به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» محمد قربانی (منتقد سینما)، امیر مؤمنی (مجری - کارشناس) و محمدصدرا امینی (پژوهشگر هنر) در برنامه فولفریم به نقد و بررسی فیلم «بعد از رفتن» ساخته رضا نجاتی پرداختند.
فیلم بعد از رفتن یکی از فیلم اولیهای جشنواره امسال است. رضا نجاتی یکی از فیلمسازان جوان و فیلم اولی جشنواره چهل و یکم فیلم فجر است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: آرش بعد از مدتها دوری به زادگاهش باز میگردد و به دنبال گمشدهاش است…
صابر ابر، سارا بهرامی، پوریا رحیمی سام، پانتهآ پناهیها، بهرام شاه محمدلو، احترام برومند، روشنک گرامی، یسنا میرطهماسب، خسرو احمدی، حامی ترابی در این فیلم به ایفای نقش پرداختهاند.
محمدصدرا امینی پژوهشگر هنر در ابتدای میز نقد فولفریم گفت: با پوستری که پیش از فیلم دیده بودم امید داشتم که بالاخره یک رابطه درست پدر و پسری و تصور درست از پدر ببینم اما نشد و سیر داستان در کارآگاهبازی گم شد و فیلمساز از عهده کار بر نیامد؛ در یک جمله بگویم ناامیدکننده بود.
قربانی نیز در توصیف کلیت فیلم گفت: هیچ کاراکتری ساخته نمیشود و هیچ اتفاقی نمیافتد بهطوریکه 3 بار هم هنگام فیلم بخوابیم و بیدار شویم، بپرسیم چه شد؟ میگویند اتفاقی نیفتاد. فیلمساز میگوید که تهیهکننده خوبی داشتیم؛ کاملاً معلوم است که تهیهکننده خوبی داشته است که با ساخت چنین فیلم بی کششی کنار آمده است.
مؤمنی مجری برنامه نیز شخصیتپردازیها را کاریکاتوری خواند و اضافه کرد: 30 دقیقه یک گره انداخته میشود و تا پیش از دقیقه 70 یک گره دیگر که در نهایت پیش از پایان فیلم کار جمع شود که اما موفق نبوده است.
قربانی نیز نسبت به شخصیتپردازیها بیان کرد: فیلم نزدیک شخصیتها نمیشود، برای نمونه آن زن ابتدای فیلم چیست؟ اگر او را از فیلم حذف کنیم هم اتفاقی نمیافتد یا پدر به خانه میآید و اصلاً به فرزند سلام نمیکند همچنین نقش مادر که نهایت عمه است اینقدر سرد است.
وی درباره غیاب شخصیت زن فیلم گفت: اگر فیلم ما فرشته نیستیم را دیده باشید در آنجا ماری است که اصلاً به ما نشان داده نمیشود اما میتوان گفت آن مار از تمام کاراکترهای سینمای ایران زندهتر است. اصلاً شغلهای فیلم را ببینید! یا مثلاً اگر «خون شد» از کارهای کیمیایی را نگاه کنید همه نانوا هستند و فقط نان سنگک میپزند این یعنی آقای کیمیایی غیر از خرید نان سنگک کار دیگری نمیکنند در این فیلم هم همینطور است یکی در سیرک کار میکند و دیگری در اتومبیلرانی و دیگری تعمیرات تخصصی ماشین انجام میدهد. مثلاً اما تنها شغل سنتی آن فرد حمامی است که موادفروش هم هست؛ من نمیفهمم اینهمه دشمنی با سنت برای چیست؟ در واقع سینمای نفتی همین کار را میکند فکر میکند که همه اینطور هستند.
مؤمنی در ادامه برنامه به تدوین فیلم پرداخت و گفت: تدوین از فیلمنامه عقب است که فیلمساز میخواهد جای آن را با موسیقی پر کند. از سویی صدابرداری هم بیکیفیت است؛ دوربین نیز با پاسکاری در شات جلو میرود! بهطورکلی فیلمی نیست که حتی بخواهیم برای وقت پرکردن ببینیم.
امینی به رابطه پدر و مادرها با فرزندان در این فیلم پرداخت و گفت: در این فیلم و حتی فیلم در آغوش درخت رابطه خوبی نمیبینیم گویا که پدر و مادرها از بچهها جدا هستند و ارتباطی ندارند؛ نمیدانم ریشه این مسئله در کجا است؛ اما بههرحال نمود آن در "بعد از رفتن" بسیار کاریکاتوری و حتی زننده است. تا آنجا که در انتهای فیلم پدربزرگ بچه را صدا میکند و فرزند، پدر را رها میکند و به خانه میرود. کاش فیلمسازهای ما دقت کنند که در سینما هر چیز در نسبتش با شخصیت معنا و مفهوم پیدا میکند و اگر شخصیت موجودیت نیابد، تمام فیلم هدر خواهد رفت.
فولفریم ویژه برنامه اینترنتی چهلویکمین جشنواره فیلم فجر به تهیهکنندگی خانه اندیشهورزان و کارگردانی امین قطبیفر در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر در کانال آپارات خانه اندیشهورزان منتشر شده است.



