تاریخ انتشار: سه شنبه 1401/12/23 - 12:53
کد خبر: 464456

واتراستاپ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

واتراستاپ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

واتراستاپ یک نوار الاستیکی برای آب بندی درزهای اجرایی و انبساطی در سازه های بتنی است. این محصول برای جلوگیری از حرکت آب و همچنین نفوذ مایعات و سایر سیالات به درون شکاف‌ها و درزهای بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ما در این مقاله یکی از محصولات شیمی ساختمان را معرفی خواهیم کرد که کاربردهای زیادی در صنعت ساختمان دارد. به یقین می توان گفت که واتراستاپ pvc بهترین و کارامدترین نوع این محصول است. در ادامه علاوه بر معرفی انواع واتراستاپ، این محصول را معرفی خواهیم کرد.

واتراستاپ چیست؟

واتراستاپ (Waterstop) همانگونه که از نامش مشخص است یک آب بند کننده است که در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود. این محصول عبارت است از یک نوار با جنس لاستیک، پلاستیکی و یا پی وی سی که از آن برای جلوگیری از حرکت آب به داخل درزهای موجود در سازه‌های بتنی استفاده می‌کنند.

نوارهای واتراستاپ قابل انعطاف هستند و استحکام بسیار مناسبی در برابر تحمل فشار آب دارند. نحوه عملکرد واتراستاپ‌ها بدین شکل است که در مفاصل و درزهای بتن قرار می‌گیرند تا طول مسیر حرکت مایعات به ویژه آب را طولانی کنند. به عبارت دیگر این نوارها در درزهای بتنی نقش آب بند را دارند تا مایعات به راحتی نتوانند به داخل شکاف‌ها و درزهای بتن نفوذ کنند.

واتراستاپ انواع مختلفی دارد که هر کدام ویژگی‌های متفاوت، کاربردها و مزایای خاص خود را دارند. به طور کلی واتراستاپ‌ها در دو نوع تخت و حفره‌دار در بازار موجود هستند که از نوع تخت آنها برای پوشاندن درزهای اجرایی و از نوع حفره‌دار برای درزهای انبساطی استفاده می‌کنند.

آشنایی با انواع واتراستاپ

واتراستاپ‌ها را از چند منظر می توان دسته بندی کرد.

  • این محصول از نظر محل قرارگیری در مقاطع سازه‌های بتنی به انواع مختلف واتراستاپ میانی، واتراستاپ کفی و واتراستاپ روکار تقسیم‌بندی می‌شوند.
  • اما از لحاظ شکل، فرم و سایز واتراستاپ‌ها به سه نوع واتراستاپ PVC، واتراستاپ هیدروفیلی و واتراستاپ بنتونیتی دسته‌بندی می‌شوند.

ما در اینجا قصد داریم که محصول واتراستاپ پی وی سی شیمی ساختمان را به طور کامل معرفی کرده و در مورد کاربردها و مزایای آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

واتراستاپ PVC شیمی ساختمان

واتراستاپ pvc یک نوار الاستیک ساخته شده بر پایه مواد PVC اصلاح شده است که درجه خلوص بالا با خواص انعطاف پذیری (ترموپلاستیک) به روش اکستروژن دارد. این محصول برای آب بندی درزهای اجرایی و انبساطی در سازه های بتنی استفاده می شود. این محصول به رنگ نارنجی تولید و به بازار عرضه می شود. برای اطلاع از مشخصات فنی این محصول می توانید به آدرس سایت این مجموعه به نشانی https://shimisakhteman.net  مراجعه نمایید.

موارد استفاده و کاربردهای واتر استاپ PVC

واتراستاپ PVC شیمی ساختمان در شکل و اندازه های مختلفی تولید می شود، از اینرو برای اتصال و آب بندی درزهای اجرایی و انبساطی در سازه های بتنی به شرح زیر مناسب است.:

  • بتن ریزی استخرهای شنا و دریاچه های مصنوعی ( واتر استاپ استخر)
  • فونداسیون های بتنی و دیوار های برشی
  • تاسیسات سد و تونل های آب رسانی ، تونل های مترو
  • کانالهای روباز ، برج های خنک کننده در پالایشگاهها و نیروگاههای برق
  • صنایع کشاورزی و استخرهای پرورش ماهی
  • مخازن آب آشامیدنی و تاسیسات تصفیه خانه های فاضلاب شهری و صنعتی

· محوطه های بتنی در پارکینگ های طبقاتی و کارخانجات مختلف بصورت طبقاتی ساخته شده است.

مهم‌ترین ویژگی‌های یک واتراستاپ استاندارد

از مزایای یک واتراستاپ استاندارد می‌توان به بدون حباب بودن، عاری از ترک یا انقباض، ‌عدم زبری سطح، بدون ایجاد بریدگی، داشتن رنگ یکنواخت و ضخامت یکدست در راستای طول سطوح اشاره کرد. از دیگر ویژگی‌های این محصول شیمی ساختمان می‌توان از موارد زیر نام برد.

  • مقاومت در برابر اسیدهای قلیایی
  • انعطاف‌پذیری بسیار بالا
  • تنوع شکل و اندازه
  • طول عمر بالای واتراستاپ در حدود عمر سازه بتنی
  • قابلیت نصب در دماهای منفی 10 و مثبت 70 درجه سانتی‌گراد
  • مقاومت کششی بالا بیش از حد استاندارد

توجه داشته باشید علاوه بر موارد فوق، از جمله مهم‌ترین ویژگی‌‌های کیفیتی واتراستاپ می‌توان به درصد ازدیاد طول، مقاومت کششی و سختی آن اشاره کرد که البته باید با استانداردهای لازم  مطابقت داشته باشد. همچنین میزان ماندگاری واتراستاپ در شرایط مختلف از جمله محیط‌‌های قلیایی بسیار زیاد است و کیفیت خود را حفظ کرده و دچار تغییر حالت نمی‌شوند.

شرکت شیمی ساختمان با بیش از نیم قرن تجربه تولید، طیف وسیعی از محصولات صنعت شیمی ساختمان من جمله افزدونی های بتن، چسب های بتن و کاشی، رنگ های صنعتی، انواع ماستیک آب بندی و ... را تولید می کند. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با محصولات این شرکت به وب سایت https://shimisakhteman.net مراجعه نمایید. همچنین می توانید برای ارتباط با بخش های مختلف این مجموعه با شماره 02127427 تماس بگیرید. کارخانه تولیدی شرکت در سیمین دشت کرج بوده و بخش اداری و دفتری در خیابان میرداماد تهران است.

واتراستاپ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بسته بندی واتراستاپ PVC و نحوه نگهداری از آن

این محصول بصورت نوار های E17,19,24,25,30 در رل های 25 متری نوار های OF 30 ، EF 30 ، E 32 … در رل های 20 متری تولید و عرضه می شود. برای ماندگاری حداکثری بهتر است در محیط های سرپوشیده و به دور از مواد آلوده کننده سطحی نگهداری شود. همچنین بهتر است واتراستاپ به دور از تابش مستقیم و مستمر آفتاب نگهداری شود.

مزایای استفاده از انواع واتراستاپ‌ چیست؟

مزایای استفاده از هر محصولی دلیل انتخاب آن و استفاده اش می باشد. واتراستاپ شیمی ساختمان نسبت به محصولات مشابه مزایایی را دارد که در زیر اشاره می کنیم.

  • نصب ساده آسان و سریع آنها به وسیله گیره‌های مخصوص
  • مقاومت کششی بسیار بالا در زمان جابجایی درزها
  • مقاومت شیمیایی مناسب در برابر عوامل مخرب
  • مقاومت بالا در برابر فشارهای هیدرواستاتیکی
  • مقاومت بالا در برابر فشار آب
  • مقاومت بالا در برابر اسیدها و مواد شیمیایی
  • میزان کارایی و طول عمر زیاد
  • امکان تعیین میزان سختی
  • تنوع محصول در سایز، شکل، مقطع و جنس‌های مختلف

چگونگی نحوه اتصال واتراستاپ‌ چیست؟

اتصال نوار واتراستاپ به دو روش قابلیت اجرایی دارد. در برخی از پروژه‌ها از چسب‌های صنعتی برای اتصال نوار واتراستاپ‌ها استفاده می‌کنند. به طوری که دو طرف واتراستاپ به این چسب‌ها آغشته می‌شود و سپس روی یکدیگر قرار داده می‌شوند. سپس این دو لایه برای مدت کوتاهی تحت فشار قرار می‌گیرند تا کاملا به یکدیگر چسبیده و جذب هم شوند.

 در روش دیگری از دستگاه هویه یا اتو حرارتی برای اتصال واتراستاپ استفاده می‌شود. بدین شکل که بعد از گرم کردن دو سر واتراستاپ و تبدیل آن به حالت مذاب آنها را در کنار یکدیگر قرار می‌دهند تا به هم متصل شوند. پس از سرد شدن سطح واتراستاپ و بتن به صورت یکپارچه نمایان می‌شوند.

واتراستاپ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

قیمت واتراستاپ PVC شیمی ساختمان

قیمت نوار واتراستاپ به عوامل مختلفی بستگی دارد. در این رابطه شیمی ساختمان اقدام به عرضه انواع این محصول با عرض، ضخامت و طول مورد نیاز شما کرده است. برای اطلاع از قیمت واتراستاپ pvc می‌توانید با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

همانگونه که در بالا نیز اشاره کردیم، واتراستاپ ها انواع دیگری را نیز دارند. برای آشنایی مختصر با انواع دیگر می توانید ادامه مقاله را مطاله نمایید.

واتراستاپ هیدروفیلی

واتراستاپ هیدروفیلی محصولی است که با استفاده از پلیمرهای لاستیکی و پلیمر با خاصیت ارتجاعی بسیار بالا طراحی و تولید شده‌اند. این نوع واتراستاپ‌ها در برابر تغییرات آب و هوایی مقاومت بسیار خوبی دارند و بسته به نوع مقطع مورد کاربرد و فشار سیال، سایز و شکل آنها تغییر می‌کند. به طوری که در مجاورت آب بتن حدود 400 درصد و در تماس با آب باران حدود 500 درصد افزایش حجم پیدا می‌کند.

این نوع واتراستاپ برای درزهای ثابت استفاده می شود. شایان ذکر است که درزهای بتن به دو دسته درزهای ثابت و حرکتی تقسیم‌بندی می‌شوند. در این بین درزهای ثابت به درزهایی گفته می‌شود که بر اثر عوامل اجرایی مانند قطع فرایند بین ریزی به وجود می‌آیند و در مقابل درزهای حرکتی بر اثر ترک خوردگی ایجاد می‌شوند. در این راستا از واتراستاپ هیدروفیلی برای درزهای ثابت استفاده می‌کنند تا نسبت به رفع نشت درزهای اجرایی و مقاطع قطع بتن‌ ریزی اقدام کنند. همچنین برای پوشش درزهای حرکتی اغلب از واتراستاپ مکانیکی مخصوص این فرایند استفاده می‌شود.

واتراستاپ بنتونیتی

واتراستاپ بنتونیتی یک دیگر از انواع این محصول است که بر پایه سدیم بنتونیت فعال در ماتریس بوتیل رابر ساخته شده است. این نوع با افزایش حجم خاصیت ارتجاعی بسیار بالایی را پیدا می‌کند.

از این محصول جدید واتراستاپ در راستای رفع نشت درزهای اجرایی و مقاطع قطع بتن ریزی شده استفاده می‌کنند که به صورت بسیار کنترل شده در هنگام تماس با آب بتن متورم شده و افزایش حجم پیدا می‌کند. این خاصیت انبساط پذیری و مانع عبور آب از درزهای اجرایی و درزهای سرد بتن خواهد شد و تمام حفره‌های خالی داخل بتن را پر می‌کند از عبور آب از درزهای بتنی جلوگیری خواهد کرد.

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
جملات تکان دهنده آیت‌الله جوادی +فیلم
ناشتا برای کبد چرب چی بخوریم؟
شکایت از عروس بعد از مرگ پسر
درخواست پدرزن برای قصاص دامادش
رئیس سیا برای دیدار با نتانیاهو به اسرائیل می‌رود
اعتراف انگلیس: حماس با حمله زمینی علیه رفح ریشه کن نمی‌شود
تصمیم عجیب آمریکا برای تحریم دیوان بین المللی لاهه
آمار عجیب سازمان ملل از شهر رفح
مقاومت عراق برای چندمین بار بندر ایلات را هدف قرار داد
پشت پرده گفتگوی نتانیاهو و بایدن همزمان با یورش زمینی به رفح
فرار به جلوی متهمان مفاسد اقتصادی و دو برابر شدن تحریم‌ها
حزب‌الله با حمایت ایران امنیت را از اسرائیل گرفته است
گفت و شنود/ پاره آجر!
چه کنیم رمزها و پسوردهایمان لو نرود؟
صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت
برگی جدید در پرونده هسته‌ای ایران/ وفاق بر سر ادامه تعاملات در چاچوب سند ۲۰۲۳
زن ایرانی در همه‌ میدان‌ها با موفقیت، سربلندی و حجاب اسلامی
مصرف این چهار مکمل را بعد از ۴۰ سالگی جدی بگیرید
چرا ناخواسته وزن اضافه می‌کنیم؟
نگاهی به تغییرات جدید در جامعه ژاپن با محوریت خانواده‌
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top