تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/04/04 - 22:19
کد خبر: 474294

دهقانی: آزمایشگاه تخصصی هوش‌مصنوعی راه‌اندازی می‌شود

دهقانی: آزمایشگاه تخصصی هوش‌مصنوعی راه‌اندازی می‌شود

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه الکامپ ۲۰۲۳ از راه‌اندازی ۶ آزمایشگاه تخصصی در حوزه فناوری خبر داد و گفت: ۱ آزمایشگاه تخصصی در حوزه هوش‌مصنوعی راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، روح الله دهقانی فیروز آبادی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری،  امروز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه الکامپ ۲۰۲۳ با اشاره به برگزاری این نمایشگاه پس از وقفه چند ساله گفت: الکامپ امروز با دهه 70 خیلی تفاوت دارد،  آن زمان در نمایشگاه تنها  محصولاتی همچون رایانه یا خدمات اسمی دیجیتال فروخته می‌شد اما امروز شاهدیم که نزدیک به 500 شرکت در آن غرفه دارند و 70 مهمان خارجی برای شرکت در جلسات B2B حضور دارند. 

دهقانی با بیان اینکه اگر میخواهیم در حوزه اقتصاد دیجیتال جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم باید به چند فناوری کلیدی توجه کنیم، افزود:  توجه به فناوری میکروالکترونیک برای توسعه اسکنرها، ریز تراشه‌ها و سنسورها یک امر اجتناب ناپذیر است؛  دومین فناوری کلیدی اینترنت اشیا است که موضوع اتصالات و ارتباطات را در بر می‌گیرد؛  اما مهمترین موضوع در این زمان هوش مصنوعی است که باید به آن توجه ویژه شود،  اگر به آن نگاه تولیدمحور نداشته باشیم به زودی تبدیل به یک بازار مصرف کننده می‌شویم. 

معاون علمی رئیس جمهور ادامه داد:  ورود هر فناوری به زندگی انسان‌ها در ازای هر آورده چیزی را از آن ها گرفته است، ماشین‌ها در ازای سرعت و ساعت کمتر کاری نیروی بدنی را گرفته‌اند،  شبکه‌های اجتماعی سرعت انتقال پیام را بیشتر اما ارتباطات اجتماعی را کمرنگ کرده‌اند،  فناوری هوش مصنوعی هم همینطور است،  قرار است به جای انسان فکر و طراحی کند بنابراین ما ناچاریم که ذهن سازنده هوش مصنوعی را در دست داشته باشیم. 

دهقانی تصریح کرد: در معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری یکی از حوزه های مورد توجه، هوش مصنوعی است؛  در نظر داریم داریم به کمک 100 فناور ۶ آزمایشگاه علمی (هاب) فناوری بزرگ و قابل اعتنا با ظرفیت بالا  ایجاد کنیم که یکی از آنها در حوزه هوش مصنوعی،  میکروالکترونیک و اینترنت اشیا است. 

وی در پایان خاطرنشان کرد:  به کمک بخش خصوصی و قانون جهش تولید می‌توانیم در تولید فناوری سهم خوبی داشته باشیم.

 بین‌المللی‌سازی شرکت‌ها و توسعه صادرات در صندوق نوآوری و شکوفایی

محمدصادق خیاطیان رئیس صندوق شکوفایی و نوآوری نیز که امروز در مراسم  افتتاحیه بیست و ششمین نمایشگاه الکامپ حضور داشت، برگزاری این نمایشگاه را نمادی از بلوغ اکوسیستم نوآوری کشور دانست و گفت: اگر بخواهیم اجزای این اکوسیستم بالغ را نام ببریم، شرکت‌های دانش‌بنیان در راس آن قرار دارند. 

وی با بیان اینکه ۲۲درصد از ۸هزار و 700 شرکت دانش‌بنیان موجود در کشور، در حوزه فناوری اطلاعات و نرم‌افزار فعال هستند، اظهار کرد: پارک‌های تخصصی، دو صندوق پژوهش و فناوری تخصصی و ۹ صندوق جسورانه بورسی با هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه از ظرفیت‌های حمایتی هستند که در کنار صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان خدمات ارائه می‌دهند.

رییس صندوق شکوفایی و نوآوری در ادامه تصریح کرد: توسعه بازارهای صادراتی حوزه آی‌سی‌تی موجب جهش شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد شد از این رو در صندوق نوآوری و شکوفایی برنامه‌هایی برای بین‌المللی‌سازی شرکت‌ها و توسعه صادرات آنها داریم.

خیاطیان با تاکید بر اینکه توسعه صادرات شرکت‌ها از جمله اولویت‌های این صندوق به شمار می‌رود، گفت: «همچنین حوزه محتوا از دیگر حوزه‌های اولویت دار ما به شمار می‌رود؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات حوزه‌ای است که در آن نفوذ فناوری بسیار بالا بوده و بررسی‌های جهانی در حوزه برندسازی نشان می‌دهد که ۲۰ شرکت بزرگ آمریکا بیشترین میزان اعتبارات را در بخش تحقیق و توسعه صرف کردند؛ به گونه‌ای که ۵ شرکت در حوزه خدمات آی‌سی‌تی و ۶ شرکت در حوزه تولید تحهیزات آن با سرمایه گذاری ۲۰۹ میلیارد دلاری بالاترین سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه داشته‌اند و مابقی در سایر حوزه‌ها مانند سلامت قرار دارند.»

به گفته وی از میزان ۲۰۹ میلیارد سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه مربوط نیمی از آن یعنی ۱۰۴ میلیارد دلار مربوط به ۵ شرکت اول فعال در حوزه آی‌سی‌تی است.

خیاطیان افزود: ما در صندوق نوآوری به عنوان نهاد مالی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را در دستور کار قرار دادیم و عزم خود را جزم کردیم تا تنوع بخشی به خدمات و تسهیلات اعطایی ایجاد کنیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به ۷۷ نوع خدمت و تسهیلات به شرکت‌ها خاطر نشان کرد: امروز نوید این را می‌دهیم که شبکه بزرگی از همکاری‌ها برای تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شده است و دانش‌بنیان‌ها نیز جزو مناسب‌ترین مشتریان بانک‌ها هستند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
بازیکنان اسمی پرسپولیس علیه تصمیم اوسمار
کنایه سنگین یک استقلالی به پرسپولیس
واکنش‌ها به گفته‌های تازه اشکان خطیبی
گلایه بازیگر نقش سلمان از مردم +فیلم
مرگ شهروند آمریکایی پس از دستگیری توسط پلیس
واکنش رسانه‌های بیگانه به اعتراض دانشجویان آمریکایی +فیلم
حضور رئیس مخالفان کابینه نتانیاهو در تظاهرات شهرک‌نشینان
ادعای گاردین درباره طرح اعزام نیروهای انگلیس به غزه
جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان
بیانیه جدید حزب الله درباره شلیک ده‌ها موشک به پایگاه میرون
لیونی خطاب به نتانیاهو: اسرائیل در ورطه «سقوط آزاد» است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top