تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/01/31 - 13:45
کد خبر: 467697

استفاده کدام مکمل های بدنسازی در مسابقات ممنوع است؟

استفاده کدام مکمل های بدنسازی در مسابقات ممنوع است؟

بدنسازان برای افزایش حجم عضلانی، افزایش سطح انرژی بدن و حفظ عضلات خود از انواع مکمل­ها غذایی استفاده می­کنند که به آن­ها در این راه کمک می­کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بدنسازان برای افزایش حجم عضلانی، افزایش سطح انرژی بدن و حفظ عضلات خود از انواع مکمل­ها غذایی استفاده می­کنند که به آن­ها در این راه کمک می­کنند. هر مکمل تاثیر متفاوتی بر روی بدن گذاشته و باید با توجه به کمبودهای موجود در برنامه غذایی، مکملی مناسب را خریداری و مصرف کید. ورزشکارانی که به دنبال شرکت در مسابقات هستند با این سوال روبه­رو می­شوند که آیا استفاده از مکمل در مسابقات به عنوان دوپینگ در نظر گرفته می­شود؟ در این مقاله به بررسی پاسخ این سوال خواهیم پرداخت.

استفاده کدام مکمل های بدنسازی در مسابقات ممنوع است؟

فرق دوپینگ و مکمل بدنسازی چیست؟

مکمل بدنسازی به قرص/ کپسول یا پودری گفته می­شود که با هدف جبران کمبودهای غذایی بدن مصرف شده و به ورزشکاران اجازه می­دهد در مدت زمان کمتری به اهداف خود دست یابند. از سمت دیگر دوپینگ معنای کاملا متفاوتی دارد؛ دوپینگ به مصرف مواد یا داروهایی گفته می­شود که با هدف افزایش بیش از حد توانایی فرد مصرف شده که اغلب باعث محرومیت ورزشکار در مسابقات بعدی می­شود.

در واقع شما با مصرف مکمل بدنسازی سطح انرژی/پروتئین، مواد مغذی بدن و... را کمی بالاتر بذده و از آن برای انجام تمرینات ورزشی استفاده می­کنید اما در دوپینگ مواد غیرمجاز برای مدت زمان بیشتری در خون مانده و تاثیر چندین برابری بر روی عملکرد فرد دارند. در مسابقات تنها استفاده از مواد غیر مجاز دوپینگ ممنوع بوده و استفاده از مکمل­های بدنسازی در حد مجاز مشکلی ایجاد نمی­کند.

ورزشکاران از چه مکمل­هایی استفاده می­کنند؟

به عنوان یک ورزشکار مکمل­های زیادی وجود دارد که می­توانید برای بهبود عملکرد بدنی خود از آن­ها استفاده کنید. البته به خاطر داشته باشید پیش از مصرف هر گونه مکملی ابتدا به پزشک مراجعه کرده و شرایط خود را توضیح دهید. پزشک با توجه به سن، نوع ورزش و کمبودهای موجود در برنامه غذایی بهترین گزینه را به شما معرفی خواهد کرد. علاوه بر نوع مکمل، پزشک دز مناسب را نیز برای شما مشخص خواهد کرد تا بیش از حد مجاز از مکمل­ها استفاده نکنید. مصرف بیش از حد مکمل­های غذایی می­تواند مشکلات سلامتی متعددی برای بدن ایجاد کند.

استفاده کدام مکمل های بدنسازی در مسابقات ممنوع است؟

  • مکمل پروتئین وی: از جمله محبوب­ترین مکمل­ها بین ورزشکاران، مکمل پروتئین وی است که پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کرده و موجب عضله سازی بیشتر می­شود. مکمل پروتئین وی از شیر بدست آمده و سرشار از آمینو اسیدهای ضروری است. سرعت جذب این مکمل بالا بوده و مصرف آن قبل از جلسه تمرینی به ورزشکاران کمک خواهد کرد تا عملکرد خود را بهبود بخشند.

  • مکمل پروتئین کازئین: از شیر دو نوع مکمل بدست می­آید، مکمل پروتئین وی و مکمل پروتئین کازئین. سرعت هضم پروتئین کازئین نسبت به وی پایین­تر بوده و توصیه می­شود قبل از خواب مصرف کنید تا بدن فرصت کافی برای دریافت آن داشته باشد. مصرف مکمل پروتئین کازئین سنتز پروتئینی را بهبود بخشیده و موجب سرعت بخشیدن به عضله سازی می­شود. با مصرف پروتئین کازئین احساس سیری بیشتری کرده و می­تواند برای تامین انرژی روزانه بدن هم مفید باشد.

  • مکمل کراتین: اگر به دنبال مکملی هستید که سطح انرژی بدن شما را افزایش دهد، مکمل کراتین بدنسازی بهترین گزینه خواهد بود. این مکمل باعث افزایش قدرت و انرژی فرد شده و به او اجازه می­دهد برای مدت زمان طولانی­تری تمرینات ورزشی خود را انجام دهد.

  • آمینو اسیدهای شاخه دار: یکی از مواد مورد نیاز بدن آمینو اسیدهای شاخه دار است که توسط مواد غذایی مختلفی وارد بدن می­شود. برای اینکه این مواد به اندازه کافی در اختیار بدن قرار گیرند، می­توانید از مکمل­های غذایی حاوی آمینو اسیدها استفاده کنید. این ذرات باعث تحریک سنتز پروتئینی شده که نتیجه آن افزایش سرعت عضله سازی، افزایش سطح انرژی بدن و ... است.

در کنار این مکمل­ها، انواع دیگری هم وجود دارند که از جمله مهم­ترین آن­ها می­توان به مکمل بتاالاتین، مکمل گلوتامین، مکملZMA و ... اشاره کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
زلنسکی: یا دنبال سلاح اتمی می‌رویم یا ...
حرف‌های جالب حامد بهداد درباره دوران دانشجویی اش
واکنش فرهاد مجیدی به سرمربی جدید استقلال
حملات سنگین موشکی حزب الله به عکا
راهکار جدید بریکس برای دلار زدایی تحقق می‌یابد؟
داتیس پرو؛ مرجع اخبار و آموزش‌های تکنولوژی و فناوری اطلاعات
بررسی مزایا و معایب استفاده از فویل آلومینیوم در خانه
نصرتی ، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شد
نظارت بر تاکسی‌ها هوشمند می‌شود
ایرج طهماسب به تئاتر برگشت
لیلا حاتمی و محمدرضا فروتن در یک فیلم جدید
قاشق هخامنشی با طراحی پیچیده الهام‌گرفته از اساطیر کهن ایران!
تتلو و رفتارهای عجیب‌اش تا پیش از دستگیری
کاهش ۴۳ تومانی نرخ یورو در مرکز مبادله ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top