تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/01/16 - 07:54
کد خبر: 466073

خالی ماندن صندلی‌ برخی رشته‌های دانشگاهی آسیب‌زا است

خالی ماندن صندلی‌ برخی رشته‌های دانشگاهی آسیب‌زا است

رئیس دانشگاه لرستان گفت: خالی ماندن صندلی‌های برخی از رشته‌ها یک آسیب جدی به حساب می‌آید. اغلب داوطلبان کنکور ترجیح می‌دهند که چند رشته خاص از گروه آزمایشی علوم‌تجربی را به عنوان رشته دانشگاهی خود انتخاب‌کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، رئیس دانشگاه لرستان گفت: خالی ماندن صندلی‌های برخی از رشته‌ها یک آسیب جدی به حساب می‌آید. اغلب داوطلبان کنکور ترجیح می‌دهند که چند رشته خاص از گروه آزمایشی علوم‌تجربی را به عنوان رشته دانشگاهی خود انتخاب‌کنند. از تعداد افرادی که در کنکور سراسری شرکت‌ می‌کنند نیمی در گروه آزمایشی علوم‌تجربی حضور دارند و مابقی در چهار گروه آزمایشی دیگر شرکت می‌کنند.

دکتر علی نظری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تقویت وضعیت رشته‌های علوم‌پایه منوط به آسیب‌شناسی این رشته‌ها است، تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌ها و آموزش‌های نادرست، تفکرات رایج در جامعه و پیامدهای برخی از رشته‌ها سبب تغییر رویکرد داوطلبان نسبت به برخی از رشته‌های دانشگاهی شده‌اند. به نحوی که در حال حاضر، برخی از رشته‌های دانشگاهی با استقبال مواجه می‌شوند و متقاضیان فراوانی دارند. این در حالی است که صندلی برخی از رشته‌های دانشگاهی خالی می‌ماند.

وی با بیان اینکه تنها ۱۰ درصد از داوطلبان گروه آزمایشی علوم‌تجربی در رشته‌های پزشکی پذیرفته می‌شوند، اظهار کرد:  ۹۰ درصد باقیمانده داوطلبان این گروه آزمایشی با بحران مواجه می‌شوند. افرادی که در این رشته‌های پزشکی پذیرفته نمی‌شوند، ناچار هستند که در رشته‌های دیگر درس بخوانند؛ اگر رشته‌های غیرپزشکی را انتخاب نکنند با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند.

رئیس دانشگاه لرستان افزود: دانش‌آموزان با رویای پزشک شدن در رشته‌ علوم‌تجربی تحصیل می‌کنند؛ در حالی که رشته‌های علوم‌پایه با بحران هستند. رشته‌های پزشکی بر پایه و اساس علوم‌پایه بنا شده‌اند. اگر رشته‌های علوم‌پایه قوی باشند، آنگاه می‌توان ادعا کرد که رشته‌های پزشکی نیز قوی هستند. رویکرد اشتباه در برنامه‌ریزی آموزشی و دیدگاه نادرست خانواده‌ها سبب به وجود آمدن این شرایط شده است. کم‌طرفدار بودن رشته‌های علوم‌پایه به برنامه‌ریزی و دیدگاه‌ها محدود نمی‌شود، بلکه بیکاری دانش‌آموختگان  در برخی از رشته‌های دانشگاهی نیز در این موضوع نقش دارد.

دکتر نظری ادامه داد: شرایط موجود می‌تواند با مولفه‌هایی مانند "آموزش" و "بورسیه تحصیلی" اصلاح شود. به این منظور اهمیت رشته‌های علوم‌پایه باید به خانواده‌ها آموزش داده شود تا بدانند که ریاضی، فیزیک و دیگر رشته‌های علوم‌پایه در پیشرفت و توسعه دیگر علوم نقش دارند.

وی با تاکید بر اینکه اساتید رشته‌هایی مانند ریاضی و فیزیک در ارتباط با ملموس کردن تاثیر این رشته‌ها برای دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان منفعل هستند، خاطرنشان کرد: در حالی که اگر یک استاد علوم‌پایه، مباحث این رشته‌ها را برای خانواده‌ها تشریح کند و آنها را با محاسن رشته‌های علوم‌پایه  آشنا کند، می‌تواند تا حدودی نسبت به بهبود شرایط اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه بورسیه کردن نخبگان می‌تواند در بهبود رشته‌های علوم‌پایه اثرگذار باشد، تصریح کرد: هنگامی که آینده شغلی این افراد تضمین شود، برای تحصیل در این رشته‌ها اعلام آمادگی می‌کنند. همچنین دانشگاه‌ها باید در زمینه استعدادیابی افراد گام بردارند و  دانشجویان را در رشته‌هایی که در آن استعداد دارند، پذیرش و تربیت کنند.

رئیس دانشگاه لرستان افزود: شرایطی باید ایجاد شود که رشته‌های علوم‌پایه را به سمت بین‌رشته‌ای‌ها سوق داده شوند. به طور مثال، رشته مهندسی پزشکی یک میان‌رشته‌ای خوب به حساب می‌آید که ریشه در علوم‌پایه دارد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مهم است؟
تحویل مشعل المپیک به فرانسه
جزئیات مشوق‌های مهارت آموزی برای سربازان
زمان تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات
فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
کدام ورزشکاران و مربیان در ایران مسلمان شدند؟ +جزئیات
دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
کدام دانشگاه‌های آمریکا صحنه اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top