تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/02/06 - 09:06
کد خبر: 468162

نوشیدنی‌های مناسب برای افراد دیابتی

نوشیدنی‌های مناسب برای افراد دیابتی

یک مطالعه تقریباً دو دهه‌ای، ارتباط مصرف زیاد نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند نظیر نوشابه گازدار، لیموناد و آبمیوه‌ها را با مرگ زودرس در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، نتایج نشان داد مصرف سایر نوشیدنی‌ها به ویژه قهوه، چای، شیر کم چرب و آب در کاهش احتمال مرگ زودرس مؤثر هستند.

این یافته‌ها به نقش بالقوه نوشیدنی‌های سالم برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ اشاره دارد.

دکتر «چی سان»، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه هاروارد، گفت: «نوشیدنی‌ها می‌توانند منبع قند باشند، اما می‌توانند منبع مهمی از سایر مواد غذایی هم باشند، بنابراین طبیعی است که این فرضیه را مطرح کنیم که نوشیدنی‌های مختلف ممکن است واقعاً اثرات متفاوتی بر سلامت بیماران دیابتی داشته باشند.»

داده‌های این مطالعه از بیش از ۹۲۰۰ زن و بیش از ۳۵۰۰ مرد که بخشی از سایر پروژه‌های تحقیقاتی بزرگ بودند به دست آمد. همه آنها در طول دوره مطالعه ۱۸.۵ ساله مبتلا به دیابت نوع ۲ بودند.

هر دو تا چهار سال یکبار، آنها گزارش دادند که چند بار نوشیدنی‌های شیرین شده با قند یا شیرین کننده‌های مصنوعی و همچنین آب میوه، قهوه، چای، آب آشامیدنی و شیر کم چرب را مصرف می‌کردند.

هر وعده اضافی مصرف روزانه یک نوشیدنی شیرین شده با قند با افزایش ۸ درصدی مرگ و میر ناشی از همه دلایل برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ همراه بود. جایگزینی آن نوشیدنی با یکی از گزینه‌های سالم خطر مرگ زودهنگام را تا ۱۸ درصد کاهش می‌دهد.

در سال ۲۰۲۱، حدود ۵۳۷ میلیون بزرگسال در سراسر جهان به دیابت نوع ۲ مبتلا بودند. محققان پیش بینی می‌کنند تا سال ۲۰۴۵ این عدد به ۷۸۳ میلیون نفر برسد.

این مطالعه نشان داد که نوشیدن نوشیدنی سالم فواید زیادی به همراه دارند.

به عنوان مثال، جایگزینی یک وعده نوشابه یا لیموناد با یک فنجان قهوه با کاهش ۱۸ درصدی خطر مرگ زودرس به هر دلیلی و ۲۰ درصدی کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی مرتبط است. برای چای، این مزیت به ترتیب ۱۶ و ۲۴ درصد بود.

آب آشامیدنی نیز فایده قابل توجهی را به همراه داشت؛ خطر مرگ زودهنگام را تا ۱۶ درصد برای همه علل و ۲۰ درصد برای علل مرتبط با قلب کاهش می‌دهد.

جایگزینی یک نوشیدنی شیرین شده با قند با شیر کم چرب، کاهش ریسک ۱۲ و ۱۹ درصدی را نشان داد.

توصیه محققان: انواع نوشیدنی‌های سالم بنوشید و از انتخاب نوشیدنی‌های ناسالم خودداری کنید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
معرفی کسب و کارها
تنگه هرمز به‌طور کامل مسدود شد
محل استقرار جنگنده‌های آمریکایی منهدم شد
تنگه مقدس هرمز را ناامن می‌کنید؟! منطقه را برایتان جهنم می‌کنیم!
معمای بی‌پاسخ «از کرخه تا راین» / پس از جنجال حذف سکانس تشییع امام خمینی(ره)، نسخه کامل فیلم به پلتفرم‌ها بازگشت
 ۱۱ سوال فنی ناظر به متن توافق احتمالی ایران و آمریکا
حذف روشنفکران تراز انقلاب اسلامی 
آتش سوزی انبار کالا حوالی میدان قیام در منطقه ۱۲ تهران
ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی به مناطق جنوبی لبنان
حمله تروریستی آمریکا به نفتکش هندی و احضار دیپلمات آمریکایی
سرمایه‌گذاری ۵ همتی برای خودکفایی در دارو و تجهیزات پزشکی
آیت‌الله اراکی خطاب به مسلمانان: حمله به منافع آمریکا یک واجب شرعی است
پزشکیان: زیرساخت‌های حیاتی، شریان‌های زندگی مردم‌اند
ترامپ با گزافه‌گویی علیه ایران: برای خاورمیانه و کل جهان صلح می‌خواهم
ادامه اقدامات خصمانه آمریکا و تحریم‌های جدید علیه ایران
مسکو: درخواست‌ها از ایران برای ازسرگیری بازرسی‌ها کاملا نامناسب است
بقایی: جام جهانی نباید بهانه‌ای برای آزار نمایندگان ورزشی ملت‌ها شود
مسکو: تحریم‌ها علیه ایران، کوبا و کره شمالی لغو شوند
جاده چالوس یک‌طرفه شد
فیلم | استاد دانشگاه: ۶ پل اصلی مسیر ترانزیت راه‌آهن ریلی ما را زدند/ ۴۰ ساعت طول کشید تا پل‌ها بازسازی شد!
ایران تنها در صورت پذیرش خواسته‌های ملت، پای میز مذاکره می‌رود
مراسم گرامیداشت سرداران شهید و شهدای اقتدار ایران برگزار شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر و شکست سنگین از ایران، چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟





مشاهده نتایج
go to top