تاریخ انتشار: شنبه 1402/05/28 - 11:14
کد خبر: 479510

رشته دیپلماسی سلامت در دانشگاه علوم پزشکی ایران راه‌اندازی می‌شود

رشته دیپلماسی سلامت در دانشگاه علوم پزشکی ایران راه‌اندازی می‌شود

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران از راه اندازی رشته دیپلماسی سلامت در مقطع دکتری تخصصی (Ph.D) برای نخستین‌بار در کشور خبر داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  به نقل از دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر مهدی مقتدائی درخصوص مبنای راه اندازی رشته دیپلماسی سلامت عنوان کرد: روبرو شدن با چالش‌های سلامت در سازمان‌های بین‌المللی و ارتباطات دو یا چندجانبه، نیازمند مهارت، توانمندی در مذاکره، برنامه ریزی و رعایت تشریفات دیپلماتیک است.

وی افزود: سالیانه رویداد جهانی بزرگی در مورد سلامت در سطح جهانی مانند نشست وزرا سلامت ۱۹۴ کشور عضو سازمان جهانی بهداشت در مقر اصلی این سازمان برگزار می‌شود و از سوی دیگر در دنیا ۸۸ سازمان بین المللی مرتبط با سلامت فعالیت می‌کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: همچنین یک تعدادی از سازمان‌های سلامت نیز مرتبط با سازمان ملل هستند و تعداد قابل توجه‌ای سازمان های مردم نهاد بین‌المللی حوزه سلامت نیز فعال هستند و این مجموعه‌ها مرتبط با حوزه سلامت بوده و در این زمینه کشورهای پیشرفته با سرمایه گذاری موثر بر تربیت «دیپلمات سلامت» در این سازمان‌های بین المللی حرفی برای گفتن داشته و توانمند هستند.

وی گفت: بنابراین این کشورها، با داشتن «دیپلمات سلامت» در روند مذاکرات؛ تصمیم‌ها را به سمت منافع کشورشان سوق می‌دهند. در این زمینه ما در کشورمان خلاء داریم و نیاز است که ما نیز با تربیت دیپلمات‌های توانمند در زمینه سلامت؛ بتوانیم در دستیابی به علایق و منافع کشور در سطح منطقه و بین المللی و همچنیین تلاش برای سلامت جهانی گام برداریم و بتوانیم در مذاکرات و اجلاس های بین المللی به موفقیت دست یابیم.

مقتدایی ادامه داد: مهمترین نهادها مرتبط با این موضوع، سازمان جهانی بهداشت و گلوبال فاند برای مبارزه با سل، ایدز و مالاریا است. سازمان های تاثیرگذار دیگری هم با سلامت مرتبط هستند که از آن جمله سازمان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO)، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP)، برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد (UNEP)، نهاد برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان سازمان ملل متحد (UN-Women) و دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان ملل متحد (UNODC) هستند.

وی افزود: سازمان ملل نیز تاکنون دو مجمع برای ریشه کنی ایدز و ابولا برگزار کرده است.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان کرد: کشورهای G20 و G7 نیز سالانه با حضور روسای جمهور و وزرای کشورها اجلاس بین المللی برگزار می‌کنند که یک بخشی از این اجلاس‌ها درخصوص حوزه سلامت است و کارشناسان سلامت این کشورها مذاکره می‌کنند و در مجموع، اکثر کشورها در سازمان‌های بین المللی یک وابسته سلامت دارند.

وی گفت: بنابراین اگر همه این موارد را در کنار هم گذاشته شود باید به این مسئله اذعان کرد که ایران نماینده و دیپلماتی که در حوزه سلامت کارشناس و کاردان باشد و بتواند مذاکره انجام دهد، ندارد و این مسئله لزوم داشتن دیپلمات‌های سلامت را الزامی کرده است. بنابراین داشتن نمایندگانی که با شاخص‌هایی حوزه سلامت آشنا بوده و در مذاکرات، زمینه‌های سلامت در دنیا نقش ایفاء کنند، ضرورت دارد.

مقتدایی خاطرنشان کرد: با توجه به این پیش زمینه، پیشنهاد تاسیس رشته دیپلماسی سلامت در مقطع دکتری تخصصی (Ph.D) را ارائه کردیم، تا افراد این حوزه دکتری دیپلماسی سلامت را دریافت کنند. همچنین با یک دید جامع به این مسئله نگاه شده است تا از دو طرف، یعنی افراد هم از جهت دیپلماسی وارد این رشته شوند و هم از حوزه سلامت بتوانند وارد این رشته شوند، براین اساس پزشکان، داروسازان عمومی، رشته‌های کارشناسی ارشد مدیریت، اقتصاد سلامت، اپیدمیولوژی و برخی رشته‌های دیگر می‌توانند در این رشته تحصیل کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top