تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/03/28 - 12:19
کد خبر: 473466

تأمین مالی ۱۵۰ میلیون یورویی برای تجهیز آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تهران

تأمین مالی ۱۵۰ میلیون یورویی برای تجهیز آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تهران

رئیس دانشگاه تهران از طرح موضوع بهره‌مندی دانشگاه تهران از تسهیلات فاینانس ۱۵۰ میلیون یورویی برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی در جلسه روز چهارشنبه ۲۴ خرداد ماه کمیسیون تخصصی شورای اقتصاد خبر داد و گفت: بهره‌مندی از این تسهیلات با انعقاد تفاهم‌نامه فی‌مابین دانشگاه تهران و بانک تجارتی ایران و اروپا (EIH) محقق خواهد شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران عصر روز شنبه ۲۷ خرداد ماه در نشست مشترک با هیأتی از بانک تجارتی ایران و اروپا (EIH)، به پیگیری دانشگاه تهران برای استفاده از اعتبارات و تسهیلات بین‌المللی به صورت فاینانس برای تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه اشاره کرد و گفت: به این منظور، بانک تجارتی ایران و اروپا (EIH) به عنوان یکی از بانک‌های هدفگذاری‌شده برای دریافت این تسهیلات مالی انتخاب شده است و از آنجا که بانک EIH به عنوان یکی از بانک‌های معتبر در بین کارگزاران مالی ایران شناخته می‌شود، در اولویت ما قرار دارد.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به تدوین طرح تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه تهران، خاطرنشان کرد: در این طرح مشخص شده است که آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تهران که قصد تجهیز آن را داریم، شامل چه ابعاد و زمینه‌هایی می‌شود. دانشگاه تهران، دانشگاه ایران است و معمولاً در طرح‌هایی که اجرا می‌کند، همه دانشگاه‌ها، بخش خصوصی، نهادهای مدنی و تشکل‌های مردم‌نهاد از تسهیلاتی که دانشگاه تهران ایجاد می‌کند، بهره‌مند می‌شوند. بنابراین پوشش جامعه هدف در تجهیز آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تهران شامل همه دانشگاهیان، صنعتگران و کارآفرینان در ایران است.

دکتر مقیمی افزود: بهترین اساتید را در دانشگاه‌های ایران در اختیار داریم اما این اساتید به تناسب شایستگی‌های علمی خود به بهترین تجهیزات آزمایشگاهی روز دنیا مجهز نیستند. بخشی از این مشکل ناشی از تحریم‌های سال‌های اخیر و بخشی دیگر ناشی از کمبود منابع مالی دولت بوده است. این دو چالش در ماه‌های اخیر در حال برطرف شدن است؛ تحریم‌ها در حال کاهش بوده و همچنین برای تأمین منابع مالی ارزی دانشگاه‌ها، ظرفیت تسهیلات فاینانس به ارزش دو میلیارد یورو گنجانده شده است تا دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها با طی مراحل قانونی و تصویب در شورای اقتصاد بتوانند از آن بهره‌مند شوند. بازپرداخت بخش عمده این تسهیلات را دولت تضمین می‌کند. کلیات درخواست دانشگاه تهران در کمیسیون شورای اقتصاد به تصویب رسیده است و در دستور کار جلسه نهایی شورای اقتصاد قرار دارد. دولت تضمین خواهد داد که ۸۵ درصد این تسهیلات ارزی بازپرداخت شود و دانشگاه تهران نیز متعهد شده است که ۱۵ درصد آن را از محل درآمد اختصاصی و تبدیل به احسن دارایی‌های خود تأمین کند.

رئیس دانشگاه تهران در تشریح تمکن مالی دانشگاه تهران به منظور ایفای تعهدات خود در استفاده از این تسهیلات، خطاب به مدیران ارشد بانک تجارتی ایران و اروپا (EIH) خاطرنشان کرد: برآوردمان این است که ۵۰ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های دانشگاه تهران قابلیت مولدسازی و تبدیل به احسن دارد؛ که امیدواریم در چهار سال آینده، بخشی از این دارایی‌ها را به مأموریت اصلی دانشگاه و زیرساخت‌های مرتبط به آن اختصاص دهیم. بنابراین هم دانشگاه تهران توانایی مالی لازم را دارد که بتواند در کوتاه‌مدت در این طرح مشارکت کند و هم اینکه آمادگی دارد تا با دانشگاه‌های مختلف کشور در قالب یک کنسرسیوم مشارکت داشته باشد و دانشگاه‌ها به تناسب سهم خود در این آزمایشگاه مرکزی که تجهیز می‌شود، سهامدار گردند.

دکتر مقیمی افزود: دانشگاه‌های ایران در مرحله رشد و توسعه قرار دارند و هر سال که می‌گذرد سهم دانشگاه‌ها از بودجه دولت در حال افزایش است. ما در کنار افزایش بودجه دولتی، شاهد افزایش مشارکت بخش خصوصی با دانشگاه تهران هستیم. اکنون چند شرکت بزرگ تولیدی کشورمان برای مشارکت در سرمایه‌گذاری جهت راه‌اندازی و تجهیز این آزمایشگاه مرکزی اعلام آمادگی کرده‌اند تا در قبال آن، از خدمات این آزمایشگاه بهره‌مند شوند. البته در کنار این منابع متنوع مالی، دانشگاه تهران از حمایت خیرین نیک‌اندیش نیز برخوردار است. بنابراین شاهد تنوعی از حمایت‌های مالی در طرح‌های مختلف دانشگاه تهران هستیم و برای طرح مشخص آزمایشگاه مرکزی نیز خواهان همکاری دانشگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی هستیم و امیدواریم با موفقیت در این طرح شراکتی، شاهد اجرای طرح‌های بعدی برای ارتقای نظام علم و فناوری باشیم.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه طرح تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه تهران و راه‌اندازی آزمایشگاه مرکزی در ایستگاه نهایی در شورای اقتصاد در حال مطرح شدن است، اعلام کرد: روز چهارشنبه ۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۲ در کمیسیون تخصصی شورای اقتصاد که به نوعی تصمیم‌‌ساز نهایی است، تحقق طرح دانشگاه تهران برای تجهیز آزمایشگاه‌ها، به انعقاد تفاهم‌نامه با بانک EIH مشروط و موکول شد. بنابراین تصمیم‌گیرندگان ارشد این حوزه منتظر هستند تا دانشگاه تهران و بانک، تفاهم‌نامه اولیه‌ای را به شورای اقتصاد ارائه نمایند تا در جلسه نهایی شورای اقتصاد شاهد تصویب آن و اقدام به اخذ وام باشیم.

دکتر مقیمی افزود: در برنامه‌ریزی صورت گرفته برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز، بخش عمده این تجهیزات از کشور آلمان خریداری خواهد شد. امیدواریم توافقی که با مساعدت و همکاری بانک EIH صورت می‌گیرد، بتواند زمینه را برای توسعه روابط علمی ایران و آلمان فراهم کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، «تومان یونگه » معاون اعتبارات بانک تجارتی ایران و اروپا (EIH) نیز در این نشست، با یادآوری سابقه ۵۰ ساله فعالیت بانک تجارتی ایران و اروپا (EIH) در هامبورگ و همچنین با اشاره به دایر بودن شعبه این بانک در تهران و کیش، گفت: بانک ما مفتخر است از پروژه‌هایی نظیر به‌روز رسانی تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه تهران و رساندن آن به سطح استانداردهای بین‌المللی حمایت کند.

وی به گفتگوهای مبسوطی که تاکنون با مسئولان مرتبط این طرح در دانشگاه تهران انجام شده است، اشاره کرد و گفت: از نزدیک نیز در بازدید از بخش‌های مختلف دانشگاه، از تقاضاها و نیازها آگاهی پیدا کرده‌ام.

معاون اعتبارات بانک تجارتی ایران و اروپا (EIH) اعلام کرد که این بانک آمادگی دارد به میزان ۱۳۰ میلیون یورو تسهیلات مالی برای تجهیز آزمایشگاه مرکزی در اختیار دانشگاه تهران قرار دهد و مابقی آن نیز از طریق دانشگاه تأمین شود. وی اظهار امیدواری کرد که پس از بررسی نهایی مدارک و مستندات دانشگاه تهران، ظرف سه هفته آینده، تفاهم‌نامه مربوط به ارائه تسهیلات مالی ارزی بین این بانک و دانشگاه به امضا برسد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در آغاز این دیدار با اشاره به اینکه دانشگاه تهران به عنوان قدیمی‌ترین نهاد آموزش عالی در ایران و نماد آموزش عالی ایران شناخته می‌شود، گفت: دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه پیشگام مطرح است و تجربه گذشته نشان می‌دهد، کل نظام آموزش عالی ایران از ابتکاراتی که دانشگاه تهران در حوزه علم و فناوری و مدیریت دانشگاهی انجام داده است، بهره‌مند می‌شود.

وی با یادآوری اینکه نزدیک به ۵۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه تهران تحصیل می‌کنند و ۲۲۰۰ عضو هیأت علمی تمام وقت و نزدیک ۲۰۰۰ عضو هیأت علمی همکار با این دانشگاه همکاری دارند، خاطرنشان کرد: بر اساس برخی رتبه‌بندی‌های معتبر بین‌المللی، دانشگاه تهران جزو ۳۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارد و از نظر اثرگذاری اجتماعی نیز اساتید دانشگاه تهران در زمینه شرکت در فرصت‌های مطالعاتی در دانشگاه‌های معتبر دنیا حضور فعال دارند.

رئیس دانشگاه تهران همچنین یکی از اولویت‌های اصلی دانشگاه تهران را خدمت به توسعه علم و فناوری در تمام عرصه‌ها در جوامع مختلف دنیا برشمرد و افزود: دانشگاه تهران فارغ از هر گونه مسائل سیاسی با اکثر دانشگاه‌های معتبر دنیا ارتباط دارد و نزدیک به ۷۰۰ تفاهم‌نامه فی‌مابین دانشگاه تهران با دانشگاه‌های معتبر جهان منعقد شده است. معتقدیم که ایجاد آزمایشگاه مرکزی در دانشگاه تهران نقش مهمی در ارتقای روابط علمی در عرصه بین‌المللی خواهد داشت.

منبع: دانشگاه تهران

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسکای ویو دبی: تجربه فوق العاده سرسره شیشه ای و سکو تماشای دبی
دیزل ژنراتور؛ راهکاری قدرتمند برای تأمین برق
اصولی که هر دانشجویی باید آن را رعایت کند
تظاهرات دانشجویان دانشگاه راتگرز در نیوجرسی آمریکا +فیلم
وعده صادق ضربه مهلکی به غرب پرستان داخلی بود!
شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه
محل آخرین بازی استقلال در لیگ برتر
آیا طرفداران امام خمینی خرافاتی بودند؟! +فیلم
پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
اوسمار مدعی شد که سپاهان بلوف زده است
زمان بیست و دومین حراج شمش طلا در مرکز مبادله اعلام شد
کارگران قرارداد موقت دائمی می‌شوند؟
آغاز فروش بلیت قطارهای فوق‌العاده مشهد از امروز
پرتاب به آینده با اینترنت ۵.۵G
سیر تا پیاز جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین در آمریکا
کاهش صادرات تسلیحاتی فرانسه به اسرائیل با فشار افکارعمومی
بورس جذاب شد/ کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه
کمک‌های اهدایی به سیل‌زدگان در کارتخوان عبدالحمید!
اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض جانبی واکسن
برخورد خشن پلیس با دانشجوی دختر +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top