تاریخ انتشار: جمعه 1402/05/27 - 09:53
کد خبر: 479457

آنچه کنکوری‌های مجاز باید درباره انتخاب رشته بدانند

آنچه کنکوری‌های مجاز باید درباره انتخاب رشته بدانند

کارنامه ملاک عمل داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، کارنامه ملاک عمل داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت.

دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته در همه گروه‌های آزمایشی حداکثر تا روز یکشنبه ۲۹ مردادماه در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان منتشر خواهد شد و انتخاب رشته از طریق سامانه جامع آزمون سراسری برای همه گروه‌های آزمایشی از روز سه‌شنبه به تاریخ ۳۱ مردادماه آغاز و تا روز شنبه ۴ شهریورماه ادامه خواهد داشت.

داوطلبان پس از انتشار دفترچه راهنما، ابتدا نسبت به مطالعهٔ دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (دفترچه شماره ۲) گروه آزمایشی مربوط و توضیحات مندرج در بخش پیوست ها و نیز ویژه نامه انتخاب رشته اقدام کرده و کدرشته محل‌های مورد نظر خود را (برابر ضوابطی که در دفترچه راهنمای انتخاب رشته درج شده) استخراج و به ترتیب تقدمِ علاقه مرتب کنند.

پس از آن، کدرشته‌های انتخابی خود را ابتدا در فرم پیش‌نویس مندرج در انتهای دفترچه راهنمای انتخاب رشته درج و پس از اطمینان از صحت کدرشته محل‌های انتخابی، این کدرشته محل‌ها را در فرم انتخاب رشته اینترنتی ثبت و تکمیل کنند.

پس از تائید نهایی کدرشته‌های انتخابی، شماره ۱۵ رقمی توسط سیستم به عنوان رسید انتخاب رشته در اختیار متقاضی قرار داده خواهد شد. داوطلبان توجه داشته باشند که فقط یک بار اجازه انتخاب رشته به هر فرد داده می‌شود. ضمناً پس از انجام انتخاب رشته و دریافت رسید ۱۵ رقمی، داوطلبان می‌توانند فرم انتخاب رشته خود را به تعداد دفعات محدود تصحیح یا ویرایش کنند.
در صورت علاقه به انتخاب رشته‌های خاص یا بورسیه، حتماً شرایط و ضوابط این رشته ها را (که بصورت جداگانه به عنوان پیوست دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان درج شده است) مطالعه کنند و صرفاً در صورت داشتن شرایط لازم، این رشته ها را انتخاب کنند، فهرست اسامی معرفی شدگان چندبرابرِ ظرفیت برای رشته های بورسیه و دارای شرایط خاص برای انجام مراحل مصاحبه یا گزینش در اواسط شهریورماه در درگاه اطلاع رسانی منتشر خواهد شد.

با توجه به اینکه پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم ورزشی و آموزشِ تربیت‌بدنی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی و همچنین رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی هنر شامل (نقاشی، ارتباط تصویری، آموزش هنر، طراحی پارچه، طراحی لباس، گرافیک، طراحی صنعتی، ادبیات نمایشی، مجسمه‌سازی، موسیقی ایرانی، موسیقی جهانی، کتابت و نگارگری، آهنگسازی، بازیگری، طراحی صحنه، نمایش عروسکی، عکاسی و سینما) با شرایط خاص صورت می‌پذیرد، داوطلبانی که قبلاً برای شرکت در آزمون عملی این رشته‌ها در بازهٔ زمانی ۱۳ تیر تا ۱۹ تیر اعلام علاقمندی کرده و در آزمون عملی آنها شرکت کرده یا خواهند کرد، در صورت تمایل لازم است این رشته‌ها را در بین ۱۵۰ انتخاب خود در فرم انتخاب رشته، در هر اولویتی که علاقه دارند، قرار دهند.

سامانهٔ انتخاب رشتهٔ مجازی سازمان سنجش حداکثر تا تاریخ ۳۱ مرداد از طریق درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان، به منظورِ راهنمایی و کمک به داوطلبان در انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ (برای رشته‌های با آزمون و رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی) در دسترس داوطلبان قرار خواهد گرفت.

ویژه‌نامهٔ راهنمای انتخاب رشتهٔ آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ شامل مطالبی درباره انتخاب رشته از جمله تشریح محتوای کارنامه آزمون، آشنایی با بومی‌گزینی، انواع سهمیه‌ها، استفاده از انتخاب رشته مجازی و نکته‌های مهم در انتخاب رشته اصلی، تدوین و در روز یکشنبه29 مردادماه منتشر می‌شود، مطالعه این ویژه‌نامه به داوطلبان، والدین آنها و مشاوران توصیه می‌شود.

داوطلبان در صورت مشاهده مغایرت در سهمیه ایثارگران و یا درخواست اِعمالِ سهمیهٔ ایثارگران، باید حداکثر تا تاریخ 30 مردادماه به ارگان‌های مربوط (محل تشکیل پرونده ایثارگری) مراجعه و موضوع علت عدم تأیید سهمیه و یا درخواست اِعمالِ سهمیه را پیگیری نمایند. در صورت تأیید نهایی سهمیه آنان و ارسال مشخصات داوطلبان حداکثر تا تاریخ 4 شهریورماه به این سازمان توسط ستاد کل ارگان ذیربط در تهران، سهمیه آنان برای مرحله گزینش نهایی اعمال خواهد شد. در غیر این صورت بعد از تاریخ مذکور اقدامی در خصوص اعمال سهمیه ایثارگران بعمل نخواهد آمد و این داوطلبان با سهمیه آزاد گزینش خواهند شد.

درصورتی که تغییری در وضعیت علمی داوطلبان به دلیل اصلاح سهمیه ایجاد شود، نتیجه در کارنامه آنها اعمال و در نیمه دوم شهریور ماه برای اصلاح انتخاب رشته، با این دسته از داوطلبان مساعدت لازم صورت می‌گیرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top