تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/04/01 - 00:01
کد خبر: 473920

بین مسؤولیت و رفاقت تفاوت قائل هستیم

بین مسؤولیت و رفاقت تفاوت قائل هستیم

حجت‌الاسلام محسنی اژه ای امشب در گفتگوی تلویزیونی با مردم  گفت: از اول تا هفتم تیرماه که مصادف با شهادت آیت الله بهشتی و ۷۲ تن از شهدا است، هفته قوه قضائیه نام گرفته است. از همین رو به تمامی شهدای عدالت خواه به ویژه معمار قوه قضائیه درود می‌فرستم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، حجت‌الاسلام محسنی اژه ای امشب در گفتگوی تلویزیونی با مردم  گفت: از اول تا هفتم تیرماه که مصادف با شهادت آیت الله بهشتی و ۷۲ تن از شهدا است، هفته قوه قضائیه نام گرفته است. از همین رو به تمامی شهدای عدالت خواه به ویژه معمار قوه قضائیه درود می‌فرستم.

وی ادامه داد: این هفته فرصتی است که به نقاط مثبت و منفی خود نگاه داشته باشیم. آیا همه آنچه به عنوان حفاظت انجام می شود، آیا جنبه حفاظتی و امنیتی دارد و یا هاله هایی است که هر مسئولی در اطراف خود ایجاد کرده است؟

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: اقداماتی که می توان با هزینه کمترانجام شود، باید کم هزینه تر صورت گیرد. حضور امشب ما در صدا و سیما نیز از همین اقدامات است. مصاحبه سال گذشته و حضور شما در دفتر ما زحمت های زیادی در پی داشت، از همین رو سال گذشته اعلام کردیم سال آینده من به صداوسیما می آیم.

پروتکل های تشریفاتی را شکستیم

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای گفت: تمامی پروتکل ها دست و پاگیر نیستند اما برخی از آن ها برای دیگران زحمت ایجاد می کند. در نخستین سفرهای استانی ما اعلام کردند که تشریفات نماینده ولی فقیه و استاندارد به داخل هواپیما برای استقبال بیایند، من پرسیدم  این امر چه ضرورتی دارد؟ گفتند تشریفات است که گفتیم این تشریفات را می شکنیم.

 وی با اشاره به سفرهای استانی خود با هواپیماهای عادی گفت: با مردم بودن و همراه مردم بودن فوائدی برای خود انسان دارد. سفر با یک هواپیمای اختصاصی ضرورتی ندارد. شاید در این امر جنبه های مالی آن نیز مدنظر باشد. مردمی شدن تنها به این موارد نیست. مردمی بودن به چه معناست؟ اینکه ما مردم را محترم بشماریم، یعنی چه؟ این مسائلی است که باید به آن پرداخت.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به نقدپذیری مسئولین خاطرنشان کرد: انسان می تواند هم کلان نگر باشد و هم مسائل فرعی و کوچک هم را مدنظر قرار بدهد.

رئیس دستگاه قضا درخصوص مسئله محوری در این دستگاه بیان کرد: هر قوه و هر دستگاهی دارای مسئولیت هایی است که این مسئولیت ها در یک سطح نیستند و باید برای اجرای آن ها اولویت بندی شود که کدام مسئله برای امروز کشور مفید تر است. طبیعی است باید مسئولیت ها را شناسایی کنیم‌. بنابراین ما هم سعی می‌کنیم اولا مسئله را شناسایی کرده و ثانیا روش انجام آن را  بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه معیشت مردم یکی از مسائل مهم کشور است، اظهار کرد: شاید نتوان به تمامی ابعاد آن پرداخت اما با این حال در جلسه سران سه قوه این موضوع را بررسی می‌کنیم و پس از مسئله شناسی، حل آن را دنبال می‌کنیم.

مسئله اقتصاد، مسئله اول کشور است

 محسنی اژه ای خاطر نشان کرد: به طور مثال در مسئله اقتصاد که مسئله اول کشور است‌.سوال اینجاست که این مسئله اقتصاد چگونه باید محقق شود؟ اگر مسئله اول کشور است، اول بودن آن چه لوازمی دارد؟ یکی از مسائل مهم که در مسئله اقتصاد نقش دارد، مهار تورم است. از جمله مسائل دیگر در موضوع اقتصاد، جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی، رفع موانع تولید و میدان دادن به بخش خصوصی است.

وی در ادامه گفت: چناچه قوه قضائیه و هم دولت به تولید توجه نمی کردیم، با وجود تحریم ها، بیشتر از این ها کارخانه های ما تعطیل می شد. با همکاری این دو قوه اجازه تعطیلی هیچ واحد تولیدی بزرگ و کوچک را ندادیم. اجازه ندادیم که این واحدهای تولیدی به مشکلاتی در زمینه های تهیه مواد اولیه، امور بانکی و قضائی بر بخورند.

بسیاری از مشاغل، احیا شدند

رئیس دستگاه قضا بیان کرد: بسیاری از مشاغلی که دچار رکود شده بودند، احیا شدند. چگونگی پرداختن مسئله کشور یعنی چه؟ اگر اقدامات هماهنگ سه قوه نبود، رشد نقدینگی از امروز نیز بیشتر می شد‌ و هر چه رشد نقدینگی بیشتر شود مشکلات ما بیشتر می شود و ارزش پول ما کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه اکنون ما به نقطه مطلوب دست پیدا نکرده ایم، اظهار کرد: امنیت سرمایه‌گذاری امر بسیار مهمی است‌. بخش تولید، خدمات، واردات و صادرات ما و... جز وظایف قوه قضائیه نیست اما به واسطه جلساتی که با فعالین این حوزه ها داشتیم، واقف بر امور آن ها هستیم. با وجود فشار اقتصادی، رسانه ای و... که دشمنان ما آوردند، دشمن به هدف خود نرسیده و ما متوقف نشده ایم و پیش رفته ایم.

حجت الاسلام محسنی اژه ای با اشاره به جلسات مستمر خود با نمایندگان مجلس گفت: با تمامی فراکسیون ها و کمیسیون های مجلس، وزرای دولت، معاون اول رئیس جمهور و... جلسه داشتیم ، یاد ندارم که هیچ یک از رؤسای قوه با نمایندگان مجلس به این اندازه جلسه داشته باشند‌. نتیجه این جلسات این شد که اشتراک نظر و تعامل پیدا کردیم.

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: در زندان ها را به روی نمایندگان مجلس باز گذاشتیم و هیچ منعی در خصوص بازدید نمایندگان مجلس به بخش های قوه قضائیه را نمی بینم. نمایندگان به من می گویند که حقوق کارمندان شما کم است. این همان موضوعی است که ما پیگیری می‌کنیم. اگر آن نشست ها و جلسات نبود، به این فهم متقابل دست پیدا نمی کردیم.

یک زمانی رئیس جمهور وقت هم اجازه بازدید از زندان را نداشت

وی افزود: به خاطر دارم یک زمانی رئیس جمهور وقت اجازه بازدید از یک زندان را نداشت، اما امروز من از نمایندگان مجلس دعوت میکنم که در زندان ها حاضر شوند.

حجت الاسلام محسنی اژه ای خاطر نشان کرد: جلسات مستمر منجر به ایجاد فهم مشترک بین مسئولان می شود. گاهی اوقات یک جلسه ۲ ساعت زمان می‌برد اما ما بیش از این ۲ ساعت بهره می بردیم. آسیب هایی که ما در قوانین می دیدیم را مطرح میکردیم ، نمایندگان مجلس نظرات مردم را با مطرح می کنند. استقلال قوا در این جلسات محفوظ است اما منجر به فهم مشترک در مسئولان می شود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به تعامل با قوه مجریه گفت: زمانیکه نگاه به گذشته خود می‌کنم، بین دوستی و کار مرز قائل می شوم  و از سال های نخست انقلاب بر این باور بودم و این سوال را داشتم که اگر دوست بودیم و یا به یک نگاهی نزدیک تر بودیم، سبب می شود که مسئولیت خود را نادیده بگیریم؟ گذشته این را ثابت کرده که بین مسئولیت و رفاقت تفاوت قائل هستیم. اگر امروز یک فسادی در دستگاه اجرایی ببینیم، به هیچ عنوان از این تخلف و فساد صرف نظر نمی‌کنیم. یا برعکس آن ما اگر توقع بی جایی از دولت داشته باشیم، رئیس جمهور این توقع را نمی پذیرد.

رئیس جمهور می داند امروز قوه قضائیه در تنگنا است

وی ادامه داد: رئیس جمهور می داند که امروز قوه قضائیه در تنگنا است، اگر بتواند کمک می کند و اگر نتواند من سعی میکنم توقع خود را پایین بیاورم.

حجت الاسلام محسنی اژه ای تاکید کرد: بازرسی های ما باید اثر گذار باشد‌. در گذشته می پرسیدم که چند بازرسی کردند، می گفتند که مثلا طی یک سال ۵ هزار بازرسی شده، اما خروجی آن چه بود؟ اما امروز در یک بازرسی شاهد نتایج آن هستیم.

رئیس دستگاه قضا درباره مقابله با فساد و گلوگاه فساد بیان کرد: ما یک تغییر و تحول کامل در مبارزه با فساد ایجاد کردیم. اینکه سرچشمه فساد را رها کنیم و هر روز با شاخه های فساد مقابله کنیم، اثر گذار نیست. از همین رو  بر علل فساد متمرکز شدیم. نه تنها با فساد اقتصادی بلکه می‌خواهیم با فساد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و... مبارزه کنیم.

وی ادامه داد: با آسیب شناسی که از پرونده های فساد صورت گرفت، علت ایجاد شکل گیری پرونده های کثیر الشاکی شناسایی شد. گلوگاه های فساد را در جلساتی که با دولت و مجلس و مردم و بانک ها و... هم مطرح کردیم.

رئیس قوه قضائیه گفت: در اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی با یک اشکال تحت عنوان ثبت سفارش داخلی مواجه شدیم که نتیجه یک عمل و دستورالعمل نامناسب منجر به این فساد گسترده شد.

دولت به دنبال اصلاح 210 گلوگاه فساد است

حجت‌الاسلام محسنی اژه ای بیان کرد: عمده منابع ارزی ما از نفت و صادرات است. در داخل هم بخش عمده ای از آن مالیات است. به سازمان بازرسی کل کشور دستور دادم که به این بخش ها متمرکز ورود کند. ۲۱۰ گلوگاه فساد شناسایی شد، این گلوگاه ها را به دولت معرفی کردیم و دولت به دنبال اصلاح آن است.

وی با اشاره به فرار مالیاتی گفت: بسترها و گلوگاه های فساد شناسایی شده اند. گاهی عنوان ابربدهکاران بانکی به گوش می رسید. ابربدهکار بانک از کجا به وجود می آید؟ مقصر بانک است یا بدهکار؟ بانک هایی که بیشترین مطالبات خود را وصول نکردند، وثیقه مناسب ندارند، نظارت نکردند، چرا به این بانک ها نمی پردازیم؟

به بانک های ابرطلبکاران بانکی می پردازیم

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: در اواخر سال ۱۴۰۱ به بانک ها هشدار دادیم که در سال ۱۴۰۲ به ابربدهکاران بانکی می پردازیم اما به بانک های این ابرطلبکاران بانکی خواهیم پرداخت.

رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: یکی از مسائل مهم دیروز امروز و فردای کشور ما ارز است، رئیس وقت بانک مرکزی اعلام می‌کرد که ما ارز نداریم، ما می پرسیدیم چرا ندارید. زمانی یکی از مسئولان گفت مقدار زیادی ارز ما به کشور برنگشته است، مشکل اینجاست. پرسیدیم که نقش شما چیست؟ چرا پیگیری نکردید؟ همه این افراد که ارز برده اند تا بازگرداندن به قوه قهریه معرفی کنید. به ما لیستی دادند که در این لیست برخی از آن ها مقدار کمی بود. برخی دیگر شرکت های وابسته به دولت بود.

وی ادامه داد: در این جریان محرز شد که برخی با کارت بازرگانی دیگران صادرات و واردات کردند. در این جریان بخشی از ارز به کشور بازگشت. در این جریان برخی خود را جمع کردند. با ظرفیت های موجود ما بهتر میتوانی ارز و ریال را مدیریت کنیم.

رئیس قوه قضائیه گفت: معتقد هستم اگر همه به دولت کمک کنیم می‌توانیم بخشی از مشکلات ارزی را بکاهیم و این امکان وجود دارد که بسیار بهتر ارز و ریال را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه کار علمی در راه مبارزه با فساد انجام داده ایم، گفت: در این مسیر روش‌ها را تغییر دادیم و خیلی از پرونده‌ها بر همین مبنا و بر پایه اخلال در نظام اقتصادی کشور ایجاد شدند که مجازات آن ۵ تا ۲۰ سال حبس است اما بانک مرکزی در مقابل آن نوشت که موارد اعلام شده توسط قوه قضائیه اخلال نیستند و همین موضوع منجر به تجدید نظر در حکم شد.

محسنی اژه ای بیان کرد: معتقد هستم که یک زمانی مردم فساد می‌کنند، یک زمانی کارگزاران در نظام فساد میکنند، ما باید به کارگزاران نظام حساس باشیم. نباید در خصوص این افراد اغماضی صورت بگیرد. باید به دستگاه هایی که با فساد مبارزه می‌کند بیشتر حساس باشیم از جمله قوه قضائیه. ماباید نسبت به دستگاه های نظارتی در داخل قوه قضائیه حساس تر باشیم.  خطرات ناشی از فساد در این دستگاه ها خیلی بیشتر است.

ادعا نمی کنم که در قوه قضائیه فساد نیست

وی ادامه داد: در چندین مورد با افراد متخلف در مرکز حفاظت قوه قضائیه برخورد شد. من ادعا نمی کنم در قوه قضائیه فساد نیست، گاهی هست ما برخورد می کنیم. به حمدالله کارهای خوبی صورت می‌گیرد اما متاسفانه شیطان صفت ها هستند. ما حساس هستیم و با این موارد برخورد می‌کنیم. هر مقدار فشار معیشتی بیشتر می شود، لغزش ها هم بیشتر می شود.

رئیس قوه قضائیه در خصوص حمایت از واحدهای تولیدی بیان کرد: در این زمینه مسئله شناسی کرده ایم و با دوقوه دیگر از جمله قوه مجریه هم‌ اقداماتی داشتیم به طور مثال برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولید، نقدینگی، بانک ها و اخذ مجوزها مطرح است که این امر نیازمند حمایت دولت است.

وی ادامه داد: در این باره برنامه داریم، مسئله ها را می شناسیم و برای تک تک این مسائل و مشکلات برنامه ریزی می کنیم تا آن ها را رفع کنیم.

محسنی اژه ای درخصوص بازدید از گمرکات و رسوب کالاها گفت: تنها بحث گمرک نیست. گاهی به ما نقد می‌کنند که چرا رئیس قوه قضائیه بازدید یک گمرک در بندر عباس می رود، در پاسخ به این نقد ها می گویم بله می شود که یک مقام دیگری از قوه قضاییه به بازدید برود اما اگر من خودم نمی رفتم، در جلسات با مسئولان دولت مطرح نمی کردم  و دولت این امر را پیگیری نمی کرد،آنگاه مسئله فرق میکرد.

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: در یکی از این بازدیدها شاهد این بودیم که تعداد قابل توجهی کانتینر  سال رها شده و به یک بستر فساد تبدیل شده بود. اگر چند سال پیش سامانه جامع‌ای تشکیل شده بود از شکل گیری یک فساد بزرگ گرفته می شد‌.

وی با بیان این پرسش که چه اندازه برای ارز یارانه ای می پردازیم، گفت: در یکی از اخبار شنیدم که در استان مازندران مقدار زیادی آرد قاچاق شده است، موضوع را پیگیری کردم اما به پاسخ نرسیدم از همین رو به مازندران رفتیم. در پیگیری ها به فساد و تخلف ها رسیدیم. 

  محسنی اژه‌ای ضمن تشریح سفر خود به مازندارن و پیگیری پرونده قاچاق آرد در این استان گفت: زمانی که بازدید حضوری می رویم، برای مردم، دستگاه و دولت مفید است. زمانی که ما حضوری می‌رویم حجت تمام است‌. در خصوص پر‌ونده قاچاق آرد دو نفر بازداشت شده بود، که یکی از آن ها یک کارمند بود. 

تمامی برنامه های دشمنان در اغتشاشات اخیر گفته نشد

وی درباره ارزیابی خود از عملکرد قوه قضائیه تصریح کرد: زمانی که دشمنان ما دیدند که جمهوری اسلامی ایران رو به جلو است‌، مصمم شدند که کشور را برهم بزنند. آن ها به دنبال این بودند که با یک برنامه اشتباه کشور را برهم بزنند . آن ها اقداماتی در داخل  و خارج از کشور انجام داده اند. تمامی نیروهای مخالف نظام را پشتیبانی کردند ، تمامی نفوذی ها را به کار گرفتند که نظم داخل کشور را برهم بزنند. ما نتوانستیم  برنامه های دشمن و اقدامات آن ها را مطرح کنیم من نیز اکنون نمی توانم آن را بیان کنم اما با این حال باید گفت که این برنامه به لطف خدا خنثی شد. 

رئیس قوه قضائیه بیان ‌کرد: برخی افراد از عمق جریانات اطلاع نداشتند و به وجه حکمرانی معترض بودند و یکسری از جوانان ما تحت تأثیر القا ها قرار گرفتند. اقداماتی از اواخر شهریور شروع شد و چند ماه طول کشید. فرمایشات مقام معظم رهبری و مسؤولین را در آن زمان نگاه کنید‌، عنوان می کنند برخی معترض اند و برخی دیگر تحت تأثیر رسانه های دشمن هستند که باید صف این افراد را از هم جدا کنیم. 

دشمن به دنبال انسجام بین خانواده های زندانیان اغتشاشات بود

وی گفت: چهل روز پیش از ۲۲ بهمن به این فکر کردیم که چگونه صف این افراد را جدا کنیم و دشمن به دنبال این بود که خانواده زندانی ها را منسجم کند و از محاکمه این افراد سواستفاده کند. در روزهای نخست نمی توانستم  به صورت علنی مطرح کنم. از همین رو در ابتدا در مجامع خصوصی اطلاعاتی امنیتی اعلام کردم که پیشنهاد شما برای افراد فریب خورده چیست؟ 

حجت الاسلام محسنی اژه ای بیان کرد: با گروهی صحبت کردیم که با این افراد دستگیر شده صحبت کنید.  بنده به عنوان رئیس قوه قضائیه پیشنهاد میکنم هر کسی که انتقاد و پیشنهادی دارد، می شنوم.  صحبت و گفتگو با کسانی که بازداشت شده اند و خانواده های آن و همچینن شنیدن انتقادها یکی دیگر از اقداماتی بود که انجام دادیم. 

وی با اشاره به عفو گسترده گفت: یکی از خواسته های دشمن که می خواست تا مدت ها از آن استفاده کند با این عفو از بین رفت. دشمن در سالگرد انقلاب ما نقشه کشیده بود، اما این عفو نه تنها برای بازداشت شدگان مربوط به اغتشاشات بلکه برای بسیاری از زندانی ها استفاده شد. 

رییس قوه قضائیه در پایان سخنان خود گفت: ما مدیون شهدا، جانبازان و مردم خوبمان هستیم و از خدا خواستم تمام وسع خود را برای خدمت به مردم به کار بگیرم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top