تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/01/22 - 12:51
کد خبر: 466723

گزارش یک دیدار/ گفت‌وگو با حجت الاسلام محمدحسین انصاری نژاد؛

دیدار شعرا با رهبرانقلاب تاثیرات بی‌نظیری در جریان‌سازی ادبیات روزگار ما دارد

دیدار شعرا با رهبرانقلاب تاثیرات بی‌نظیری در جریان‌سازی ادبیات روزگار ما دارد

در گفتگوی اختصاصی با حجت الاسلام محمدحسین انصاری نژاد در خصوص حال و هوای دیدار شاعران و پیشکسوتان عرصه ادبیات فارسی با رهبر معظم انقلاب اسلامی پرداختیم که در ادامه مشروحی از این گفتگو را می‌بینید:

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در شب ولادت با سعادت کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) جمعی از استادان زبان و ادب پارسی و شاعران جوان و پیشکسوت با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

 در این دیدار که روز چهارشنبه ۱۶ فروردین هم‌زمان با اقامه‌ی نماز مغرب و عشاء آغاز شد، تعدادی از شاعران جوان و پیشکسوت کشورمان، اساتید ادبیات فارسی و همچنین تعدادی از شاعران فارسی‌زبان غیر ایرانی حضور داشتند و برخی از آنها اشعار خود را در حضور رهبر انقلاب خوانند.

در بین شعرا حجت الاسلام محمدحسین انصاری نژاد شعری با موضوع شعر علوی که در واقع رونمایی از شعر علوی، و تقدیم شده بود به حضرت امیرالمومنین علی ابن ابی طالب علیه السلام با توجه به شب های قدر و ماه رمضان را خواندند. جزئیات بیشتر را در فیلم زیر ببینید:

از این رو خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»در گفتگوی اختصاصی با حجت الاسلام محمدحسین انصاری نژاد در خصوص حال و هوای دیدار شاعران و پیشکسوتان عرصه ادبیات فارسی با رهبر معظم انقلاب اسلامی پرداختیم که در ادامه مشروحی از این گفتگو را می‌بینید:

باتوجه به اینکه کنگره شعر که هرساله در ماه مبارک رمضان در محضر رهبر انقلاب صورت می گیرد فضای این نوع دیدار شاعرانه را بطور کل به چه شکلی می بینید؟

این دیدار شاعران به خاطر موضوع کرونا نزدیک2 سال بود که برگزار نشده بود که خب اشتیاق و دلتنگی و انتظار خیلی بالا بود الحمدالله امسال برگزار شد، تقریبا نفرات خیلی بیشتری هم نسبت به سال های قبل بودن شاید نزدیک به شصت یا هفتاد نفر این آمار از سال های قبل بیشتر بود که این هم خیلی خوشحال کننده بود دوستان بسیاری آمدند نفرات بساری ازهمه استان ها حضور داشتند.

خب من تقریبا حدود هفت یا هشت سال است که در این دیدارها توفیق شرکت داشتم، این دیدار شعرا در جریان سازی شعر انقلاب، هدایت گری شعر انقلاب، موج آفرینی مثبت در شعر روزگار بسیار بسیار موثر است. آن تسلط بسیار شگفتی که مقام معظم رهبری در حوزه هم ادبیات گذشته یعنی هم آن شعر گذشتگان و پیشینیان و هم شعر معاصر و شعر روزگار خودمان دارد، نقدهای بسیار دقیق، کابردی و سازنده که ایشان می فرمایند، حافظیه بسیار بسیار شگفتی که ایشون دارند که مثلا اکثر شعرا را که می بینند میشناسند و با آثار آن ها آشنا هستند. اینا خب قطعا تاثیرات بی نظیری در موج آفرینی و جریان سازی ادبیات روزگار ما دارد.

شعری که در محضر مقام معظم رهبری قرائت کردید چه موضوعی داشت و واکنش ایشان نسبت به شعر شما چه بود؟

من برای چهارمین بار بود که توفیق شعرخوانی داشتم در محضر رهبر انقلاب، شعری که امسال خواندم در موضوع شعر علوی بود در واقع رونمایی از شعر علوی بود. شعری که تقدیم شده بود به حضرت امیرالمومنین علی ابن ابی طالب علیه السلام که با توجه به شب های قدر و ماه رمضان از این جهت این شعر را ما انتخاب کردیم .

شعر هم مورد توجه و تحسین مقام معظم رهبری قرار گرفت و نکته ای که ایشان فرمودند گفتند تصویر سازی ایشون خیلی خوب است که تصویرسازی شعرهای ما را در واقع ستودند و تحسین کردند ما هم چون که سال گذشته یک مجموعه آثار چهار جلدی را محضر حضرت آقا فرستاده بودیم ایشون هم رو کتاب عنایت کرده بودند و من هم تشکری از ایشان کردم بابت توجهی که به مجموعه آثار بنده داشتند ایشان هم فرمودند من کارها را کامل خواندم.

رسالت شعر و شاعری در چنین جلسات را چه گونه می بینید؟

شاعر حقیقی دیده بان هست، دیده بان جامعه و گستره شعر و آفاق نگاهش نه تنها کشور خودش بلکه باید جهان را در بر بگیرد، در این دیدارها به موضوعات کشور ، موضوعات جهانی و بین المللی، دغدغه ها، دردها و رنج های انسانی بسیار عنایت می شود و معمولا درفرمایشات حضرت آقا هم به این نکات خیلی توجه می شود .

معمولا سروده هایی با موضوع مدافعان حرم، انسان مکتب سلیمانی و در واقع آزادی خواهی کشورها و با این موضوعات و معقوله ها و سروده هایی به این سمت و سو وجود دارد که هرساله که این دیدارها برگزار می شود احساس می کنیم که یک آثار متفاوت تری در واقع شعرهایی با دغدغه های جهانی یا شعرهایی که روایت درد ها و رنج های انسان امروز هست یعنی شعرهای متفاوت و متمایزی خوانده می شود که مورد تحسین قرار می گیرد و نکات خیلی دقیقی و سازنده ای که حضرت آقا بیان می فرمایند روی جریان شعر روزگار ما بسیار بسیار موثر است مخصوصا که هرسال تعدادی از شعرای کشورهای همسایه هم شرکت می کنند که خب امسال شعرخوانی از پاکستان، هندوستان که این کشورها پاره هایی از تن ایران بزرگ از دیر زمان بوده.از دیگر کشورهای همسایه هم نفرات بیشتری شعرخوانی داشته که این خودش یک اتفاق خیلی خوب و یک چشم انداز روشنی به مخاطب می دهد.

تا چه میزان بیان معضلات و دغدغه ها در این جلسات موثر واقع می شود؟

قطعا موثر است، وقتی شعرهایی که در محضر مقام معظم رهبری خوانده می شود خب شعرها بازتاب رسانه ای بسیار بسیار وسیعی دارد و بعد از آن معمولا در نشریات مختلف و فضای مجازی خیلی مورد دقت قرار می گیرد که به کرات در رسانه ملی و فضای مجازی منتشر می شود که به گوش مسئولین خیلی نافذ تر و پر رنگ تر  می رسد که حالا بعضی در قالب طنز و بعضی در فرم جدی که امثال هر دو نمونه را داشتیم قطعا موثر است.

گزارش از محمد جهاد و علی پیراینده

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top