تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/05/16 - 17:51
کد خبر: 478250

آیت‌الله علم‌الهدی: آگاهی‌بخشی به جای شایعه‌پراکنی، رسالت اصلی خبرنگاران

 آیت‌الله علم‌الهدی: آگاهی‌بخشی به جای شایعه‌پراکنی، رسالت اصلی خبرنگاران

جمعی از اصحاب رسانه و خبرنگاران مشهدی با نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی دیدار کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با مدیران، خبرنگاران و اصحاب رسانه استان خراسان رضوی که در آستانه فرارسیدن ۱۷ مرداد و روز خبرنگار به میزبانی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار شد، ضمن تقدیر از مجاهدت خبرنگاران در راستای آگاهی بخشی به جامعه اظهار کرد: از امتیازات حرفه مقدس خبرنگاری همین نشاطی است که شما در وجود خود دارید. به خاطر تنوعی که شما در شغل خود دارید، این نشاط حفظ می‌شود و امیدواریم که همین طراوت و جدیت در امر خبر، روند اطلاع‌رسانی به جامعه را تقویت کند.

وی افزود: موقعیت امروز جامعه و نظام ما، مسئله‌ای نیست که بر شما خبرنگاران و اصحاب رسانه پوشیده باشید. حتی به‌قدری که شما از جزئیات مسائل اطلاع دارید، ممکن است بسیاری از اقشار مختلف مردم آگاه نباشند و این مسئله به دلیل تبحر شما در یک حرفه سیال و شناور است که باعث می‌شود قدرت تحلیل شما از امور مختلف به‌قدر مدیران و مسئولان کشور، دقیق و مؤثر باشد. علاوه بر این، درحالی که فعالان سیاسی همواره از یک زاویه دید خاص به مسائل نگاه و آن‌ها را تحلیل می‌کنند، مزیت بارز اصحاب رسانه آن است که زاویه دید آن‌ها، در یک میدان وسیع و مشرف بر همه مسائل است و همین امتیاز باعث می‌شود تخصص خبرنگاری با هنرمندی خاصی که نیاز دارد، شما را به تحلیلی شگرف و دقیق از مسائل برساند.

بینش عمیق، ویژگی مشترک خبرنگاران

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: شما کشور را به‌خوبی می‌شناسید. وضعیت انقلاب و نظام را به‌خوبی درک می‌کنید و می‌دانید ما اکنون در چه شرایطی هستیم. اینکه نظام در مقابل بینش‌های مختلف چه وضعیتی دارد و چه نیازهایی وجود دارد، همگی در حوزه شناخت خاص و دقیق شما از امور قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که می‌گوییم در جریان مدیریتی کشور باید روحیه مشورتی در میان مسئولین به وجود بیاید تا به استفاده از نظریات مختلف نسبت به مسائل مختلف به جمع‌بندی برسند.

وی ادامه داد: برای تحقق این هدف هم اصحاب رسانه، شایسته‌ترین مشاوران هستند زیرا حتی در مواقعی هم که مسئولان رو به چنین رویکردی می‌آورند، دوباره با سیاستمدارانی مواجه می‌شوند که از زاویه بسته و محدود دید خود نسبت به مسائل نگاه می‌کنند و به همین دلیل از فرآیند شور و مشورت روی‌گردان می‌شوند اما روحیه خبرنگاری و فعالیت در عرصه رسانه می‌تواند بینشی به افراد بدهد که راهگشای فرهنگ مشورت و گفتگو در جامعه باشد و خبرنگاران را به میدان‌داران عرصه راهنمایی و مشورت تبدیل کند.

ارزش‎گذاری نادرست، مخرب‌تر از فضاسازی

عضو مجلس خبرگان تصریح کرد: اگر ما بخواهیم درجه‌بندی کنیم اقشار مختلف کشور را نسبت به تأثیرپذیری از فضاسازی‌های دشمن، شما خبرنگاران و اصحاب رسانه تنها قشری هستید که شاید بتوان گفت هرگز اسیر فضاسازی‌های رسانه‌ای دشمن نمی‌شوید. دلیل آن هم این است که شما از حقایق مسائل باخبرید و اگر فرضاً دشمن به دنبال ترویج ناامیدی است، این شما هستید که می‌دانید حقیقت کشور چیست و چه تلاش‌هایی در حال انجام است تا وضع بهتر باشد.

وی تأکید کرد: با این حال، مشکل مهم ما در این شرایط آن است که دشمن از فضاسازی فراتر رفته و به دنبال ارزش‌گذاری است؛ یعنی با تبلیغ خود تلاش می‌کند تا یک جریان کاملاً ضدارزشی را به‌عنوان ایده آل مطرح کند. این همان تفاوت واقع‌انگاری با جوسازی است که در عرصه خبر نمود پیدا می‌کند و باعث بروز شرایطی می‌شود که اگر یک خواهر یا برادر خبرنگار بخواهد از دستاوردهای نظام یا موفقیت‌های دولت بگوید، به این دلیل که حمایت از دولت به یک ضدارزش تبدیل شده، با احساس حقارت این اخبار را اعلام می کند.

جنگ ترکیبی، پیچیده‌تر از جنگ نظامی

وی بیان کرد: ما دوران دفاع مقدس را پشت سر گذاشته‌ایم اما حقیقت این است که امروز درگیر مشکلاتی هستیم که حتی زمان جنگ تحمیلی با آن‌ها درگیر نبوده‌ایم. این‌طور هم نیست که بگوییم مدیران آن زمان بهتر از امروز بودند زیرا امروز انقلاب اسلامی بعد از ۴۳ سال به جایی رسیده که هر دولت با تجربه دولت قبل، قوی‌تر و فعال‌تر به میدان می‌آید و مدیران امروز به‌مراتب کارآزموده‌تر و انقلابی‌تر از آن زمان هستند. دلیل این مسئله، به خاطر جنگ ترکیبی پیچیده‌ای است که دشمن امروز به ما تحمیل کرده که اگر در دوران دفاع مقدس، در قالب حمایت همه‌جانبه تسلیحاتی از حزب بعث عراق صورت می‌گرفت، امروز عرصه فرهنگ و جریان رسانه کشور ما را هدف گرفته است.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی اظهار کرد: وضع امروز کشور، مشابه با وضع ایران اسلامی در سال‌های ۵۹، ۶۰ و ۶۱ است. از سال ۱۳۵۹ که دشمن به ما حمله کرد و جنگ آغاز شد تا زمان شکست حصر آبادان، رزمندگان ما وضعیت دفاعی راکدی را تجربه می‌کردند؛ به این معنا که ما ایستادگی می‌کردیم و دشمن هرچه دلش می‌خواست، زیرا هماهنگی کامل میان نیروهای دفاعی وجود نداشت و از نظر امکانات هم در محدودیت بودیم. به همین دلیل است که می‌گوییم وضع امروز کشور ما در جنگ ترکیبی و رسانه‌ای به‌مثابه همان سال‌هاست با این تفاوت که محور جنگ و خط مقدم در اختیار اصحاب رسانه و خبرنگاران است اما اگر هم در آماج هجمه دشمن هستید، این را بدانید که شما فرزند این ملت هستید و بر بستر انقلاب رشد کرده‌اید. سرانجام ایستادگی هم پیروزی است، همان‌طور که زمانی در دفاع از کشور خود گرفتار بودیم اما امروز به سواحل مدیترانه رسیده‌ایم و دشمن را گرفتار کرده‌ایم.

تابه‌حال از هیچ رسانه‌ای شکایت نکرده‌ام

امام جمعه مشهد در تشریح دیدگاه خود نسبت به رسانه خاطرنشان کرد: بنده نسبت به رسانه حساسیت مثبتی دارم. شما شاهد هستید که همیشه حجم سنگینی از تخریب‌ها علیه بنده در رسانه‌های مختلف وجود داشته اما با وجود همه تهمت‌ها، توهین‌ها و تقطیع کلمات، من هرگز از هیچ رسانه‌ای شکایت نکرده‌ام. به این علت شکایت نمی‌کنم که این دادخواهی‌ها مخالف با جریان آزاد رسانه است. نمی‌توانیم در کشور ادعای آزادی بیان بکنیم اگر رسانه‌ها را بگیریم و ببندیم و اگر کسی اهانت کرد، شکایت کنیم. علاوه بر این، حداقل دل‌خوشی من هم این است که کسی که این حرف را می‌زد، یکی از همین ملت و یک ایرانی است که اگر این فرد نگوید، دشمن این کشور جور دیگری خواهد گفت.

وی ادامه داد: یکی از برادران خبرنگاری که پیش از عرایض بنده صحبت کردند، به نکته خیلی خوبی اشاره کردند. گفتند «اگر ما نگوییم، دشمن جور دیگری ماجرا را روایت می‌کند.» و این یک واقعیت است. رسانه مثل اکسیژن و مایه حیات و بقای انسان است و نمی‌توان جلوی آن را گرفت حتی اگر این مسدودکردن جریان آزاد رسانه، در قالب شکایت بنده از یک توهین و تهمت باشد.

منصفانه نقد کنید

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: در این شرایط، باید توجه داشت که نقد تا چه حد اساس و مبنا دارد. دقت کنید که حتی اگر نقدی از بنده داشتید، این را طوری بگویید که رسانه معاند از آن استفاده نکند تا نظام را موردهجمه قرار دهد. نقد شما صحیح است و فرمایش شما برای بنده محترم اما به هر ترتیب باید توجه داشته باشید که مبادا این نقد صحیح، غذای سوءاستفاده دشمن شود.

وی با اشاره به آیه ۶ سوره مبارکه حجرات تأکید کرد: ذات اقدس پروردگار در قرآن کریم فقط در یک فراز اشاره صریح به امر رسانه و خبر دارد و آن است که فرمود «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ» و این «فاسق» که قرآن کریم می‌فرماید، مصداق همین اکاذیب، شایعات و تهمت‌هایی است که باید برای رسوایی آن با «نَبَأ» یا همان خبر، روشنگری کرد. به همین دلیل است که می‌گوییم اگر مطالبه در جامعه نباشد، آرمان‌گرایی وجود نخواهد داشت و آرمان‌گرایی به‌عنوان عامل رشد جامعه، زمینه‌ساز اصلی توسعه و تحول است اما این آرمان‌گرایی باید برپایه مطالبه‌ای باشد که نقد و ارائه راهکار را به‌صورت هم‌زمان درپی داشته باشد.

در هیچ عزل و نصبی دخالت ندارم

امام جمعه مشهد گفت: ما در مشهد مشکلاتی داریم که از نوع خاص خودمان است. اولاً اینکه در این شهر، برخی اتفاقات صورت می‌گیرد که عده‌ای می‌خواهند همیشه آن را گردن یک نفر بیندازند. در زمانی هم که نمایندگی ولی‌فقیه و تولیت آستان قدس بر عهده مرحوم آقای واعظ بود، بعضی‌ها همین تلاش را داشتند که مسئولیت قصور سایر نهادها را بر عهده ایشان بدانند و اکنون نیز همین‌گونه است. عزیزان من، بنده اینجا به‌صراحت عرض می‌کنم که براساس دستور شخص مقام معظم رهبری، در هیچ عزل و نصبی در استان دخالت ندارم و بنابراین اگر یک سازمان دیگر خطا کرد، این‌طور نمی‌شود که شما مسئولیت همه‌چیز را بر عهده امام جمعه بدانید.

آگاهی‌بخشی به جای شایعه‌پراکنی

وی ابراز کرد: یک عادت نابجای دیگر هم که در این شهر وجود دارد، این است که برخی افراد، حدس خود را به‌عنوان خبر مطرح می‌کنند و این خبر به‌سرعت تبدیل به شایعه می‌شود. شما مردمانی هستید که تحول ایجاد می‌کنید پس به میدان بیایید و با برنامه‌های خبری خود، شرایط موجود را متحول کنید تا دیگر این‌طور نباشد که هرکس هر حدسی را که در ذهن پروراند، به‌عنوان خبر و یک شایعه در جامعه مطرح کند. صیانت از هویت شهر درگرو همین فرهنگ‌سازی‌هاست.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی در انتهای سخنان خود به خبرنگاران و اصحاب رسانه توصیه کرد تا در راه تحصیل خبر و آگاهی بخشی به مردم، با همه توان تلاش کنند و تأکید کرد: این شما هستید که نباید اجازه دهید پنهان‌کاری صورت بگیرد و از اساس، هنر خبرنگار هم به این است که خبر را تحصیل کند اما با این حال، در کار خود مردم را در نظر بگیرید و اجازه ندهید مردم دلواپس شوند زیرا درست است که مملکت مشکلات دارد اما به‌موازات تلاش برای حل‌وفصل امور، باید آرامش عمومی مردم نیز حفظ شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ژوزه مورایس مسلمان شد +فیلم
چرا دانشجویان آمریکایی خشمگین هستند؟ +فیلم
تعطیلی شنبه یا پنج‌شنبه؟
شیوه عجیب برخورد پلیس آمریکا با معترضین! +فیلم
آخرین وضعیت کیفیت هوای تهران
چطور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟
تیم جدید فرهاد مجیدی مشخص شد؟
حمله پهپادی مقاومت عراق به حیفا
جزییاتی از حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق
تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
سقوط مرگبار مینی‌بوس به دره باغملک
مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران
والیبال ایران چگونه المپیکی می‌شود؟
مقام سابق موساد: ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد
سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن
گفت و شنود/ آب شد!
صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۸ اردیبهشت
از ییل تا هاروارد یک‌صدا برعلیه اسرائیل
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top