تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/01/08 - 12:18
کد خبر: 465531

گفت‌وگوی اختصاصی با دبیر انجمن اسلامی دانشجویان اروپا؛

عطایی: مهاجرت ریشه اقتصادی دارد/ بازگشت نخبگان نیازمند جرقه بزرگ است

عطایی: مهاجرت ریشه اقتصادی دارد/ بازگشت نخبگان نیازمند جرقه بزرگ است

در گفتگوی اختصاصی با محمدحسین عطایی دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان اروپا پیرامون مهاجرت به خارج از کشور به چالش ها و موضوعات مختلف تحصیل در خارج از کشور و دلایل عدم بازگشت برخی نخبگان به کشور پرداختیم.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سرمایه انسانی از جمله اصلی‌ترین مؤلفه‌های رشد و توسعه کشورها بوده و کاهش آنها در کشورهای در حال توسعه فرایند توسعه و پیشرفت را به تعویق می‌اندازد. در سال‌های گذشته نمودار مهاجرت نخبگان در ایران طبق آمارهای غیررسمی روند صعودی داشته و ادامه این پدیده به صورت پیوسته، ایران را در آینده‌ای نزدیک با چالش‌های عظیمی روبه‌رو خواهد کرد.

«سالانه بیش از ۳۰۰ هزار نخبه، ایران را ترک می‌کنند» این جمله در نگاه اول، آماری تکان‌دهنده‌‌ و البته غیر رسمی است که از چندسال پیش درباره مهاجرت نخبگان ایرانی به خارج از کشور، در فضای مجازی و برخی از رسانه‌‌ها دست به دست می‌شود. آماری که فضایی سنگین درباره فرارمغزها از ایران در ذهن افکار عمومی ایجاد کرده است.

اما از آن مهمتر اینکه در بیان این آمارها یک حقیقت مهم نادیده گرفته می‌شود؛ بسیاری از این نخبه‌ها بعد از تحصیل تکمیلی به کشور بر می‌گردند و در شرکت‌های دانش‌بنیان یا استارتاپ‌ها مشغول به کار می‌شوند. به‌ویژه از زمانی که این دو اکوسیستم بسیار پویا و قدرتمند شده و تسهیلات خوبی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

از این رو خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»در گفتگوی اختصاصی با محمدحسین عطایی دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان اروپا پیرامون مهاجرت به خارج از کشور به چالش ها و موضوعات مختلف تحصیل در خارج از کشور و دلایل عدم بازگشت برخی نخبگان به کشور پرداختیم که در ادامه مشروحی از این گفتگو را می‌بینید:

دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان اروپا در این خصوص گفت: دو نوع مهاجرت داریم، مهاجرت از و مهاجرت به، مهاجرت از یعنی فرد از یک شرایطی از کشور خارج می شود، مهاجرت به یعنی امکان دارد کسی از کشور خودش راضی باشد اما شرایط یک کشور دیگر بهتر باشد که شخص به آن کشور مهاجرت می کند و فقط هم همان کشور می خواهد برود، متاسفانه بحث مهاجرت در ایران بیشتر مهاجرت از هست. جزئیات بیشتر را در فیلم زیر ببینید:

وی ادامه داد: همان طور که یک جهشی صورت گرفت که نخبگان از ایران رفتند برای بازگشت آن ها نیز باید یک جرقه بزرگی اتفاق بیافتد با اصلاح یک یا دو موضوع کوچک این بازگشت اتفاق نخواهد افتاد، که یکی از موضوعات مهم برای تصمیم گیری فرد بحث مسائل اقتصادی است. جزئیات بیشتر را در فیلم زیر ببینید:

محمدحسین عطایی در پایان درخصوص بیانات رهبر انقلاب اسلامی که فرمودند : نخبه علمی و دانشگاه از ارکان مهم پیشرفت کشور هستند و هرچه در این زمینه خرج کنیم، هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است. گفت: این یک موضوع مشخص و منطقی است دلیلی که حضرت آقا این موضوع را مطرح کردند باید تحلیل بشود بطور کل مشخص است که افراد نخبه ظرفیت علمی کشور و فرزندان ایران هستند اما چه چیزی باعث می شود که رهبر یک کشور روی مطلبی به این واضحی موضع بگیرند و در بیاناتشان تذکر دهند؟ خب این نشأت می گیرد از اینکه دستگاه هایی که مسئولیت این موضوع را دارند رسیدگی نمی کنند و گاها سنگ اندازی هم می کنند.جزئیات بیشتر را در فیلم زیر ببینید:

گزارش از محمد جهاد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top