تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/03/16 - 16:16
کد خبر: 472420

آشنایی با آزمون یوس، تومر و ALES ترکیه

آشنایی با آزمون یوس، تومر و ALES ترکیه

کشور ترکیه به سبب نزدیکی به ایران و فرهنگ چند ملیتی خود یکی از محبوب ترین کشورها برای مهاجرت به اشکال مختلف از جمله مهاجرت تحصیلی است. به طور کلی قبولی در دانشگاه های ترکیه خصوصا رشته های غیرپزشکی کار سختی نیست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کشور ترکیه به سبب نزدیکی به ایران و فرهنگ چند ملیتی خود یکی از محبوب‎ترین کشورها برای مهاجرت به اشکال مختلف از جمله مهاجرت تحصیلی است. به طور کلی قبولی در دانشگاه‎های ترکیه خصوصا رشته‎های غیرپزشکی کار سختی نیست. آزمون‎های مختلفی برای ورود به دانشگاه‎های این کشور وجود دارد که از جمله‎ی آن‎ها می‎توان به آزمون یوس، آزمون SAT ترکیه، آزمون تومر و ALES اشاره کرد. به همین خاطر در این نوشته قصد داریم تا شما را با 3 آزمون مهم ورودی دانشگاه‎های ترکیه بیشتر آشنا کنیم. پیشنهاد می‎کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

آشنایی با آزمون یوس، تومر و ALES ترکیه

آزمون یوس

آزمون یوس (YÖS) امتحان ورودی دانشگاه‎های دولتی و خصوصی ترکیه است که هم به شکل سراسری و هم به شکل اختصاصی در هر دانشگاه برگزار می‏شود. این آزمون از 3 قسمت سوالات هوش، ریاضی و هندسه تشکیل شده اما هر دانشگاه می‎تواند بودجه‎بندی متفاوتی برای سوالات خود داشته باشد. در واقع دانشگاه‎های ترکیه برای سنجش توانمندی‎های دانشجویانی که از خارج ترکیه وارد کشور می‏شوند، از این آزمون استفاده می‎کنند. متقاضیان کاردانی، کارشناسی و دوره‎های پزشکی و دندان‎پزشکی بایستی در این آزمون شرکت کنند.

سوالات آزمون

این آزمون از 3 بخش هوش، ریاضی و هندسه تشکیل شده و البته زبان‎محور نیست؛ به این معنی که مهارت‎های زبانی شما را مورد بررسی قرار نمی‎دهد.

شکل طرح سوال بیشتر دانشگاه‎های دولتی نیز به این صورت است که 80 سوال در نظر می‎گیرند که از این تعداد 40 تا مربوط به هوش، 35 تا مربوط به ریاضی و 5 سوال مربوط به هندسه است. البته ممکن است برخی دانشگاه‎ها از این الگوی طراحی سوال پیروی نکنند.

منابع

برای بخش هوش می‎توانید کتاب‌های زیر استفاده کنید:

  • کتاب‎ توانایی عمومی IQ 1,2 یوس انتشارات متروپل

  • کتاب آماده‎سازی IQ یوس انتشارات پوزا

  • کتاب آزمون‎های آزمایشی IQ یوس انتشارات متروپل

  • کتاب بانک سوالات همگانی هوش یوس انتشارات متروپل

برای بخش ریاضی می‎توانید از کتاب‎های زیر استفاده کنید:

  • کتاب ریاضیات 1و2 یوس انتشارات متروپل

  • کتاب حل مسائل ریاضی یوس انتشارات متروپل

  • کتاب ریاضیات موضوعی یوس انتشارات متروپل

  • کتاب ریاضیات 1 و 2 یوس انتشارات پوزا

برای هندسه نیز می‎توانید از کتاب‎های زیر استفاده کنید:

  • کتاب هندسه انتشارات متروپل

  • کتاب هندسه انتشارات پوزا


زمان برگزاری

اصولا دانشگاه‎هایی که این آزمون را به طور مستقل برگزار می‎کنند، زمان‎های متفاوتی را برای آن در نظر می‎گیرند. اما به طول معمول بیشتر دانشگاه‎های دولتی آزمون یوس را در روزهای پایانی فروردین تا پایان اردیبهشت برگزار می‎کنند و نتیجه‎ی آن هم حدودا 4 هفته بعد اعلام می‎شود.

آزمون تومر

مانند آزمون یوس، این آزمون هم برای دانشجویان خارجی است اما در این آزمون سطح زبان ترکی دانشجو سنجیده خواهد شد. این آزمون برای دانشگاه‎هایی مورد نیاز است که زبان تدریس آن‎ها ترکی است. به این معنی که اگر دانشجو قصد تحصیل در دانشگاه‎های انگلیسی زبان دارد بایستی مدرک آیلتس یا تافل را ارائه بدهد. همچنین افرادی که قصد کار و زندگی در ترکیه دارند نیز بایستی مدرک آزمون تومر را داشته باشند.

سوالات آزمون

این آزمون از 100 سوال تشکیل شده و داوطلب برای پاسخ به آن‎ها 240 دقیقه زمان در اختیار خواهند داشت. این آزمون از 6 سطح تشکیل شده که هر یک مهارت‎های متقاضی را مشخص خواهند کرد. این سطوح از A1 که سطح مبتدی است تا C2 که بالاترین سطح است، ادامه می‎یابد. آزمون تومر از 2 بخش شنیداری، خواندن و درک مطلب، نوشتن و صحبت‎کردن تشکیل شده و کمتری نمره‎ای که می‎توان در آن کسب کرد، 60 از 100 است.

منابع

منبع اصلی این آزمون کتاب‎های HITIT است که از سوی دانشگاه آنکارا توزیع می‏شود. همچنین کتاب‎های ‌yediIklim نیز می‎تواند بسیار مفید واقع شود. البته بهترین راه این است که حتما از یک استاد باتجربه در این زمینه کمک بگیرید.

زمان برگزاری

خوب است بدانید که آزمون تومر بر خلاف آزمون یوس زمان برگزاری خاصی ندارد و تقریبا هر ماه در ایران برگزار می‏شود. نتایج آزمون از 10 تا 15 روز بعد از برگزاری آزمون اعلام خواهد شد.

آزمون ALESیکی از آزمون‎های ورودی تحصیلات تکمیلی برای دانشگاه‎های ترکیه است. دانشجویانی که قصد ادامه‎ی تحصیل خصوصا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را دارند، بایستی بتوانند این آزمون را با موفقیت پاس کنند. اصولا برای قبولی در مقطع کارشناسی ارشد به فاکتورهای مختلفی از جمله نمرات دیپلم، نتایج مصاحبه و ... توجه می‏شود و یکی از مهم‎ترین این فاکتورها نتیجه‎ی آزمون ALES است.

آشنایی با آزمون یوس، تومر و ALES ترکیه

سوالات آزمون

این آزمون از دو بخش محاسباتی و کلامی است که در بخش اول مهارت‎های مربوط به هندسه، هوش و ریاضی متقاضی سنجیده می‏شود. در بخش کلامی اما مهارت‎های مربوط به واژه‎ها، معنی و مفهوم واژه‎ها در جمله، توانایی کامل کردن جملات و درک مطلب مورد بررسی قرار می‎گیرد.

این آزمون حاوی 100 سوال است که این سوالات در دو دفترچه قرار گرفته. 50 سوال به بخش محاسباتی و 50 سوال دیگر به بخش کلامی اختصاص دارد. مدت زمانی که داوطلب برای پاسخگویی به سوالات در اختیار خواهد داشت 150 دقیقه است. حداقل نمره‎ی قبولی برای اکثر دانشگاه‎ها نمره‎ی 50 تا 55 از 100 نمره است.

منابع

مانند آزمون یوس، برای این آزمون هم منابع مختلفی وجود دارد و متقاضیان بایستی تعدادی کتاب را به طور همزمان مطالعه کنند. کتاب‎هایی در بازار وجوددارند که به طور تخصصی برای این آزمون تالیف و چاپ شده‎اند که اصولا کتاب‎های ALES نامیده می‏‎شوند. همچنین می‎توانید کتاب‎هایی را تهیه کنید که نمونه سوالات این آزمون در آن‎ها گنجانده شده؛ برای مثال کتاب‎های VIP ALES یکی از آ‎ن‎‌هاست.

زمان برگزاری

این آزمون در هر سال 3 بار برگزار می‏شود یعنی ماه‎های اردیبهشت، مهر و آبان و کلیه‎ی آزمون‎ها نیز در کشور ترکیه است.

سخن پایانی

با توجه به زمینه‎ی تحصیلی و مباحثی که در مدارس ایران تدریس می‏شود، شرکت در آزمون‎های مربوط به تحصیلات تکمیلی در ترکیه کار چندان سختی نیست. با این حال متقاضیان نیاز به استفاده از نظرات یک استاد، آشنایی با منابع و تمرین و تکرار و مطالعه هستند. به همین خاطر در این نوشته سعی کردیم تا 3 تا از آزمون‎های مهم این کشور یعنی آزمون یوس، آزمون تومر و آزمون ALES را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم و منابع مورد نیاز برای مطالعه‎ی هر یک را هم برشمردیم. شما می‎توانید برای کسب اطلاعات دقیق‎تر جهت تضمین قبولی خود، به سایت ترکیه با ما سر بزنید و از مشاوران مجرب این سایت استفاده کنید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top