص عمومی و حقوقی و همین طور سازمان‌های دولتی در مزایده برای رسیدن به هدف‌های خود شرکت می‌کنند. مزایده املاک بانکی مثل مزایده املاک بانک ملی نوعی مزایده است که افراد مختلفی در آن شرکت می‌کنند.

انواع مزایده چیست؟

همانطور که گفتیم مزایدات روش‌های گوناگونی دارند. با توجه به قوانین، این فرایند به مزایده اجباری، عمومی، اختیاری، محدود و خصوصی تقسیم‌بندی خواهند شد.

  • مزایده اختیاری: در این مزایده ‌ها فشار قانونی وجود نداشته و اختیار مال کاملا بر عهده صاحب آن است. بیشتر ادارات و شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف این نوع مزایدات را برگزار می‌کنند.
  • مزایده اجباری: در این مزایدات، روش مزایده را یک مقام قضایی مشخص خواهد کرد و این فرایند رنگ‌و‌بوی مزایده حقوقی قضایی را دارد. از طرفی این روش کمی پیچیدگی حقوقی را هم داراست. مزایده اجباری شامل سه جزء مقام قضایی، خریدار و فروشنده است.
  • مزایده محدود و خصوصی: این معامله‌ها برای افراد مشخص و کاملا محدود بوده و با توجه به دلایل مختلفی برگزار می‌شود. در این معامله نام پیشنهاد‌ دهندگان محرمانه است.
  • مزایده عمومی: این معامله‌ها کاملا آزاد و عمومی هستند و عموم مردم می‌توانند در این معامله‌ها شرکت کنند. نام خریداران به صورت علنی بیان خواهد شد و هیچ محدودیتی در این مزایدات وجود ندارد.

آگهی مزایده چیست؟

برای اطلاع‌رسانی این نوع معاملات روش‌های گوناگونی وجود دارد. رایج‌ترین نوع این اطلاع رسانی، درج آگهی با مشخصات کالا و خدمات است. در جهان امروز با رشد فناوری، این امکان وجود دارد که مزایدات در مکان‌های مجازی نیز درج شود. آگهی مزایده در فضای مجازی استقبال قابل توجهی داشته و این روش نیز همواره در حال گسترش بوده است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت‌های مختلف و معتبر انواع آگهی مزایده را مشاهده کنید.

مزایده چند مرحله دارد و چندبار تکرار می شود؟

اجرای مزایده چگونه است؟

اجرای مزایده و برگزاری آن قوانین خاصی دارد. در اجرای این معامله‌ها در مرحله اول مراکز دولتی یا شرکت‌های خصوصی، برای شرکت افراد در مزایده، اطلاع‌رسانی می‌کنند. این اطلاع‌رسانی می‌تواند با درج آگهی یا چسباندن آن در اداره‌ها یا معابر و… صورت گیرد.

در برخی از موارد هنگامی که بین شخص حقوقی و حقیقی دعاوی مالی رخ می‌دهد، دادگاه یکی از طرفین را محکوم خواهد کرد. هنگامی که فرد نتواند مقدار مالی که دادگاه آن را محکوم کرده است را پرداخت کند، دادگاه حکم توقیف مال وی را خواهد داد و مال در مزایدات به فروش می‌رسد.

سخن آخر

بهتر است بدانید که پس از برگزاری این معامله‌ها فرد یا ماموری که آن را اجرا کرده است می‌تواند ۱۰ درصد مبلغی را که پیشنهاد شده دریافت نماید. پس، فرد باید بقیه مبلغ را تا مدت یک ماه پرداخت کند و اگر خریدار تا یک ماه نتواند مبلغ را پرداخت کند، برخی از هزینه‌ها مانند هزینه آگهی مجددا از او گرفته خواهد شد و مزایده مجدد تکرار می‌شود.

برای شرکت در مزایدات دولتی و دیگر مزایده‌ها باید مدارک خاصی را ارائه دهید که در هر ارگان این مدارک متفاوت است. برای برنده شدن در این معامله‌ها بهتر است با قوانین و نحوه ثبت‌نام و شرایط آن به طور کامل آشنا باشید. همانطور که گفتیم مزایده انواع مختلفی دارد و به صورت عمومی و خصوصی برگزار خواهند شد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره‌های درج شده در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تهران هشدار نارنجی گرفت ؛ بارش شدید باران و تگرک و احتمال سیل
گام‌های مؤثر شهرداری تهران در حوزه رفع آسیب‌های اجتماعی
ابتلای ۴ ایرانی به یک بیماری خطرناک ؛ مرگ یک نفر تایید شد
۸ سد یک استان سرریز کرد +جزئیات
ارتش اسرائیل باید امروز وارد رفح شود
اعتراف جاسوس ها درباره اطلاعاتی که به «گروه ۴۰۰» داده‌اند
بارزانی به دیدار رئیسی رفت +عکس
واکسن آسترازنکا چه عوارضی دارد؟ +فیلم
نخستین سرویس مدرسه تهران مخصوص بچه‌پولدارها بود
پیام جنجالی خواننده مطرح برای نتانیاهو
دعوا در اردوگاه ائتلاف اُمناء/ رزما از لیست اُمناء که شائبه تخلفات مالی داشتند، حمایت نکرد
واقعا آب چاه بخوریم بهتر از آب‌معدنی است؟
چه کسی رئیس سنی مجلس دوازدهم خواهد شد؟
فرمانده کل سپاه پیام داد
آتش بس، اسم رمز شکست اسرائیل در غزه
از اولین انسانی که به آنفلوآنزای پرندگان مبتلا شد چه می‌دانیم؟
صندوق‌های بازنشستگی/ از افزایش نرخ جایگزینی تا بی‌عدالتی در مستمری‌های پرداختی
عصر فناوری‌/ هوش مصنوعی چگونه آینده را تغییر می‌‍‌دهد؟
جشن برداشت زعفران در ایران
آموزش تیزهوشان نهم رایگان!
معرفی صرافی آبان تتر، نگاهی بر قابلیت ها و خدمات این صرافی ارز دیجیتال
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top