تاریخ انتشار: جمعه 1402/03/19 - 11:48
کد خبر: 472740

بلیط هواپیما گران شد، ولی پروازی وجود ندارد

بلیط هواپیما گران شد، ولی پروازی وجود ندارد

با توجه به افزایش ۲۹ درصدی بلیط هواپیما برخی از شرکت‌های هواپیما  به دلیل مخالفت با این مقدار افزایش تعداد زیادی از هواپیماهای خود را غیر فعال کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با توجه به افزایش 29 درصدی بلیط هواپیما برخی از شرکت‌های هواپیما  به دلیل مخالفت با این مقدار افزایش تعداد زیادی از هواپیماهای خود را غیر فعال کردند. به همین علت بلیط هواپیما برای مقاصد پرتردد خیلی سخت پیدا می‌شود. در ناوگان هوایی کشور حدود 400 فروند هواپیما وجود دارد اما در حال حاضر تنها 115 فروند هواپیما فعال هستند. دلیل غیر فعال شدن ناوگان هواپیمایی کشور بیشتر عمدی بوده و به دلیل عدم رضایت شرکت‌های هواپیمایی از قیمت‌ها است. ایرلاین‌ها ادعا می‌کنند که به دلیل نبود قطعه قادر نیستند قطعات معیوب هواپیما را تعمیر کنند و به همین دلیل برخی از هواپیماها را در پارکینگ نگه داشته‌اند.

در حقیقت شرکت‌های هواپیمایی به دنبال افزایش قیمت بیشتری هستند و به همین دلیل تعداد پروازهای کمتری را انجام می‌دهند. سازمان هواپیمایی کشور در تلاش است تا قیمت‌ها را در کمترین حد ممکن بالا ببرد اما شرکت‌های هواپیمایی معتقد هستند که هزینه نگهداری و تعمیر هواپیما و سایر هزینه‌های جانبی شرکت بسیار بیشتر از آن است که بتوان با افزایش قیمت 29 درصدی آن را جبران کرد. به همین دلیل برخی از شرکت‌ها بدون اطلاع قیمت‌ها را بیشتر از 29 درصد افزایش داده‌اند. به عنوان مثال در حال حاضر تا 2 هفته آینده از مبدا تهران به شیراز هیچ بلیط هواپیما شیراز ای وجود ندارد.

بلیط هواپیما گران شد، ولی پروازی وجود ندارد

افزایش قیمت بلیط هواپیما در سکوت خبری

روال همیشگی افزایش قیمت بلیط هواپیما چنین بوده است که ابتدا موضوع توسط سازمان هواپیمایی کشور مطرح می‌شود و پس از آن که توسط ستاد تنظیم بازار تصویب شد، به شرکت‌های هواپیمایی اعلام می‌گردد. اما در سال 1401 شرکت‌های هواپیمایی پیش از آن که افزایش 29 درصدی قیمت بلیط هواپیما تصویب شود، نرخ بلیط‌های خود را افزایش دادند و این مساله موجب شد تا مسافران معترض شوند.

برخی از شرکت‌های هواپیمایی به دلیل این تخلف به پرداخت جریمه 42 میلیارد تومانی محکوم شدند. پس از آن عرضه بلیط هواپیما با قیمت غیر قانونی ممنوع اعلام شد و به همین علت تعداد پروازهای داخلی کاهش یافت. پس از این اتفاق قیمت بلیط هواپیما به همان قیمت قبل برگشت اما هواپیماهای بیشتری غیر فعال شدند. شرکت‌های هواپیمایی بیان کردند که به دلیل نوسانات ارز هزینه شرکت‌ها بسیار بیشتر از گذشته شده است و در صورتی که قیمت بلیط افزایش نیابد آنها قادر نیستند از هواپیماهای خود استفاده کنند.

کاهش پروازهای ایرلاین‌ها

پس از آغاز فرآیند کاهش قیمت بلیط هواپیما بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی از ارائه خدمات به مسافران امتناع کردند و دیگر در مسیرهای پر تردد از جمله خرید  بلیط هواپیما مشهد و تهران به کیش دیگر بلیطی وجود نداشت که مسافر بتواند آن را خریداری کند. در طول هفته تنها تعداد محدودی پرواز به مسیرهای داخلی انجام می‌شد که برای میزان تقاضای موجود کافی نبود. شرکت‌های هواپیمایی تصمیم گرفتند تا با کاهش عرضه بلیط هواپیما سازمان هواپیمایی کشور را وادار کنند تا با افزایش قیمت بلیط هواپیما موافقت کند.

در این مدت ایرلاین‌ها تصمیم گرفتند پروازهای خود را در مسیرهای خارجی انجام دهند. در حقیقت با افزایش نرخ ارز هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی از هزینه‌های شرکت گرفته تا هزینه نگهداری از ناوگان هوایی افزایش یافته است و ادامه کار با این روند برای شرکت‌های هواپیمایی مقدور نیست. به همین دلیل این شرکت‌ها ناچار هستند برای جبران هزینه‌ها و تامین مبلغ مورد نیاز برای نگهداری و تهیه قطعات مورد نیاز برای تعمیر هواپیما، قیمت بلیط را افزایش دهند. حال که ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت مخالفت نمود، تنها را چاره عرضه بلیط هواپیما در مسیرهای خارجی و کاهش تعداد پروازهای داخلی است.

شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش نرخ بلیط پروازهای خارجی هیچ گونه محدودیتی ندارند و به همین دلیل برای آنها به صرفه‌تر است تا در مسیرهای خارجی فعالیت داشته باشند و سود بیشتری به دست آورند. با این سود می‌توانند هزینه‌های شرکت را تامین نموده و قطعات مورد نیاز هواپیما را وارد نمایند. نرخ تامین قطعه در سراسر حدود 30 درصد افزایش یافته است و با تورمی که در کشور وجود دارد و نرخ دلار که روز به روز بیشتر می‌شود هزینه ایرلاین‌ها نیز بسیار بیشتر از سال‌های گذشته خواهد بود و چاره‌ای نیست جز این که بلیط پروازهای خارجی را با قیمتی بالاتر به فروش برسانند.

بلیط هواپیما گران شد، ولی پروازی وجود ندارد

آیا با فروش بلیط چارتر می‌توان هزینه‌ها را جبران کرد؟

برخی از دولت مردان با فروش بلیط‌های چارتری مخالف بودند زیرا آنها معتقد هستند که وقتی یک شرکت هواپیمایی صندلی‌های هواپیماهای خود را اجاره می‌دهد دیگر هیچ کنترلی بر افزایش قیمت وجود ندارد. در این میان چارتر کننده است که قیمت نهایی بلیط هواپیما را تعیین می‌کند و به همین دلیل شرکت‌های هواپیمایی بیشتر به این روش رو آورده‌اند و تعداد بیشتری از هواپیماهای خود را در اختیار چارتر کننده‌ها قرار داده‌اند. بدین ترتیب می‌توانند سود بیشتری را به دست آورد.

البته سازمان هواپیمایی کشور با پروازهای چارتر مخالف بوده و بیان می‌دارد که این پروازها زیان بخش هستند زیرا دیگر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که این پروازها را بر عهده می‌گیرد و شرکت‌های هواپیمایی دیگر نقشی در قیمت گذاری بلیط‌ها ندارند که بتوان محدودیتی برای آنها ایجاد کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top