تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/01/22 - 10:22
کد خبر: 466709

فعال دانشجویی: مجلس با تصویب لایحه ارتقای امنیت زنان قدم بزرگی در راستای حمایت از بانوان برداشت

فعال دانشجویی: مجلس با تصویب لایحه ارتقای امنیت زنان قدم بزرگی در راستای حمایت از بانوان برداشت

عضو کارگروه زنان بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا( س) گفت: مجلس انقلابی با تصویب لایحه ارتقای امنیت زنان قدم بزرگی در راستای حمایت از بانوان برداشت، موارد بسیار خوبی در لایحه دیده می شود و اساسا حمایت قانونی از بانوان اقدام قابل توجهی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، زهرا رمل محمره عضو کارگروه زنان بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا( س) در گفتگو با خبرنگار تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره به لایحه ارتقای امنیت زنان گفت: در آغاز هفته سوم فروردین ماه، بهارستان لایحه ای را تصویب کرد که تقریبا ده سالی است در رفت و آمد قانون گذاران بود، این لایحه در پاسخ به مطالبه رهبر انقلاب در سومین نشست  اندیشه های راهبردی که در دی ماه ۱۳۹۰ برگزار شده بود توسط دولت دهم طراحی شد و در نهایت در تاریخ ۲۹ دی ماه ۱۴۰۰ یک فوریت آن در صحن مجلس به تصویب رسید.

وی افزود: ۱۲ سال پیش با سخنان رهبر انقلاب درباره اینکه در جامعه نسبت به برخی زنان ظلم می‌شود و جلوی آن باید گرفته شود، طرح و ایده قانونی درباره جلوگیری از خشونت به زنان مطرح شد. در نهایت در روز ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ پس از یک دهه، این لایحه ۵ فصلی با ۱۹۰ رای موافق به تصویب رسید.

 رمل محمره تاکید کرد: این اولین بار است که قوانین حمایتی از بانوان در مجلس مصوب می شود که در آن حمایت های حقوقی و اجتماعی جدید و مهمی از زنان طراحی شده و تلاش بر این بوده که مسئله این قشر از تمامی ابعاد ضروری در ۳ قالب حمایتی، کیفری و پیشگیرانه نگریسته شود. این لایحه با نام « پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار نام دارد و دارای ۵۱ ماده است.

وی افزود: تسهیل فرآیند خروج زنان از کشور اعم از ورزشکاران، پژوهشگران، حمایت از حریم خصوصی بانوان در مقابل ضابطان قانونی، مجازات مردی که همسر خود را از خانه اخراج کرده یا مانع ورودش به خانه بشود، جرم تلقی شدن اجبار زن به ازدواج یا طلاق توسط هر کسی از جمله ولی، قیم، حمایت حقیقی از زنان فاقد شناسنامه، تشدید مجازات مرتکبین جرم علیه زنان آسیب پذیر، اعطای تسهیلات کم بهره در جهت اشتغال زنان فاقد تمکن مالی، مجازات و انفصال از خدمت برای درخواست یا پیشنهاد کننده رابطه نامشروع با زن، تسهیل امور زنان در قوه قضائیه با توسعه و تقویت دفاتر زنان، امور خانواده و کودکان است.

عضو کارگروه زنان بسیج دانشجویی الزهرا با اشاره به اینکه هر لایحه ای قطعا نقاط ضعف هایی نیز دارد، گفت: گرچه معتقدم جزئیات این لایحه باید با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد تا به ناگاه در پوشش مسائل زنان، به زن و کانون خانواده ظلم بالاتری صورت نگیرد. آنچنان که در بررسی مفاد لایحه به نظر می رسد که بعضی از مسائل خاص زنان که طیف گسترده ای را متاثر ساخته مورد اشاره قرار نگرفته است.

وی افزود: به عنوان مثال سختی اثبات عسر و حرج در دادگاه ها یا محاسبه غلط اجرت المثل در حالی که موارد کم اهمیت تری مانند پیشنهاد تکدی گری به زن جرم انگاری شده است، یا در قسمتی از لایحه داریم که اگر مردی همسرش را به خانه راه ندهد ۳ تا ۶ ماه به زندان خواهد افتاد. راهکاری که بعید است باعث کاهش خشونت شده و بعضا شرایط را سخت تر نیز می کند.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: به طور کلی موارد بسیار خوبی در لایحه دیده می شود و اساسا حمایت قانونی از بانوان اقدام قابل توجهی است، کما اینکه مطالبه ۳۰ ساله رهبر انقلاب در این باب دیده می شود، اما به طور کلی، کمبود پژوهش بومی و اسناد پشتیبان مهم ترین مشکل لایحه فعلی است،امید است با بررسی دقیق تر این لایحه و جزئیات آن و توجه دقیق به خواسته های بانوان مسلمان ایرانی، مشکلات و ابهامات این لایحه برطرف شده و سربلندی پیش از پیش بانوان این سرزمین سرافراز را شاهد باشیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نام و تصویر وزیر سابق که به ۳سال حبس محکوم شد +جزئیات
ورق بورس برگشت/ افزایش ۴ هزار و ۲۷۳ واحدی شاخص کل
کارت آزمون استخدامی رشته شغل دبیری و هنرآموز منتشر شد
مطالبات یک دانشجوی یاسوجی از اژه‌ای +فیلم
دادستانی شیراز نظرش درباره قتل شهردار را پس گرفت
تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران
پاسخ به شایعه/ تکذیب ادعای قتل‌های زنجیره‌ای کودکان در اصفهان
جلسه شکایت سپاهان از فدراسیون فوتبال در CAS برگزار شد
جشن بزرگ امام رضایی‌ها +فیلم
واکنش الناز شاکردوست به جنایات اسرائیل +عکس
ثبت نکردن موجودی طلافروشان در سامانه جامع تجارت تخلف است
مهدی تاج پذیرفته اشتباهات داوری عمدی است!
انتقاد رئیس پلیس راهور به برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی
نماهنگ "جان جواد"/ گروه سرود صدر عشق شهریار
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه ژنو +فیلم
درخواست زلنسکی از آمریکا در دیدار با بلینکن
اعلام زمان پرتاب نخستین انسان ایرانی به فضا
اخراج سرمربی بزرگ از لیگ عربستان
تغییرات مهم مدیریتی در پرسپولیس
راه حل های کوتاه مدت و میان مدت خروج بورس از بحران
کلاهبرداری تلگرامی با نقاب پشتیبان دیوار
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top