تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/04/15 - 18:24
کد خبر: 475194

بزرگترین بخش صادراتی فضای مجازی کشور بازی رایانه‌ای است

بزرگترین بخش صادراتی فضای مجازی کشور بازی رایانه‌ای است

بر اساس پایشی که مدتی پیش در خصوص بازار محصولات و خدمات فضای مجازی کشور انجام شد، بازی‌های رایانه‌ای به عنوان بزرگترین بازار صادراتی فضای مجازی شناخته شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» محمد امین حاجی هاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بر اساس پایشی که مدتی پیش درباره بازار محصولات و خدمات فضای مجازی کشور انجام شد، بازی‌های رایانه‌ای به عنوان بزرگترین بازار صادراتی فضای مجازی شناخته شد که علی‌رغم وجود تحریم‌های ظالمانه و چالش‌های کسب و کاری توانسته به عنوان یک صنعت خلاق و دانش‌بنیان، از مرزهای کشور فراتر رفته و چه به لحاظ فنی و محتوایی در جشنواره‌های بین‌المللی و چه از نظر کسب درآمد در بازارهای فرا ملی به موفقیت‌هایی برسد.

صادرات در فضای مجازی به دلیل ماهیت تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری در کشورهای پیشتاز این حوزه کار ساده‌ای نیست. عمده سکوها و برنامه‌های کاربردی تولیدی، به صورت باز طراحی شده محصولات برندهای برتر جهانی( مشابه برنامه‌های کاربردی در حوزه فروش کالا یا خدمات حمل و نقل) هستند و از این حیث، ایجاد مزیت رقابتی برای آن، در مقابل نمونه‌های اصلی و پیشتاز، کار ساده‌ای نیست.

با این حال در حوزه بازی، به دلیل اتکای بازی‌ها به داستان و معما و چالش خلاقانه، مخاطب جهانی با هر بازی جدید، مجموعه تازه‌ای از ایده‌ها، داستان‌ها، هویت‌ها و بافتار الگویی سرگرم کننده را مشاهده می‌کند.

این خلاقیت باعث می‌شود، هر بازی جدید تبدیل به یک فضای معنایی نو شود و مخاطب بتواند به انگیزه آشنایی با آن ارتباط برقرار نماید. به همین دلیل بازی‌سازان ایرانی توانسته‌اند محصولات بدیعی تولید نمایند که در کشورهای دیگر نیز خریدار داشته است.

همچنین، این هنر/فناوری احتیاج به عبور از گمرک و یا مصائب دیگر انتقال کالا و یا صادرات خدمات و دانش فنی را ندارد و در صورت بازاریابی و اطلاع رسانی مناسب می‌تواند به یک حوزه ارزآور و اشتغال آفرین تبدیل شود.

نکته قابل توجه این است که بازیسازان ایرانی طی سال‌های گذشته مجبور شدند به دلیل تحریم‌ها هیچ نمایشی از این توامندی از خود بروز ندهند و این موضوع باعث شده، اهمیت و حجم کار و موفقیت این حوزه برای توجه مجموعه حکمرانی و ورود سرمایه‌های بخش خصوصی  روشن نگردد.

امروزه صنعت بازی‌سازی ایران با همین روش‌ها توانسته، در آمریکا  و اروپا و آسیا بر تحریم‌های روز افزون و تشدید شده اپ استورهای آمریکایی غلبه کرده و علاوه بر کسب درآمد برای تولید کننده به یک پیش برنده جذاب فرهنگی در مقابل میلیون‌ها غیر ایرانی و ایرانیان خارج کشور که علاقه‌مند به فرهنگ و زبان خود هستند، تبدیل شود. چنانچه برخی از بازی‌های ایرانی در کشورهای خارجی میلیون‌ها کاربر به خود جذب کرده‌اند.

بی‌شک برای توسعه و جهش صادرات بازی رایانه‌ای  در مقابل تشدید تحریم‌های گوگل پلی و حذف بازی‌های ایرانی از فروشگاه‌ها و کارشکنی ساختارهای مالی متصل به رژیم ستمگر ایالات متحده که در ماه‌های اخیر افزایش قابل توجهی یافته، متصل شدن بازارهای مالی کشورهای مستقل و همچنین پیمان‌های دو جانبه و چند جانبه مانند سازمان بریکس و پیمان اقتصادی شانگ‌های می‌تواند موثر باشد.

همچنین باید با اتصال فروشگاه‌های عرضه، سامانه‌های پرداخت و نرم افزار کاربردی این کشورها در جهت شکست هژمونی سلطه گرانه و ضد اقتصادی دولت ایالات متحده قدم برداشت.

بی‌شک بازار بازی رایانه‌ای ایران که به رغم تحریم و تهدید توانسته به چنین موفقیت‌هایی دست پیدا کند، در صورت دریافت تسهیلات و مشوق‌های صادراتی، کمک جهت ورود به جریانات اقتصادی دو جانبه و چند جانبه، خواهد توانست به بهبود وضعیت تجارت بین‌المللی و نیل به اهداف فرهنگی کشور در عرصه دیپلماسی عمومی بیشتر کمک کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top