تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/03/22 - 08:14
کد خبر: 472986

ایران رتبه اول کشفیات مواد مخدر در جهان را دارد

ایران رتبه اول کشفیات مواد مخدر در جهان را دارد

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه ایران رتبه اول کشفیات مواد مخدر در جهان را دارد، گفت: تولید و قاچاق مواد مخدر طی دو دهه اخیر ۵۰ برابر بیشتر شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» نشست تخصصی معاونان، مشاوران، مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور با هدف تشریح برنامه عملیاتی ۱۴۰۲ مبارزه با مواد مخدر و برنامه هفتم همچنین ابلاغ و شرح برنامه‌های مراسم بزرگداشت هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر امروز برگزار شد.

فوت سالانه ۵۰۰ هزار نفر در دنیا به دلیل سو مصرف مواد مخدر
اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در این مراسم اظهارداشت: امروزه اعتیاد به مواد مخدر یکی از آسیب‌های بزرگ در جهان است و بسیاری با آن درگیر هستند و نتایج پژوهش‌ها حکایت از افزایش روند اعتیاد در جهان دارد. بر اساس اعلام سازمان ملل ۳۰۰ میلیون معتاد در جهان وجود دارد و سالانه ۵۰۰ هزار نفر به دلیل سو مصرف مواد مخدر در جهان جان خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه استفاده از بستر مواد مخدر و توزیع و قاچاق آن سبب به دنیا شده است گفت: در دو دهه اخیر تولید و قاچاق و مصرف مواد مخدر صنعتی هم افزایش یافته و این بلیه شوم دامن‌گیر بشریت و در حال رشد است.

افزایش ۵۰ درصدی تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان
مؤمنی گفت: در افغانستان طی دو دهه گذشته تولید و قاچاق مواد مخدر افزایش یافته و با حمایت ناتو ۵۰ برابر تولید مواد مخدر بیشتر شده است البته با روی کار آمدن طالبان هم بر اساس آمار رسمی سازمان ملل، کشت و تولید مواد مخدر افزایش یافته و این کشور در تولید مواد مخدر صنعتی هم رکورد زده است.

مؤمنی بیان داشت: افغانستان رتبه اول تولید تریاک و رتبه دوم تولید مواد مخدر صنعتی را دارد و همه شواهد نشان می‌دهد با افزایش تولید و مصرف مواد مخدر مواجه هستیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: بدون برنامه محوری و تدوین درست برنامه‌ها نمی‌توان گام‌های اساسی برداشت و برای اینکه بتوانیم در برنامه هفتم توسعه گام‌هایی را برای رسیدن به آرمان‌ها بر اساس قانون اساسی داشته باشیم با یک بخشنامه و طرح کوتاه مدت به نتیجه نخواهیم رسید لذا باید برنامه جامع کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشیم.

مؤمنی بیان داشت: در ستاد مبارزه با مواد مخدر در چهار حوزه مقابله با عرضه، درمان، پیشگیری و توانمندسازی را مدنظر قرار دادیم و اقدامات زیادی صورت گرفته است البته پیشگیری نخستین گام محسوب می‌شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با تمام توان و همه ظرفیت‌ها دستاوردهای خوبی جهت مقابله با اعتیاد داشته است ولی هنوز تا مقصد راه نرفته زیادی داریم.

۹۰ درصد کشفیات تریاک در ایران است
وی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران رتبه اول کشفیات را در دنیا دارد به طوری که ۹۰ درصد کشفیات تریاک، ۵۰ درصد کشفیات مورفین و ۲۷ درصد کشفیات هروئین دنیا مربوط به ایران است.

ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان ۱۰ برابر شده است
مؤمنی با اشاره به اینکه با استفاده از امکانات فنی و شیوه‌های نوین می‌توان ضربه‌های مالی زیادی به قاچاقچیان زد گفت: از ابتدای برنامه ششم ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان ۱۰ برابر شده و این مؤثرترین موضوع در امر مقابله است به طوری که قبلاً یک سوم هزینه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر توسط خود ستاد و دو سوم از بودجه سنواتی کشور تأمین می‌شد ولی از سال ۱۴۰۰ درآمد و هزینه‌های ما برابر شده و حتی درآمد بیشتری هم از طریق ستاد با مجاهدت همکاران ما وارد خزانه شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که گام‌های اساسی و همه جانبه در برنامه هفتم پیش‌بینی شود که انشاالله با شتاب بیشتری برنامه‌ها اجرایی و مؤثر واقع شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و آموزشی مانند برنامه یاریگران زندگی در آموزش و پرورش آهنگ رشد اعتیاد متوقف شده است همچنین رویکرد مردمی سازی بسیار فراتر از تصور ما بوده و خیرین به خوبی به صحنه آمده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top