تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/05/01 - 15:53
کد خبر: 476857

رشته‌های دانشگاهی بدون کاربرد باید حذف شوند

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست صمیمی هیات رئیسه و اساتید دانشگاه‌های استان لرستان حضور یافت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه روز یکشنبه در نشست با هیات رئیسه و اساتید دانشگاه‌های استان لرستان بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای سیاست‌گذاری است و برنامه‌های وزارتخانه‌ها در این شورا مصوب نمی‌شود و کار این شورا تصدی‌گری نیست.

وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند تسهیل‌گر وزارت علوم و بهداشت باشد، گفت: آئین نامه‌ها را وزارتخانه تدوین و در مجلس شورای اسلامی مصوب و در وزارتخانه‌ها اجرایی می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم راه‌اندازی شورای اندیشه‌ورز با حضور نخبگان و مشارکت حداکثری استاد دانشگاه‌های استان لرستان ادامه داد: در استان‌ها با محوریت دانشگاه مادر هیات اندیشه‌ورز علمی و فناوری تشکیل شود و مسائل در این هیات مطرح و بررسی و راهکار‌های مورد نیاز ارایه شود.

وی با بیان اینکه در ۳۱ استان ۳۱ باید هیات اندیشه‌ورز راه‌اندازی شود عنوان کرد: الزام در این حوزه نیست، اما برخی دانشگاه‌ها این پیشنهاد را اجرایی کرده‌اند و برخی نیز در حال راه‌اندازی هستند چراکه بیان مسائل و پیشنهادات تمام دانشگاه‌ها برای تدوین اسناد و تصمیم‌سازی‌ها مهم است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در راه‌اندازی هیات اندیشه‌ورز از تمام ظرفیت‌ها در راستای ارتقای استان و کشور استفاده شود تا بتوان تصمیمات اثرگذار در جهت ارتقای دانشگاه‌ها و رفع مشکلات استان اتخاذ شود و از مباحث کلی پرهیز شود و مسئله محور به این مهم پرداخته شود.

وی افزود: سند دانشگاه اسلامی در دانشگاه‌ها مباحثه و مطرح شود و در جهت تعمیق و آگاهی هر چه بیشتر در کرسی‌های آزاداندیشی مطرح شود و این در حالی است که در برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه سیستان و بلوچستان بیش از ۱۰۰ کرسی علمی برگزار کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه اظهار داشت: اگر هر استادی سالی یک کرسی علمی برگزار کند دانشگاه امتیازات زیادی کسب می‌کند و در این راستا باید بستر‌های لازم در دانشگاه‌ها فراهم شود و دانشگاه‌ها درزمینه برپایی کرسی‌های آزاد اندیشی امکان همراهی و برگزاری را دارند.

وی همچنین به لزوم ارایه رشته‌های کاربردی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: رشته‌های دانشگاهی بدون کاربرد باید حذف شود و رشته‌های مورد نیاز و با استقبال بیشتر باید ارائه شود و در جهت ارایه رشته‌های مورد از حضور نخبگان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در جهت اصلاح ارایه رشته‌های کاربردی در سطح کشور همراهی‌های لازم ایجاد شده است افزود: اکنون زمینه‌های لازم برای ارایه رشته‌های کاربردی و مورد نیاز ایجاد شده است و باید از این فرصت نهایت استفاده شود.

وی اظهار داشت: سند دانشگاه اسلامی بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشترک است و مباحث تحول رشته‌ها و آمایش سرزمینی نیز مشترک است و چهار بخش فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و مدیریتی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: راه حل بخشی از مشکلات آموزش عالی تجمیع دانشگاه‌ها است که متاسفانه برخی بخش‌های غیر تخصصی در این موضوع مداخله می‌کنند و در صورت پیگیری وزیر این مهم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۴۶۸ مراکز آموزش عالی در سطح کشور وجود دارد اظهار داشت: برخی دانشگاه‌ها از امکانات مختصر برخوردار هستند در حالیکه می‌توانند از امکانات دانشگاه‌های همجوار با تجهیزات بیشتری بهره‌مند شوند و دانشجویان از امتیازات مورد نیاز استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ۶ آئین‌نامه ارتقای دانشگاه فرهنگیان مصوب شده است گفت: به‌منظور پیشگری از مهاجرت نخبگان استان‌ها به مرکز از روش‌های تشویقی و تعاملات مورد نیاز استفاده شود و طرح استاد شاگردی در دانشگاه‌ها اجرا شود.

وی ادامه داد: همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی در این دوره تبدیل به قرارگاه با چهار ستاد علم و فناوری، فرهنگی اجتماعی، تعلیم و تربیت و خانواده و زنان تبدیل شده است که از نخبگان در این ستاد‌ها استفاده می‌شود.

گفتنی است، در این نشست مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و روسای دانشگاه‌های استان لرستان به بیان نقطه نظرات خود و مشکلات موجود در دانشگاه پرداخته و مطالبی را در این خصوص بیان کردند.

منبع: دانشجو

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top