تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/02/24 - 08:41
کد خبر: 470097

انتخاباتی سرنوشت‌ساز در ترکیه که می‌تواند به سلطه ۲۰ ساله اردوغان پایان دهد

انتخاباتی سرنوشت‌ساز در ترکیه که می‌تواند به سلطه ۲۰ ساله اردوغان پایان دهد

مردم ترکیه روز یکشنبه در یکی از تاثیرگذارترین انتخابات در تاریخ مدرن ۱۰۰ ساله این کشور به پای صندوق‌های رای می‌روند که نتیجه آن ممکن است به حضور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور در قدرت پایان دهد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از همشهری آنلاین، این رای‌گیری نه تنها رهبر ترکیه را که یک کشور ۸۵ میلیون نفری عضو پیمان ناتو است، بلکه چگونگی حکمرانی بر آن را در هنگامی که اقتصادش در سراشیبی بحران فزاینده هزینه‌های زندگی است و شکل سیاست خارجی آن را که پیچش‌های پیش‌بینی‌ناپذیری یافته است، تعیین خواهد کرد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که کمال قلیچداراوغلو، رقیب اصلی اردوغان که رهبر ائتلافی از شش حزب اپوزیسیون است، اندکی از اردوغان جلوتر است، اما اگر هر کدام از آنها نتواند بیش از ۵۰ درصد آرا را به دست آورد، دور دوم انتخابات در ۲۸ مه (۷ خرداد) انجام خواهد شد.

انتخابات سه ماه پس از زمین‌لرزه در جنوب شرق ترکیه رخ می‌دهد که بیش از ۵۰ هزار نفر را کشت. بسیاری از افراد در مناطق آسیب‌دیده از از پاسخ ابتدایی آهسته دولت به این فاجعه ابراز خشم کرده‌اند، اما شاهدی در دست نیست که این موضوع تصمیم افراد درباره چگونگی رای‌دادنشان را تغییر داده باشد.

رای‌دهندگان همچنین یک پارلمان جدید انتخاب خواهند کرد که در آن احتمالا رقابت نزدیکی میان ائتلاف مردم شامل حزب محافظه‌کار اسلام‌گرای عدالت و توسعه (AKP) , حزب ملی‌گرای MHP  و احزاب دیگر و در مقابل اتحاد ملت به رهبری قلیچداراوغلو که از شش حزب اپوزیسیون از جمله حزب سکولار جمهوریخواه خلق (CHP) که مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار ترکیه آن را تاسیس کرد، تشکیل می‌شود.

حوزه‌های رای‌گیری در سعت ۸ صبح (۰۵۰۰ به وقت گرینیچ) باز و در ساعت ۵ بعدازظهر (۱۴:۰۰ به وقت گرینیچ) ادامه یابد. بر اساس قوانین ترکیه، گزارش دادن هر نتیجه‌ای از انتخابات تا ساعت ۹ بعدازظهر ممنوع است. اما تا ساعات پایانی روز یکشنبه ممکن است با اطمینان نسبی گفت که آیا دور دوم رای‌گیری انجام خواهد شد یا نه.

رای‌دهندگان کرد که  ۱۵ تا ۲۰ درصد از رای‌دهندگان را تشکیل می‌دهند، نقشی اساسی ایفا خواهند کرد، چرا که اتحاد ملت یعنی ائتلاف احزاب مخالف بعید است بتواند به تنهایی در پارلمان اکثریت به دست آورد،‌

حزب دموکراتیک خلق (HDP) طرفدار کردها جزء اتحاد اصلی احزاب اپوزیسیون نیست، اما پس از سرکوب اعضایش در طول سال‌ها به شدت با اردوغان مخالف است. HDP اعلام کرده است که در انتخابات ریاست‌جمهوری از قلیچداراوغلو حمایت می‌کند

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
صحبت های رئیس جمهور شهید در آخرین جلسه هیئت دولت +فیلم
آخرین اخبار از تشییع شهید رئیسی در تهران و شهرستان‌ها
رئیسی متولی بزرگ‌ترین موقوفه جهان اسلام
وداع تبریزی‌ها با رئیس شهید جمهور و یارانش +عکس
سنگ تمام تبریزی‌ها برای خادمان جمهور +فیلم
نحوه فعالیت بانک ها برای فردا چهارشنبه ۲ خرداد اعلام شد
تصاویری از بی‌تابی خواهر شهید رئیسی در منزلش +عکس
محبت پدرانه شهید رئیسی به فرزند شهید +فیلم
برگزاری امتحانات نهایی از «شنبه»
گروسی: احتمال دارد دوباره با ایران به مشکل برسیم
مربیان جدید در باشگاه استقلال مشخص شدند
واکنش دور از انتظار فرانسه به صدور قرار بازداشت برای سران اسرائیل
قدرت‌نمایی یمنی ها با سرنگونی پنجمین پهپاد MQ-۹ آمریکا
اشک های نمایندگان مجلس در سوگ رئیس جمهور شهید +عکس
موحدی کرمانی رییس مجلس خبرگان شد
تصاویر هوایی از تشییع پیکر رئیس‌جمهور و همراهان ایشان در تبریز
اعتراف دشمن به موفقیت شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان
ماجرای زیر سُرم رفتن شهید رئیسی +فیلم
صندلی خالی شهید آل هاشم و شهید رئیسی +عکس
آخرین زیارت شهید رئیسی در حرم امام رضا(ع) +فیلم
هشدار نارنجی هواشناسی برای ۱۷ استان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top