تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/03/31 - 13:48
کد خبر: 473862

اساتید بسیجی الگوی حکمرانی فرهنگی اجتماعی را تدوین کنند

 اساتید بسیجی الگوی حکمرانی فرهنگی اجتماعی را تدوین کنند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: استادان بسیجی با کمک اصولی که از منظومه فکری مقام معظم رهبری در حکمرانی استخراج شده است به تدوین حکمرانی فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بپردازند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز در مراسم روز ملی بسیج اساتید که در دانشگاه تهران با حضور فرمانده کل سپاه، رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، رئیس بسیج اساتید و اعضای هیأت علمی بسیجی برگزار شد با گرامیداشت سالروز شهادت شهید مصطفی چمران و روز ملی بسیج اساتید گفت: این همایش با شعار اعتلای نظام حکمرانی با محوریت جهاد تبیین و امیدآفرینی برگزار شده است.

وی ادامه داد: ما باید تصوری درست از موضوع حکمرانی داشته باشیم. سیاست گذاری، تنظیم‌گری و تصدی‌گری سه رکن حکمرانی هستند. ما اکنون پرسش مهمی که برایمان مطرح است این است که چه الگویی از حکمرانی فرهنگی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، تربیتی، بهداشتی، محیط زیست، امیدآفرین است، اساتید باید به این سوالات پاسخ دهند. در حال حاضر عنوان می‌شود کارگروه حکمرانی بسیج اساتید شکل گرفته است. سوال من این است شما اساتید چه الگوی فرهنگی می‌توانید به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهید که امیدآفرین باشد؟ اگر دارید ارائه دهید تا استفاده کنیم. ارائه فقط آمار کافی نیست.

خسروپناه ادامه داد: بنده با بضاعت ناچیز خود منظومه فکری رهبر انقلاب در حکمرانی را مطالعه کردم و ۲۴ اصل از آن استخراج کردم تا بر اساس این اصول حکمرانی ارائه شود و به کمک این مبانی و اصول به الگو برسیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما الگوی حکمرانی فرهنگی نداریم. الگوی حکمرانی محیط زیست نداریم. من چند اصل را عرض می‌کنم. یک اصل اصل مردمی بودن است و در مورد حکمرانی مردم حرف زدن است که در مقابل آن حمکرانی متمرکز دولتی قرار می‌گیرد. در حکمرانی مردمی یا توده یا حزب و یا جامعه مدنی است. اگر بخواهیم الگویی از حکمرانی فرهنگی و یا علمی را ارائه دهیم باید نقش حلقه‌های میانی در سیاست گذاری، تنظیم گری و تصدی گری مشخص شد اینکه حلقه‌های میانی چه کارکردی دارند.

خسروپناه گفت: نمونه‌هایی از این حلقه‌های میانی می‌توان به همین بسیج اشاره کرد که در مقابل تجزیه گران و منافقان ایستاد، بسیج مردمی منافقان را کنار زد، انقلاب اسلامی جلوی تجزیه ایران را گرفت.

وی ادامه داد: باید به اصل ترجمه معارف اسلامی و به کارگیری آن در حل مسائل توجه کرد و باید معارف اسلامی و معارف انقلاب را به زبان زمانه ترجمه کرده و از طریق فناوری اجتماعی آن را حل کرد.

خسروپناه با اشاره به اصل فرهنگ سازی گفت: اصل فرهنگ سازی به جای سطحی گری از طریق صنایع فرهنگی باید صورت بگیرد. کار تبلیغی کار فرهنگی نیست کار فرهنگی کار عمقی است.

وی به اصل کثرت در عین وحدت اشاره کرد و گفت: در ایران اقوام مختلفی وجود دارد که این اصل کثر است که باید با وحدت اسلامیت پیوند برقرار کند.

وی به اصول دیگری مانند عقلانیت، استقلال، اخلاق اشاره کرد و گفت: استادان بسیجی با کمک این اصول که از منظومه فکری مقام معظم رهبری در حکمرانی استخراج شده است در تدوین حکمرانی فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بپردازند.

منبع: فارس

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد+شرایط
چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
احمد عباسی آقای گل و بهترین بازیکن شد
قهرمانی تقدیم مردم ایران
تجمع دانشجویان دانشگاههای تبریز در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top