تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/12/07 - 15:16
کد خبر: 462696

چشم انداز سه ساله وزارت علوم در حوزه جذب دانشجویان خارجی اعلام شد

چشم انداز سه ساله وزارت علوم در حوزه جذب دانشجویان خارجی اعلام شد

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: ایران هراسی جایی در ذهن ما ایرانیان ندارد و کشور ما آرام ترین و بهترین کشور برای جذب دانشجویان بین الملل است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، هاشم داداش پور رئیس سازمان امور دانشجویان صبح امروز در نشست خبری با اشاره به آئین افتتاحیه سه جشنواره دانشجویی گفت: جشنواره دانشجویی قرآنی، فرهنگی و هنری آوینی ویژه دانشجویان شاهد وایثارگر است که امروز بعدازظهر برگزار می‌شود و هدف آن شناسایی استعداد دانشجویان حوزه شاهد و ایثارگر در بخش‌های فرهنگی و هنری و قرآنی است که ما بتوانیم از ظرفیت آنها در بخش‌های مذکور استفاده کنیم. این جشنواره در بخش قرآنی شامل قرائت و حفظ، در بخش معارف: شامل احکام معارف و اعتقادات و در بخش هنری شامل خوشنویسی، عکاسی، فیلم کوتاه، نقاشی، طراحی پوستر و فناوری می‌شود.

وی گفت: این جشنواره امروز بعد از ظهر در دانشگاه هنر تهران برگزار می‌شود و از یک تا ۵ نفر در هر حوزه تقدیر می‌شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه به جشنواره ملی سلامت در حوزه دانشجویی اشاره و تصریح کرد: این جشنواره فردا در تالار فردوسی دانشگاه تهران از ساعت ۱۰ تا ۱۲ با حضور وزیر علوم و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی معاونان حوزه سلامت برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: قرار بود دراین جشنواره دکتر سجادی وزیر ورزش نیز حضور داشته باشد که با توجه به اتفاقی که برایشان افتاد نمی‌تواند در این جشنواره حضور یابند و امیدواریم هرچه زودتر سلامت خود را بازیابند.

داداش پور گفت: تا سال گذشته در جشنواره ملی سلامت بحث ما این بود که فقط با شیوه درمانی نمی‌شود باید حوزه سلامت را هدف گرفت و اطمینان یافت که زیست سالم دانشجویی اتفاق می افتد. بحث ما این است که از حوزه درمانی به حوزه پیشگیری حرکت کنیم.

داداش پور ادامه داد: جامعه هدف ما در این جشنواره تمام دانشجویان هستند و این جشنواره در این فضای ذهنی شکل گرفت و متولد شد و تمام تلاش ما این است که رعایت این کار منجر به سبک زندگی سالم دانشجویی شود. بر این اساس بحث سبک زندگی سالم دانشجویی به بخش مشاوره اضافه شد.

وی تصریح کرد: هدف ما ایجاد حال خوب برای دانشجویان کشور است و اجتماعی سازی سلامت برای ما بسیار مهم است. دانشجویان ما گاهی آمادگی لازم را در حوزه سلامت ندارند و از طرفی از دیگر اهداف ما در برگزاری این جشنواره، افزایش نشاط و پویایی جامعه دانشجویی است.

معاون وزیر علوم ادامه داد: همچنین بنا داریم از ظرفیت‌های دانشجویان در حوزه سلامت حمایت کنیم و از ایده و ظرفیت آنها در جهت افزایش سواد سلامت و خود مراقبتی استفاده کنیم.

وی با اشاره به محورهای این جشنواره گفت: سلامت و سبک زندگی، سلامت و دانشگاه، سلامت و فناوری، سلامت و آینده پژوهی از جمله محورهایی است که در این جشنواره پیگیری می‌شود و از افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند تقدیر می شود.

وی درباره اولین مشکل حوزه سلامت دانشجویان خاطرنشان کرد: اولین مشکل حوزه سلامت دانشجویان مربوط به کرونا است. شرایط کرونایی باعث شد خیلی از اتفاقات در حوزه دانشجویان ایجاد شود که مهمترین آن مشکلات تحصیلی و آموزشی بود. که می‌تواند تبعاتی مانند افسردگی داشته باشد بر این اساس طرح پات را برای دانشجویان اجرا می‌کنیم و معاونت دانشجویی، آموزشی و مشاوره در دانشگاه‌ها با همکاری هم سعی می‌کنند این مشکلات را به حداقل برسانند.

وی ادامه داد: درحوزه بین المللی دانشجویان ما روبه گسترش هستند، و اگر چنانچه تورم در کشور ما افزایش یابد و یا مثلا قیمت ها در کشور افزایش یابد به معنای این نیست که دانشجویان بین المللی اینجا تحت تاثیر قرار می گیرند چون آنها با دلار وارد کشور می شوند و طبعا ارزش پولی اگر در برابر دلار کاهش یابد درخواست آنها برای حضور در کشور افزایش می یابد. یعنی به عبارتی معکوس عمل می کند.

داداش پور با اشاره به جشنواره جذب دانشجویان بین المللی در ایران ادامه داد: اکنون در سطح جهان حدود ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو در حال جابجایی هستند و ۱۰ کشور اول دنیا در سال دو هزار که این دانشجویان را جذب می‌کردند عمدتا کشورهای اروپایی، کشورهای آمریکای شمالی و در اقیانوسیه استرالیا بودند.

وی افزود: در چند سال گذشته تغییراتی ایجاد شده و کشورهای چین، روسیه و ترکیه نیز به این کشورها اضافه شدند. همچنین کشور آلمان، ایتالیا و فرانسه به عنوان کشورهای غیر انگلیسی زبان جزو ۱۰ کشور اول هستند و کشورهای آمریکا، کانادا، انگلیس و استرالیا نیز به عنوان کشورهای انگلیسی زبان جزو کشورهای عمده دنیا مورد توجه قرار گرفته اند.

وی گفت: کشور ایران نیز طی چند سال گذشته از کشورهای همجوار خود جذب خوبی داشته و دلیل آن نیز این است که ما در حوزه های علم و فناوری تحولات گسترده ای را داشته ایم و ایران نیز جزء کشورهایی است که از جایگاه معتبری از جهت علم و فناوری برخوردار است. در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۴ هزار دانشجوی بین المللی جذب کردیم و هدف ما این است که تا سال ۱۴۰۴ جمعیت دانشجویان خارجی مان به ۲۵۰ هزار نفر افزایش یابد. ما معتقدیم دانشگاه‌های ما ظرفیت لازم برای جذب این دانشجویان را دارند و برای این کار باید حاکمیت بپذیرد که حوزه دانشجویان بین المللی در ایران فرصت مغتنمی است.

داداش پور ادامه داد: فرصت شغلی پاره وقت برای دانشجویان ایجاد شود. از ۹۴ هزار دانشجو ۹۳ هزار و ۵۰۰ نفر شهریه پرداز هستند و یک درصد دانشجویان خارجی ما بورسیه هستند که این نشان می‌دهد در عرصه بورسیه موفق نبودیم. این در حالی است که در کل دنیا ۱۰ درصد کل دانشجویان خارجی به دانشجویان بورسیه اختصاص داده می‌شود. برای جذب حداکثری این دانشجویان باید فرآیند امور کنسولی کوتاه شده و در نگرش‌ها تغییر ایجاد شود.

وی ادامه داد: بر این اساس چند جایزه در حوزه جذب دانشجویان بین المللی برای دانشگاه‌ها تعریف کردیم. اولین جایزه، جایزه ملی دانشگاه های برتر است که تحت عنوان جایزه ملی ثریا ارائه خواهد شد، دراین بخش دانشگاه های سرآمد، برگزیده و دانشگاه شایسته درحوزه جایزه ملی ثریا معرفی خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: جایزه دوم جایزه جذب دانشجویان بین الملل است بر این اساس توافقی با سازمان برنامه بودجه داشته ایم که برای حداکثر سازی جذب دانشجویان بین الملل جایزه جذب را ارائه می دهیم. مانند جایزه صادراتی که در حوزه اقتصادی ارائه می شود. دانشگاه‌هایی که بتوانند نسبت به سال گذشته دانشجویان بیشتری جذب کرده و سایت‌های خود را چند زبانه طراحی کنند، همچنین برنامه راهبردی برای جذب دانشجوی بین الملل داشته باشند، این جایزه به آنها تعلق می‌گیرد در این جشنواره ۱۴ دانشگاه موفق در این حوزه نیز معرفی می شود و به آنها جایزه خواهیم داد این جایزه می تواند تا ۳۰ درصد شهریه دانشجویان بین الملل را پوشش دهد و این پول برای تجهیز زیرساخت‌های دانشگاه در حوزه بین الملل صرف شود.

وی ادامه داد: جایزه سوم، جایزه برترین‌ها در حوزه جذب دانشجویان بین الملل است که به برترین اداره امور دانشجویان بین المللی دانشگاه ها، برترین مراکز آموزش زبان فارسی، برترین تارنمای اطلاع رسانی به دانشجویان بین المللی، برترین موسسه جذب دانشجویان و برترین کنسولی که بهترین خدمات را به دانشجویان بین الملل ارائه دهد، ارائه می شود همچنین سال آینده چند برترین نیز خواهیم داشت، مانند برترین سفرا، برترین رایزنان فرهنگی، برترین رایزنان علمی، برترین اساتید و کارکنان که در جذب دانشجویان بین الملل فعال باشند، ارائه می شود.

وی ادامه داد: یک بخش دیگر نیز خواهیم داشت که همایش الگوها و سازوکارها جذب دانشجویان بین الملل در ایران است. هدف ما جریان شناسی از جذب دانشجویان در خارج از کشور است تا ببینیم این جابه جایی های دانشجویی در سطح جهان چگونه عمل می کنند دوم الگوها و سازو کارهای جذب دانشجویان بین المللی است یعنی چه الگو و سازکاری را در پیش بگیرم تا جذب دانشجویان بین الملل افزایش یابد.

وی تصریح کرد: کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، هند، سوریه، لبنان، ترکیه بیشترین جمعیت دانشجویی ما را تشکیل می‌دهند و هدف ما این است که از کشورهای آسیای غربی، آسیای مرکزی و قفقاز، آسیای شرقی، آفریقا، آمریکای لاتین، اروپای شرقی نیز دانشجو داشته باشیم.

وی درپاسخ به این سئوال که با توجه به اتفاقات اخیر و ایران هراسی که ایجاد شده برای رفع این موضوع و افزایش جذب دانشجویان بین الملل چه برنامه ای دارید گفت: تقریبا ۳۰ درصد کل جمعیت دانشجویان خارجی در ایران خانم ها و ۷۰ درصد آقایان هستند. این واقعیت دارد که ایران کشوری در حال ظهور به عنوان یکی از قدرت های بین المللی است و طبیعی است که دشمنانی خواهد داشت. این موضوع به حوزه فناوری نیز تعمیم پذیر است چراکه ما از ۲۰ سال گذشته گزارش های زیادی داشتیم که ایران را به عنوان یکی از مراکز علمی نو ظهور در حوزه علم و فناوری در سطح دنیا معرفی می کنند.

وی افزود: طبیعی است که این زایش می تواند دشمنانی هم داشته باشد که ایران هراسی جزء آنها است تمام تلاش ما این است که بگوییم ایران هراسی جایی در ذهن ما ایرانیان ندارد و کشور ما آرام ترین و بهترین کشور برای جذب دانشجویان بین الملل است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان
جدول لیگ برتر/ تداوم صدرنشینی استقلال
تداوم تساوی های بدون گل/ توقف پرسپولیس مقابل سپاهان
تساوی بدون گل دو تیم استقلال و تراکتور
ادامه رونق اکران‌های مردمی فیلم‌های سینمایی؛ فروش سال ۱۴۰۳ از یک میلیارد تومان عبور کرد
افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران
زارع‌پور: به زودی سایتی برای نمایش سرعت اینترنت اپراتورها رونمایی می‌شود
سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملو از کودک بود
اصابت موشک‌های حزب‌الله به ۲ سازه در شمال فلسطین اشغالی
۹۰ درصد مردم غزه زیر خط فقر قرار گرفتند
میانگین مالیات طلافروشان کمتر از کارمندان شد
کاهش نرخ تورم چرا هنوز به نقطه مورد انتظار دولت نرسیده است؟
تجمع دانشگاهیان در حمایت از دانشجویان آمریکا و اروپا
فریب مردم با درج "بدون کلسترول" روی روغن‌های نباتی
بررسی آخرین وضعیت ایجاد حساب واحد خزانه توسط دستگاه‌ها در کمیسیون اصل نود
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر معظم انقلاب +عکس
ثبت دانشکده تاریخی «سه‌گوش» اهواز به نام دانشگاه
بازداشت حداقل ۱۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا
برهنگی و عریانی یکی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست
آماده‌باش مدیریت بحران تهران برای بارش‌های شدید
استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top