تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/05/08 - 12:33
کد خبر: 477370

هر آنچه که باید درباره اسکرام بدانیم!

هر آنچه که باید درباره اسکرام بدانیم!

اسکرام یک فریمورک است که برای مدیریت اعضای تیم مورد استفاده قرار می­گیرد. یادگیری درس­ها و روش­های Scrum می­تواند عملکرد تیم­ها را بهبود ببخشد و نکات مهمی را برای آینده تیم به تک­تک اعضا آموزش دهد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اسکرام یک فریمورک است که برای مدیریت اعضای تیم مورد استفاده قرار می­گیرد. یادگیری درس­ها و روش­های Scrum می­تواند عملکرد تیم­ها را بهبود ببخشد و نکات مهمی را برای آینده تیم به تک­تک اعضا آموزش دهد.

اما سوال اینجاست که این فریمورک مناسب چه تیم­هایی است؟ آیا فقط تیم­های توسعه نرم­افزار می­توانند از آن استفاده کنند یا این تکنولوژی محدود به کسب­وکار خاصی نمی­شود؟

برای پاسخ به این سوالات در این مقاله با ما همراه باشید تا صحبت­های جامعی در رابطه با Scrum داشته باشیم. همچنین به این نکته مهم بپردازیم که برای یادگیری این فریمورک و استفاده از آن چه منابع آموزشی در دسترس هستند؟

اسکرام چیست؟

در پاسخ به این سوال که اسکرام چیست؟ باید بگوییم که این فریمورک به­عنوان یک ابزار برای مدیریت پروژه­های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و مزیت­های زیادی را برای پیش­برد اهداف تیمی به­همراه دارد.

توجه داشته باشید که Scrum محدود به تیم­های توسعه نرم­افزار نمی­شود و هر تیمی با داشتن هر نوع پروژه­ای می­تواند از مزیت­های بی­نظیر این فریمورک بهره­مند شود.

به بیانی دیگر باید اشاره کرد که Scrum حاوی یک سری ابزار و جلسه است که به­واسطه آنها می­تواند نقش هر یک از اعضای تیم را تعریف کرده و مدیریت وظایفی که به عهده هر فرد است را ساده­تر کند.

نقش Scrum چیست و چه وظایفی دارد؟

با توجه به اینکه تحویل­دادن یک پروژه ارزشمند به مشتری از اهداف همه تیم­ها محسوب می­شود، باید گفت که Scrum نقش یک توسعه چابک را بر عهده می­گیرد و به اجرا شدن کارها کمک زیادی می­کند. اما دقت داشته باشید که هیچ تیم و فردی قادر به چابک­شدن، آن هم در عرض یک شب و یک روز نیست.

ازاین­رو دقت داشته باشید که فریمورکی مثل Scrum هدف خود را بر این اساس بنا کرده که طرز فکر مدیران و سایر اعضا را، نسبت به تحویل یک پروژه نهایی ارزشمند به مشتری تغییر دهد و در این راستا راه­حل­های کاربردی و اصولی صحیحی را در اختیارشان بگذارد.

بزرگ­ترین مزیت Scrum این است که ساختار آن را با توجه به آزمون­خطاهای مختلف به­وجود آورده­اند. به همین دلیل می­توان نتیجه گرفت که در ابتدای هر پروژه، طبیعی است که اعضای تیم چیزی در مورد اجرای آن ندانند.

به همین جهت Scrum طبق تجربه­های پی­درپی تیم، شرایط خود را سازگار و هماهنگ می­کند و با اولویت­بندی فرآیندها و کوتاه­سازی چرخه­های انتشار، نقش مهمی در یادگیری و بهبود مداوم تیم ایفا می­کند. در واقع می­توان گفت که موارد گفته­شده، از وظایف اصلی این فریمورک محسوب می­شوند.

چرا باید از اسکرام استفاده کنیم؟

تیم­هایی که وظیفه تولید محصول را به عهده دارند، مجبور هستند تا پروژه پیش روی خود را به بخش­های کوچک­تر تقسیم­بندی کنند تا توانایی این را داشته باشند که در بازه­های زمانی کوتاه و مکرر، محصول را طراحی کرده و روانه بازار کنند.

به عبارت دیگر وجود Scrum باعث می­شود که بتوان ریسک­های ناشی از شکست ساخت محصول و هر پروژه دیگری را با تکنیک­های بهتری مدیریت کرد. به همین دلیل است که همه تیم­ها، جدا از محصولی که مشغول به تولید آن هستند، نیاز به Scrum و مزیت­های بی­نظیرش دارند.

هر آنچه که باید درباره اسکرام بدانیم!

ساخته­های اسکرام

ساخته­ها مولفه­هایی هستند که توسط افراد ایجاد می­شوند تا بتوانند مشابه یک ابزار به رفع یک سری مشکلات خاص بپردازند. ازاین­رو در رابطه با ساخته­های Scrum باید گفت که آنها از 3 بخش با نام­های بک­لاگ محصول، بک­لاگ اسپرینت و هدف تشکیل می­شوند که تشریح آنها را در در ادامه آورده­ایم:

  • بک­لاگ محصول: این مولفه در واقع یک فهرست از تمام کارهایی است که باید انجام بگیرند. از اجزای تشکیل­دهنده این فهرست می­توان به فیچرها، الزامات، بهبودها و اصلاح‌ها اشاره کرد که همه این­ها توسط مدیر محصول تعیین می­شوند.
  • بک­لاگ اسپریت: این فهرست شامل آیتم‌ها، استوری‌های کاربر یا اصلاحیه‌های باگ می­شود که همه آنها از طرف تیم توسعه تعیین شده­اند. معمولا در جلسه­های برنامه­ریزی اسپریت، تیم­ها موظف هستند تا آیتم­هایی که در اسپرینت مربوطه مجبور به کار روی آنها هستند را از بک­لاگ محصول انتخاب کنند.
  • هدف: این مولفه را با نام Increment یا افزایش نیز می­شناسند. وجود آن این معنا را می­دهد که یک محصول نهایی و قابل استفاده برای اسپرینت به­وجود بیاید. به­طوری که اکثر تیم­ها در انتهای هر اسپرینت، چیزی را در اختیار مشتری قرار خواهند داد.

در Scrum چه نقش­هایی تعریف شده است؟

برای مدیریت پروژه به روش اسکرام نیاز به نقش­های مختلفی با نام­های مالک محصول، Scrum مستر و تیم توسعه است که در ادامه به معرفی و بررسی هر یک پرداخته­ایم.

مالک محصول در Scrum کیست و چه نقشی دارد؟

مالک­ها کسانی هستند که باید روی درک کسب­وکار، ارتباط با مشتری و تحقیقات بازار تمرکز کنند. زیرا مجبور هستند تا طبق این اطلاعات، مراحل کار را تعیین کرده و در اختیار تیم مهندسی قرار دهند.

در واقع افرادی که وظیفه ساخت بک­لاگ محصول را دارند، مالکان هستند. لازم به ذکر است که ارتباط مالک­ها با اعضا و وظایف هر یک از آنها باید به گونه­ای باشد که بتواند اطمینان حاصل کند که آنها نسبت به شرح وظیفه خود درک و آگاهی کافی پیدا کرده­اند یا نه.

هر آنچه که باید درباره اسکرام بدانیم!
اسکرام مستر کیست؟

مسترهای Scrum باید تمام کارهای مربوط به اسکرام را در تیم خود نظارت و مدیریت کنند. این افراد باید به­دنبال روش­هایی برای تنظیم دقیق رویه­های خود باشند. به همین دلیل اعضای تیم، مالکان محصول و کسب­وکار، همگی در فرآیند انجام پروژه توسط این افراد هدایت می­شوند.

Scrum مستر باید بتواند به شفاف­سازی مراحل تکمیل پروژه بپردازد. به این ترتیب حضور او باعث می­شود که بهینه­سازی و زمان­بندی تمام امور مثل برنامه‌ریزی اسپرینت، جلسه‌های Scrum روزانه، بررسی اسپرینت و گذشته‌نگری اسپرینت ساده­تر پیش برود.

معرفی تیم توسعه

هر تیم توسعه معمولا از 5 تا 7 عضو تشکیل می­شود. بدون این افراد رویه­های پایدار توسعه بدون مسئول باقی می­ماند. درست است که هر یک از اعضا دارای مهارت­های مختلفی هستند، اما توجه داشته باشید که هر یک از این افراد به تقویت و آموزش مهارت یکدیگر کمک زیادی کرده و ارتباط تنگاتنگی باهم دارند. البته باید اضافه کنیم که تک­تک این اعضا در یک مکان ثابت باهم در تعامل هستند تا رویه تحویل پروژه سریع­تر و ساده­تر پیش­روی کند.

دوره آموزش اسکرام

دوره اسکرام می­تواند یک چارچوب تکرارشدنی برای مدیریت پروژه را به شما آموزش دهد. در این دوره هیچ پیش­نیازی تعریف نشده و مخاطبین آن می­توانند از مدیران پروژه، برنامه­نویسان و مهندسین نرم­افزار انتخاب باشند.

در چنین دوره­ای، معمولا به مباحثی نظیر آموزش روش­های چابک، نقش­های Scrum، اسپرینت، بک­لاگ محصول، برنامه­ریزی اسپرینت، جلسات روزانه Scrum، بازبینی و بازاندیشی اسپرینت، داستان کاربری، تخمین و چالش­های Scrum مسترها پرداخته می­شود.

باید بگوییم که شرکت در این دوره می­تواند ریسک­های مربوط به برنامه­ریزی و مدیریت پروژه و تولید محصول را به­شدت کاهش دهد و دیدگاه مدیریتی و نظارتی قوی را در شما ایجاد کند. ازاین­رو اگر مدیر پروژه هستید و سرپرستی یک تیم را به عهده دارید، پیشنهاد می­کنیم که ثبت­نام در دوره­های آموزش Scrum را پشت گوش نیندازید.

جمع­بندی

اسکرام یک فریمورک است که به­عنوان یک تکنولوژی قدرتمند می­تواند نقش مهمی در بهبود اجرا و پیاده­سازی یک پروژه داشته باشد. در واقع وجود این فریمورک موجب نظارت دقیق­تر بر فعالیت تک­تک اعضای تیم شده و روابط آنها را با یکدیگر تنگاتنگ و هدفمند می­کند.

به این ترتیب کسانی که مدیران پروژه، برنامه نویسان و مهندسین نرم­افزار هستند، می­توانند از قابلیت­های بی­نظیر این فریمورک برای پیش­برد اهداف تیمی خود استفاده کنند. باید بگوییم که شرکت در دوره آموزش Scrum هیچ پیش­نیازی ندارد و همه افراد گفته­شده می­توانند از قابلیت­های بی­نظیر این دوره آموزشی بهره­مند شوند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top