تاریخ انتشار: جمعه 1402/05/13 - 21:23
کد خبر: 477892

متکی: فعالیت‌های احزاب برای انتخابات آغاز شده است

متکی: فعالیت‌های احزاب برای انتخابات آغاز شده است

رئیس خانه احزاب گفت: همه احزاب ما در بحث انتخابات مجلس حرف دارند و ما این موضوع را در کف جامعه هم می‌بینیم که نسبت به انتخابات فعالیت‌ها آغاز شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از  فارس، منوچهر متکی رئیس خانه احزاب ایران در برنامه تلویزیونی «صف اول» درباره نقش احزاب در انتخابات پیش رو گفت: خانه احزاب بیش از سه دهه است که فعالیت می کند و این مجموعه تقریبا در کشور یک ساختار منحصر به فرد است و در هیچ جای دنیا چنین ساختاری نداریم. به این معنا که ساختارهای متفاوت فکری با هم جمع بشوند و کاری را پیش ببرند را در جایی دیگری ما مشاهده نمی کنیم و این ساختار منحصر به فرد خانه احزاب کمک حال مسئله حکمرانی در کشور است.

متکی خاطرنشان کرد: خانه احزاب در مسائل حکمرانی کشور دو رسالت بر عهده دارد، ابتدا کمک می کند به دولت مردان و قسمت دوم هم رصد امر کشور داری را برعهده دارد و برای آن راهبرد تعیین می کند.

رئیس خانه احزاب در ادامه با اشاره به فعالیت های انتخاباتی خانه احزاب عنوان کرد: یکی از کمیته های خانه احزاب، کمیته انتخابات است و ما در ماه های اخیر چند نشست مستقل در رابطه با انتخابات داشتیم و اولین نشست با عنوان آسیب شناسی انتخابات های اخیر برگزار شد.

وی افزود: در این نشست وزیر کشور حضور داشت و ما در این نشست بررسی کردیم که چرا در دو انتخابات گذشته مشارکت به زیر پنجاه درصد رسید، علی رغم این که در خیلی از کشور ها مشارکت ها بسیار پایین است.

متکی در ادامه گفت: این آسیب شناسی ها برای انتخابات صورت گرفت و رسیدیم به نشست دوم و در این جلسه ما نقش احزاب در انتخابات را مورد بررسی قرار دادیم.

وی افزود : نفس فعالیت احزاب، حضور در حکمرانی کشور است و بنابراین انتخابات و احزاب در واقع به نوعی متصل و مرتبط با یک دیگر هستند.

متکی خاطرنشان کرد: این انتخابات و مردم سالاری دینی که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، میراث و یادگار امام خمینی (ره) است و ما قبل از انقلاب نقشی از مشارکت مردم برای تعیین سرنوشت شان نداشتیم.

نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: دولت های مختلفی که بعد از انقلاب در کشور شکل گرفت، نشان دهنده این است که مردم تعیین کنند در فضای سیاسی کشور هستند و خودشان رییس جمهور شان و نمایندگان شان را تعیین می کنند و کرده اند.

متکی با اشاره به قانون جدید انتخابات گفت: این بخش پیش ثبت نام یک نوع آرامشی را برای کسانی که می خواهند در انتخابات ثبت نام کنند از ماه ها قبل بوجود آورده و صرفا با یک ثبت نام مجازی یک نوع آرامشی را به افراد منتقل می کند که از حاشیه دور باشند.

وی افزود: مردم مشارکت شان را به معنای ایفای نقش شان و ایفای تکلیف شان در انتخابات را انجام می دهند وهمه کسانی که در چارچوب منافع ملی و مردم فکر می کنند باید وارد میدان بشوند.

متکی یادآور شد: من فکر می کنم تک تک احزاب مان دغدغه ورود به انتخابات را دارند و بنده تصور می کنم که با نگاهی که رهبر انقلاب دارند و با نگاهی که نظام دارد، فضای خوبی را در انتخابات پیش رو خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: ما ۱۳۹ حزب داریم که این ها پروانه فعالیت دارند و هیچ حزبی نداریم که به فکر انتخابات نباشد و ما هم مدافع حضور همه سلیقه ها در انتخابات هستیم.

وی در ادامه گفت: البته در بحث ثبت نام ها برای انتخابات مته به خشخاش هم نگذاریم اگر کسانی که صلاحیتی ندارند، احزاب کسانی دیگر را جایگزین کنند.

متکی یاد آور شد: ما بخش وسیعی از نخبگان جامعه را داریم که تعلقات حزبی ندارند و این ها هم نقش تعیین کننده ای در انتخابات پیش رو دارند و این تکلیف همه ماست که در انتخابات شرکت کنیم.

متکی با اشاره به رویکرد احزاب درباره انتخابات مجلس خبرگان تصریح کرد: همه احزاب ما، علاوه بر انتخابات مجلس در حوزه انتخابات خبرگان رهبری حرف دارند و ما این موضوع را در کف جامعه هم می بینیم که نسبت به انتخابات خبرگان فعالیت‌ها آغاز شده است.

وی افزود: ماهیت احزاب، بحث ترغیب و ایجابی برای انتخابات است و به نظر بنده فلسفه وجودی یک حزب حضور در انتخابات و حکمرانی در چارچوب مسائل کشور است.

وی در ادامه گفت: اگر یک حزبی بگوید؛ انتخابات را تحریم می کنم، از فلسفه خودش دور شده است، به عبارتی دیگر، قهر از صندوق و قهر از مشارکت در هیچ جای دنیا پسندیده نیست.

متکی افزود: در همین اروپا از ۲۸ کشور ۲۲ کشور انتخابات شان تناسبی است و هیچ کس به فکر تحریم انتخابات نیست و ما باید به وظیفه خودمان عمل بکنیم حالا ممکن است موفق بشویم یا نه.

وزیر سابق امور خارجه در ادامه گفت: ما در انتخاب نامزدها باید نگاه تخصصی داشته باشیم و بنا برا ۱۴ کمیسیونی که در مجلس وجود دارد باید افراد را انتخاب کنیم.

وی افزود: مجلس و دولت به هر میزانی که از علم و تجربه لازم بهره ببرند و کارهایشان به نخبگان سپرده شود، نتیجه بهتری در بحث خدمت رسانی به مردم خواهند داشت.

متکی با اشاره به قانون انتخابات تناسبی گفت: باور ما در خانه احزاب همین بود که انتخابات تناسبی در واقع دو اثر می توانست داشته باشد، اول این که احزاب احساس هویت می کنند و دوم احزاب به طرف هم گرایی بیش تر با یک دیگر پیش می روند.

وی در پایان گفت: تناسبی یکی از راهکارهای آوردن قشر خاکستری به پای صندوق های رای بود و می توانست نقش خوبی برای مشارکت گسترده مردم فراهم کند که البته این موضوع در قانون جدید انتخابات هم وجود دارد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top