تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/04/05 - 11:18
کد خبر: 474351

باید سرفصل های دروس دانشگاهها براساس آموزش مهارتی تغییر کند

باید سرفصل های دروس دانشگاهها براساس آموزش مهارتی تغییر کند

وزیر علوم گفت: باید سرفصل های دروس براساس آموزش مهارتی تغییر کند راهی نداریم جز اینکه اشتغال پذیری فارغ التحصیلان را بالا ببریم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دکتر محمد علی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری صبح امروز در همایش ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیاز محور که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد گفت: آنقدر نیاز به اشتعال در کشور ما بالااست که هر چه وزارتخانه‌ها تلاش کنند باز کم است.

وی ادامه داد: همه در جورچین آموزش عالی و مهارتی می‌توانیم جایگاه خاص خود را داشته باشیم. اول اینکه ما راهی جز این نداریم که خودمان را بنا به تغییرات اقلیم آموزش جهانی تغییر دهیم.

وزیر علوم افزود: در حال حاضر ما شرایطی را درک می‌کنیم که با سرعت درحال تغییر است. ما راهی جز این نداریم که با تغییرات گسترده در شیوه‌های آموزش خود را با شغل‌های آینده تطبیق دهیم و منعطف باشیم راهی جز این نداریم که آموزش‌های جدید را در حد توان بومی کرده و خود را با آن وقف بدهیم والا از اثر گذاری طرد می‌شویم.

زلفی گل افزود: ویژگی آموزش عالی این است که قدرت پیشگویی و نیاز آفرینی داشته باشد. دانشگاه باید برای دانشجویان فعلی و دانش آموختگان آموزش هدفمند داشته باشد و حتی باز آموزی فارغ التحصیلان شاغل هم در دستور کار ما باشد.

وزیر علوم با طرح این سوال که آیا باید توجه ما به دانشگاه مهارت محور باشد و یا آموزش مهارت محور؟ افزود: باید به هر دو توجه داشته باشیم. حتی باید برای آموزش مهارت محوری سراغ مراکز علم و فناوری هم برویم. نه تنها دانشگاه، بلکه پارک‌های علم و فناوری هم در بحث مهارتی باید فعال باشند.

زلفی گل افزود: در حوزه معاونت پژوهشی وزارت علوم در خصوص ارتباط با صنعت مباحث خوبی طراحی شده است. آئین نامه‌های تدوین شده در حال بررسی است و ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین باید از ظرفیت مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به عنوان قوه عاقله آموزش عالی استفاده شود فقط یک نگرانی وجود دارد که نتوانیم این بخش‌ها را هماهنگ کنیم. برای همین یک شورای راهبری در وزارت علوم وجود دارد.

زلفی گل به تدوین سند نظام ملی نوآوری اشاره کرد و گفت: نقش زیرنظام ها در این سند مشخص شده است و نقش دو دانشگاه مهارت محور باید در این سند پررنگ‌تر شود.

وزیر علوم به بحث وحدت در بخش‌های مهارت محوراشاره کرد و خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها افزود: این فرصت را مغتنم بشمارید بحث آموزش مهارت محور را جدی بگیرید. دانشگاه تهران ۳ واحد درس اموزش مهارتی برای فارع التحصیلی لحاظ کرده است.

وی ادامه داد: باید سرفصل‌های دروس براساس اموزش مهارتی تعییر کند راهی نداریم جز اینکه اشتعال پذیری فارغ التحصیلان را بالا ببریم.

زلفی گل به رؤسای دانشگاه‌ها تاکید کرد: ارتباط با صنعت را جدی بگیرید. این فرصت را غنیمت بشمارید. در هر ماه به شهرهای صنعتی سفر کنید.

وی ادامه داد: در برنامه توسعه هفتم برای توسعه اموزش مهارتی برنامه خوبی پیش بینی شده است. آموزش مهارتی نیاز به عزم فرابخشی دارد.

وزیر علوم ادامه داد: به عنوان‌مثال دانشجوی معدن حتماً باید در معدن حاضر شود به این دلیل صنایع باید از دانشجویان کارورز ما استقبال کنند. باید در دستورالعملی که براساس حکم برنامه هفتم وزارت علوم و بهداشت تدوین می‌شود منافع صنایع با وزارتخانه‌ها همسو باشد و دانشجوی ما را بپذیرند.

حذف بیش از یک هزار رشته بدون متقاضی

وزیر علوم همچنین در جمع خبرنگاران گفت: امسال بیش از ۱۰۰۰ رشته را که متقاضی نداشت حذف کردیم و رشته‌های جدید منطبق بر دانش روز و نیازهای جامعه را طراحی کردیم‌. تلاش می‌کنیم برخی از ایت رشته‌ها به صورت فرادانشکده ای تدریس و پیگیری شوند. این کارها در دست اقدام است.

محمدعلی زلفی گل ادامه داد: حکم مناسبی در برنامه هفتم توسعه در این زمینه پیش بینی شده است و وزارت علوم و وزارت بهداشت باید آئین نامه اجرایی این حکم را بنویسند تا صنایع و وزارتخانه‌ها در این زمینه همکاری کنند. برای این کار باید پشتوانه علمی و فنی مناسب وجود داشته باشد و از نظر نخبگان دانشگاه نیز استفاده کنیم تا دستورالعمل جامع الاطراف باشد و آموزش مهارتی نهادینه شود.

وی در مورد حذف رشته‌محل‌های غیرکاربردی و غیرعملیاتی نیز توضیح داد: اقلیم آموزشی در سطح دنیا و سطح کشور ما تغییر کرده است. رشته‌ها باید روزآمد و بازبینی شود. اکنون باید با کمک و هماهنگی استادان موضوعات چند رشته‌ای و بین رشته‌ای را تعریف کنیم.

زلفی گل گفت: این روند آغاز شده است. امسال بیش از ۱۰۰۰ رشته را که متقاضی نداشت حذف کردیم و رشته‌های جدید منطبق بر دانش روز و نیازهای جامعه را طراحی کردیم‌. تلاش می‌کنیم برخی از این رشته‌ها به صورت فرادانشکده ای تدریس و پیگیری شوند. این کارها در دست اقدام است.

وی در مورد ادغام دانشگاه علمی کاربردی با پیام نور و دیگر زیرنظام ها گفت: هر کدام از زیرنظام های آموزش عالی جایگاه خاص خود را دارند. دانشگاه فنی حرفه‌ای تربیت تکنیسین مهارتی و دانشگاه علمی کاربردی دوره‌های آموزشی کوتاه مدت صنایع و جامعه را پیگیری می‌کند. پیام نور آموزش غیرحضوری را در دستور کار دارد. هر کدام از این دانشگاه‌ها با اهداف خاصی تأسیس شده اند. شاید به بازآرایی مأموریت‌ها نیاز است ولی تعطیل کردن انها درست نیست.

وی تاکید کرد: مجموعه آموزش عالی کشور یک جورچین با حضور همه زیرنظام ها و دانشگاه آزاد اسلامی است و برای هر تغییری باید همه با هم هماهنگ باشیم.

منبع: مهر

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم/ شوخی گل آقا با امام خمینی با این ولخرجی‌ ورشکست نشوید؟
فیلم/ می‌خواهی امر به معروف کنی؟ اول به خودت نگاهی بنداز!
حذف سریال «حشاشین» از تمام سکوهای ایرانی
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آغاز عرضه خودروهای برقی از هفته آینده
هیأت اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی‌ مجلس دوازدهم انتخاب شد
۸۵ میلیون ریال به حساب حجاج سال ۱۴۰۲ برگردانده می‌شود
برگزاری نشست همدلی و همفکری نیروهای انقلاب با حضور ۱۴۰ نماینده منتخب
جمعی از معلمان سراسر کشور فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
تامین ۴.۸ میلیارد دلار ارز در مرکز مبادلات برای واردات از ابتدای سال
شاخص بورس تهران ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد افت کرد
واردات خودروهای کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
شرایط پرداخت ارز حجاج اعلام شد
دیدگاه مالکان جدید می‌تواند استقلال را متحول کند
چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
نسخه پیچیده فروش اینترنتی دارو
فیلم/ ورود نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان در دانشگاه یوتا
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مخبر خواستار اجرای سریع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد
تصویب راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها
جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
فراهم شدن امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور
مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
جذب نیروی امریه در پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top