تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/05/18 - 11:17
کد خبر: 478462

در عصر رسانه های جدید، تولید خبر به دور از حرفه ای گری انجام می گیرد

در عصر رسانه های جدید، تولید خبر به دور از حرفه ای گری انجام می گیرد

کارشناس رسانه گفت: در عصر رسانه های جدید یا خرد، تولید خبر، بدون دقت، بدون عبور از فرایند خاص و به دور از حرفه ای گری انجام می گیرد و امکان انحراف، خطا و مداخله هیجانات و احساسات، جعل، تحریف و تقطیع پیام در آن بسیار زیاد است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمد لسانی درخصوص اهمیت برگزاری رویداد ملی سواد فضای مجازی، اظهار داشت: در دوره گذشته رسانه ها که شامل رسانه های بزرگ از قبیل رادیو، تلویزیون و روزنامه بودند هیئت تحریریه و سردبیری قوی حضور داشت که باعث می شد از تولید پیامهای ضعیف، جهت دار یا انحراف دهنده افکار عمومی جلوگیری شود زیرا فیلترگذاری، مرحله بندی و همه مراحل تولید خبر به صورت حرفه ای پیش می رفت.

وی افزود: در عصر رسانه های جدید یا خرد، تولید خبر، بدون دقت، بدون عبور از فرایند خاص و به دور از حرفه ای گری انجام می گیرد و امکان انحراف، خطا و مداخله هیجانات و احساسات، جعل، تحریف و تقطیع پیام در  آن بسیار زیاد است و از طرفی به خاطر توجه مردم به رسانه های جدید رسانه های بززگ کم توان شده اند که سبب تولید پیامهای ضعیف و ناقص می شود.

کارشناس رسانه با اشاره به اینکه یکی از راههای آگاهی و فریب نخوردن در دنیای رسانه ای تسلط به سواد خبری است، بیان داشت: یکی از مهمترین نیازهای بشر از گذشته تاکنون آگاهی از محیط پیرامون بوده چنانچه در تعاملات روزمره نیز از واژگانی چون"چه خبر " استفاده می کنیم و تقاضای آگاهی از وضعیت شخصی و جامعه پیرامون را داریم، بنابراین سواد خبری به ما کمک می کند که به فهم دقیق تری از محیط پیرامون و مشوقها و فریبهای احتمالی برسیم.

لسانی عنوان داشت: در عصری که رسانه های اجتماعی میدان داری می کنند نیاز به توان و مهارت شناخت اخبار صحیح از غیرصحیح بیشتر است و رویداد ملی سواد فضای مجازی در دو حوزه مجازی و حقیقی در راستای آگاهی بخشی و مهارت آموزی در کسب، تحلیل و صحت سنجی اخبار از متفکران و محققان بسیاری بهره گیری می شود.

وی تصریح کرد: لازمه عبور از رسانه های جمعی به رسانه های اجتماعی که همه افراد جامعه در آن دخیل هستند، قدرت فهم اجتماعی و فهم اقناع جمعی برای توسعه پیام است که باید این گذار را به رسمیت شناخت و نسبت به آرایش مبتنی بر تقسیم نقشها و آرایش ساختاری در کنشگران و سازمانها اقدام کرد تا به بهترین نحو از رسانه اجتماعی استفاده کرده و به کج‌رویهای آن مبتلا نشویم.

این مروج سواد رسانه ای ادامه داد: در مواجهه با ابداعات و نوآوریها، جوانان، دانشجویان و کنشگران پیش قراول هستند که  با تدابیر صورت گرفته، در رویداد ملی سواد فضای مجازی نیز با فراخوان و تمرکز بر گردهم آمدن این اقشار ترویج سواد فضای مجازی و مهارت آموزی ارتقا می یابد.

لسانی خاطرنشان کرد: سواد خبری یکی از گونه های سواد حرفه ای محسوب می شود که از پایان دوره نوجوانی شکل می گیرد و در گرایش ها و گزینش ها نقش مهمی ایفا خواهد کرد؛ رویداد ملی سواد فضای مجازی در چند لایه از جمله ادبیات و دست نامه های شناختی و آموزشی، فرهنگسازی و گسترش اجتماعی سواد خبری، تولید رسانه ای، خوراک رسانه ای و پیوست دانش رسانه جای کار دارد که باید در این جهت دستگاهها و نخادهای مختلف فعال شده و تشکل های دغدغه مند و مشارکت گر نیز ایجاد شوند.

منبع: سراج24

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top