تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/05/25 - 09:08
کد خبر: 479230

حمایت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران از دوره‌های کارورزی به دانشجویان دانشگاه تهران

حمایت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران از دوره‌های کارورزی به دانشجویان دانشگاه تهران

تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه تهران و شرکت سنگ آهن مرکزی ایران با هدف اعطای بورسیه تحصیلی در مقاطع مختلف به دانشجویان مستعد دانشگاه تهران بین رئیس دانشگاه تهران و مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران مبادله شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سید محمد مقیمی در نشست انعقاد تفاهم‌نامه فیمابین دانشگاه تهران و شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، با اشاره به برنامه عملیاتی دانشگاه تهران در زمینه گسترش واحد‌های کارآموزی و کارورزی دانشجویان، یکی از زمینه‌های همکاری با شرکت سنگ آهن بافق را بهره‌مندی از فرصت‌های این مجموعه به منظور کارورزی دانشجویان عنوان کرد و گفت: در همین راستا از نیمسال تحصیلی پیش رو، درس ۳ واحدی با عنوان «یادگیری تجربی» به منظور مرتبط نمودن دانشجویان با محیط واقعی کار ارائه می‌شود و همچنین مجموعه‌هایی با عنوان پردیس‌های علم و فناوری در حال ایجاد هستند که به زودی پردیس علم و فناوری شهید چمران در اشتهارد به بهره‌برداری خواهد رسید.

مقیمی در ادامه با ارائه پیشنهاد در اختیار قرار گرفتن فضای مناسب برای ایجاد پردیس علم و فناوری دانشگاه تهران در بافق به منظور استقرار دانشجویان جهت پیگیری فعالیت‌هایی در زمینه مهارت‌ورزی، افزود: در کنار گسترش فعالیت‌های مهارت‌ورزی در پردیس علم و فناوری، دانشگاه تهران آمادگی دارد نسبت به راه‌اندازی ایستگاه‌های تحقیقاتی معدنی و محیط زیستی اقدام نماید. ضمن اینکه عرصه‌های تخصصی مورد نیاز شرکت سنگ آهن مرکزی ایران فراتر از حوزه معدن می‌باشد، بنابراین دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه جامع آمادگی دارد ظرفیت‌های استادی، تحقیقاتی و عملیاتی خود در زمینه همه علوم و رشته‌ها از جمله علوم انسانی، اجتماعی و رفتاری را در خدمت صنعت آورد.

رئیس دانشگاه تهران با یادآوری اینکه حوزه معدن یک مزیت مهم برای کشورمان محسوب می‌شود، تصریح کرد: وقتی از این مزیت مطلق برخوردار هستیم، انتظار می‌رود که دانشجویان رشته معدن چشم‌اندازی وسیع‌تر در زمینه آینده شغلی پیش روی خود ببینند، اما بازخورد‌هایی که از وضعیت اشتغال دانشجویان این رشته می‌گیریم، نشان می‌دهد که با وضعیت مورد انتظار فاصله داریم. البته آشنایی دانشجویان با ابزار‌ها و محیط صنعت می‌تواند در بهبود وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان تأثیر بالایی داشته باشد، که در این صورت هم کیفیت آموزش ارتقا پیدا می‌کند و هم تحول در صنعت با اتکا به سرمایه‌های انسانی، شتاب خواهد گرفت.

مشارکت در پروژه‌های محرومیت‌زدایی در چارچوب مسئولیت اجتماعی دانشگاه و صنعت، راه‌اندازی واحد‌های فناور و دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران متناسب با مأموریت‌ها و نیاز‌های شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، برگزاری دوره‌های آموزشی حرفه‌ای برای سطوح مختلف مدیران و کارکنان این شرکت و ایجاد زمینه مشارکت دانشکده‌های مختلف اعم از کارآفرینی، حکمرانی، مدیریت، علوم ورزشی و تندرستی، روانشناسی و علوم تربیتی و … برای احصای زمینه‌های تحقیقاتی مورد نیاز شرکت سنگ آهن مرکزی ایران از جمله محور‌های مورد موافقت رئیس دانشگاه تهران در این نشست بود.

مهندس مجتبی حمیدیان مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران نیز ارتباط با شبکه دانشگاهی و نخبگان را از مزیت‌های دوره جدید مدیریت این شرکت برشمرد و بر آموزش دانشجویان دانشگاه‌ها در محیط واقعی کار تاکید کرد و موافقت خود را در زمینه اختصاص یک فضای آماده بهره‌برداری به دانشگاه تهران به منظور اجرای مأموریت‌ها و فعالیت‌های پردیس علم و فناوری دانشگاه در بافق اعلام نمود و مقرر شد این پردیس تا قبل از آغاز سال تحصیلی جدید با حضور رئیس دانشگاه و اعضای هیأت رئیسه دانشگاه تهران به بهره‌برداری برسد.

حمیدیان همچنین از ارائه آموزش‌های حرفه‌ای به مدیران و کارشناسان شرکت سنگ آهن مرکزی ایران با رویکرد مدیریت تغییر نگرش، به عنوان یک محور مهم همکاری دانشگاه و این صنعت نام برد؛ که در پاسخ به این درخواست، احمد نوحه‌گر معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران به آمادگی مرکز آموزش‌های آزاد دانشگاه برای برگزاری این دوره‌ها با صدور مدارک مورد تأیید دانشگاه تهران اشاره کرد.

محمود کمره‌ای، معاون آموزشی دانشگاه تهران نیز در این نشست با تاکید بر اینکه آموزش و پژوهش دو رکن تفکیک‌ناپذیر هستند، خاطرنشان کرد: در دوره کارشناسی این امکان وجود دارد که تا ۴۰ واحد درسی عملی به منظور کار در محیط واقعی دیده شود. آموزش مهارت‌محور و تدریس مشترک دروس مهارتی توسط اساتید دانشگاه و صنعت، ارائه آموزش‌های کاربردی مورد نیاز صنعت و جهت‌دهی موضوعات رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها بر اساس نیاز‌های صنعت از جمله محور‌هایی است که در همکاری مشترک دانشگاه تهران و شرکت سنگ آهن مرکزی ایران قابل پیگیری است.

مهندس علی یقطین، رئیس هیأت مدیره شرکت سنگ آهن مرکزی ایران (بافق) نیز در این نشست، با ابراز امیدواری نسبت به برطرف شدن چالش‌ها با ورود و نقش‌آفرینی دانشگاهیان در حوزه اجرا، گفت: در صورتی که توانمندی‌های دانشگاه تهران در کنار شرکت سنگ آهن مرکزی ایران قرار گیرند، کمک‌های نوآورانه و فناورانه شرکت‌های پارک علم و فناوری و همچنین واحد‌های فناور مراکز رشد می‌تواند کاهش هزینه قابل توجهی برای شرکت رقم زند.

مهدی قربانی، سرپرست مؤسسه کسب‌وکار اجتماعی دانشگاه تهران و طراح الگوی کسب‌وکار اجتماعی مبتنی بر مسئولیت اجتماعی شرکت‌های صنعتی و معدنی نیز ضمن تشریح دستاورد‌های اجرای الگوی کسب‌وکار اجتماعی مبتنی بر مسئولیت اجتماعی شرکت‌های صنعتی و معدنی در خواف، اظهار کرد: به زودی دانشگاه تهران در سایر مناطق کشور نیز این الگو را که حاصل ۸ سال تجربه میدانی در مناطق کم‌برخوردار کشور است، در سایر نقاط کشور از جمله بافق یزد عملیاتی خواهد کرد.

قربانی از «حکمرانی اقتصاد مردمی» به عنوان ریشه این الگوی کسب‌وکار اجتماعی نام برد و از آغاز اجرای الگوی کسب‌وکار اجتماعی مبتنی بر مسئولیت اجتماعی شرکت‌های صنعتی و معدنی در بافق یزد از پاییز ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: مشابه این الگو با عنوان طرح آبادانی و پیشرفت شهرستان خواف با محوریت توانمندسازی جوامع محلی و معیشت پایدار در قالب مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها اجرا شد.

رئیس دانشگاه تهران در این نشست، مهدی قربانی استاد دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران را به عنوان مسئول راه‌اندازی و سرپرست پردیس علم و فناوری دانشگاه تهران در بافق معرفی کرد و مقرر شد نام این پردیس مزین به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی شود.

در پایان نیز تفاهم‌نامه همکاری فیمابین دانشگاه تهران و شرکت سنگ آهن مرکزی ایران (بافق) توسط سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران و مهندس مجتبی حمیدیان مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران امضا شد. مهدی شهبازی مشاور رئیس دانشگاه و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی، مهدی فکور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، سید علیرضا میرطاهری بافقی معاون منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران (بافق) و سینا علیمحمدی مشاور و مدیر دفتر تهران شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در ضمن انعقاد این تفاهم‌نامه حضور داشتند.

تعریف، تدوین و اجرای کلان پروژه‌ها در راستای اولویت‌های تحقیقاتی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران و با تکیه بر توانمندی‌های دانشگاه تهران، استفاده از توانمندی و ظرفیت تحقیقات پایان‌نامه‌ها و رساله‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی و فراهم نمودن شرایط مناسب برای انجام دوره‌های کارآموزی و کارورزی دانشجویان، همکاری در توسعه فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان از جمله مهمترین زمینه‌های همکاری در این تفاهم‌نامه است.

ایجاد رشته‌های کاربردی و نوین مورد نیاز شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در دانشگاه تهران، برگزاری دوره‌های تخصصی و مهارت‌محور در قالب آموزش‌های کوتاه مدت جهت ارتقای توانمندی‌های علمی کارکنان شرکت، تعریف و اجرای پروژه‌های پژوهشی در دوره‌های پسای، پیشنهاد و اجرای پروژه‌ها، طرح‌های پژوهشی و پروژه‌های فن‌آوری‌های نوین، طرح‌های محیط‌زیستی و کاربرد انرژی‌های پاک در زمینه‌های مورد نیاز شرکت سنگ آهن مرکزی ایران و با همکاری کلیه واحد‌های تابعه دانشگاه، تعریف و هدایت پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان دانشگاه بر اساس اولویت‌های شرکت و ایجاد شرایط مناسب برای همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان وابسته به دانشگاه با شرکت سنگ آهن بافق از تعهدات دانشگاه تهران در این تفاهم‌نامه همکاری می‌باشد.

اعطای بورسیه تحصیلی در مقاطع مختلف به دانشجویان مستعد و علاقمند، حمایت و پشتیبانی‌های مادی و معنوی از طرح‌های تحقیقاتی، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان دانشگاه تهران مطابق با نیاز‌های شرکت سنگ آهن مرکزی ایران و حمایت از دوره‌های کارورزی دانشجویان دانشگاه تهران و حمایت از برگزاری سمینارها، کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و نشست‌های علمی از اهم تعهدات شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در تفاهم‌نامه با دانشگاه تهران محسوب می‌شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دیپلمات ایرانی: جنبش دانشجویی در خط مقدم اعتراض‌ به حامیان نسل‌کشی در غزه است
جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top