تاریخ انتشار: شنبه 1402/03/06 - 13:52
کد خبر: 471564

بیایید این اخلاق رهبری را تمرین کنیم

بیایید این اخلاق رهبری را تمرین کنیم

رهبر انقلاب در دیدار نماینده‌های مجلس، از آنها تقدیر کرد؛ اینکه انقلابی آمدند و انقلابی ماندند. تا به حال دقت کرده‌اید؟ این اخلاق در رهبر انقلاب دامنه‌دار و پرسابقه است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محسن‌مهدیان طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: رهبر انقلاب در دیدار نماینده‌های مجلس، از آنها تقدیر کرد؛ اینکه انقلابی آمدند و انقلابی ماندند. تا به حال دقت کرده‌اید؟ این اخلاق در رهبر انقلاب دامنه‌دار و پرسابقه است. وقتی اقدام مثبتی از دولت هم می‌بینند تقدیر می‌کنند؛ مثل کار و تلاش دولتی‌ها. یک وقت‌هایی از یک مسئول تقدیر می‌کنند، یک وزیر یا یک نهاد؛ مثلا تقدیر از وزیر کشور یا ستاد فرمان امام برای واکسن و ... .

وقتی مسئولی هم کنار گذاشته می‌شود باز مراقبت می‌کنند زحمات او نادیده گرفته نشود. گویی تجربه یک مسئول را غنیمت می‌دانند و اجازه نمی‌دهند این علم و تجربه کنار گذشته شود؛ نمونه‌اش دبیر سابق شورای ‌عالی امنیت ملی؛ آقای شمخانی.

جالب اینکه در این خصوص به جناح‌بندی‌ها نیز فکر نمی‌کنند. برای او کار و خدمت مهم است؛ علم، تجربه و هویت افراد را تکریم می‌کنند و تا وقتی خود را درون انقلاب تعریف می‌کنند به آنها توجه دارند.

حتی وقتی دولت یا مسئولی دوره‌اش تمام می‌شود نیز اجازه نمی‌دهند درباره عملکرد آنها بی‌انصافی شود؛ یک نمونه‌اش نیز دولت گذشته. وقتی از عقب‌ماندگی‌های دهه ۹۰ می‌گویند به عوامل مختلف ازجمله سهم تحریم‌ها اشاره می‌کنند که نکند همه نقص‌ها به پای یک دولت نوشته شود.

چنین اخلاقی را کجا سراغ داریم؟ کمتر کسی از مسئولان است که اینطور نسبت به خدمات دیگران قدردان باشد. این اخلاق سیاسی، آموزنده است.

قدردانی، خودش یک راهبرد است؛ راهبردی فراتر از راهبرد مدیریتی؛ بلکه یک راهبرد تربیتی است. یکی از قواعد اصلی رشد انسان‌ها به ظهور کشاندن دارایی‌هاست. ماجرا را در ابعاد یک جامعه ببینید و نه حتی تک‌تک افراد. وقتی آنچه از خیرات یک جامعه به بروز و ظهور می‌کشیم جامعه وجودش مستعد افاضه دارایی‌ها و نعمات بیشتر می‌شود. این راهبرد براساس منطق قرآنی لَئِن شَکرتُم لَاَزیدَنَّکم است.

راهبرد شکر، تنها برای مدیریت سیاسی کشور هم نیست؛ گویی مهم‌ترین ثمره‌اش یک درس برای زندگی است. برای زندگی فردی آدم‌ها و سبک تعامل اجتماعی افراد.

درس اصلی این است؛

قدردان و شاکر باشیم. قدم اول شاکر بودن نیز این است که ابتدا نعمت را ببینیم. دارایی‌ها را ببینیم و سر دست بگیریم. دیدن داشته‌های ما، خودش جزئی از شاکری است. اگر در زندگی شخصی‌مان و با اطرافیان این اخلاق را تمرین کنیم در فضای سیاسی جامعه نیز با همین سبک رفتار می‌کنیم.

ثمره اصلی این اخلاق این است که هم حرکت و داشته‌ها را می‌بینیم و امیدوار خواهیم بود و هم نقص‌ها را در نسبت با دارایی‌ها می‌سنجیم و با کمترین کسری و ضعف و آسیبی از کوره در نمی‌رویم و دچار سستی و رخوت نمی‌شویم.

و از همه مهم‌تر وقتی نعمت‌ها را در کنار نقص‌ها دیدیم متوجه اراده حق در پس همه امور می‌شویم؛ گویی ظهورش همه جا هست تا در دل مشکلات راه را باز کند.

بیایید تمرین کنیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top