تاریخ انتشار: جمعه 1402/06/03 - 14:32
کد خبر: 480108

خسارت تاخیر تادیه دین چگونه محاسبه می شود؟

خسارت تاخیر تادیه دین چگونه محاسبه می شود؟

اصولا در جوامع پر تلاطمی که داریم پایمال شدن حق و حقوق افراد امری عادی است که با وضع قانون از پایمال شدن حق دیگران جلوگیری خواهد شد. یکی از این حقوق گرفتن خسارت تاخیر تادیه است که بابت تاخیر در دادن بدهی گرفته می شود. این خسارت باید از تاریخ مطالبه تا زمان پرداخت به نرخ روز محاسبه و پرداخت شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اصولا در جوامع پر تلاطمی که داریم پایمال شدن حق و حقوق افراد امری عادی است که با وضع قانون از پایمال شدن حق دیگران جلوگیری خواهد شد. یکی از این حقوق گرفتن خسارت تاخیر تادیه است که بابت تاخیر در دادن بدهی گرفته می شود. این خسارت باید از تاریخ مطالبه تا زمان پرداخت به نرخ روز محاسبه و پرداخت شود. محاسبه تاخیر و تادیه نیز بر اساس شاخص تورم و فرمول خاصی انجام خواهد شد.

شرایط مطالبه خسارت تاخیر تادیه

خسارت تاخیر تادیه در دعاوی می تواند مطالبه شود که موضوع دعوی دین و از نوع وجه رایج باشد، به گونه ای که در پرداخت آن سررسید مشخصی در نظر گرفته شده باشد یا باید داین دین را مطالبه کرده باشد، مدیون نیز با وجود داشتن تمکن مالی از پرداخت امتناع کرده باشد. به علاوه می بایست از تاریخ مطالبه تا زمان پرداخت در شاخص تورم تغییر فاحشی ایجاد شده باشد، به گونه ای که از ارزش دین کاسته شده باشد.

ملاک محاسبه خسارت تاخیر تادیه

اگر طرفین در خصوص مبدا محاسبه خسارت تاخیر تادیه با هم به صورت کتبی یا شفاهی به توافق برسند، بر اساس همان توافق باید عمل شود و دادگاه بر طبق توافق صورت گرفته حکم صادر می کند. در خصوص مطالبات پولی اکثرا تاریخ صدور حکم مورد قبول دادگاه ها خواهد بود. در مورد اوراق تجاری، اسناد لازم الاجرا و مهریه تاریخ سررسید مبنای محاسبه قرار می گیرد.

مبنای محاسبه خسارت تاخیر تادیه سفته و برات

خسارت تاخیر تادیه دین چگونه محاسبه می شود؟

 اگر بواسطه عدم تادیه به سفته یا برات اعتراض شده باشد مبنای محاسبه آنها از روز اعتراض خواهد بود. روز اعتراض همان تاریخ ثبت واخواستنامه در دادگاه است.

نحوه محاسبه خسارت تاخیر تادیه

جهت محاسبه خسارت تاخیر تادیه به نرخ روز از فرمول خاصی استفاده می شود. طبق این فرمول اصل مبلغ بدهی را در شاخص تورم زمان حال ضرب می کنند و سپس نتیجه بدست آمده در شاخص تورم زمان مطالبه تقسیم خواهد شد. نتیجه آن خسارتی است که باید در اصل بدهی جمع شود. به این صورت که مدیون باید علاوه بر پرداخت اصل بدهی، خسارت را نیز پرداخت کند. مثلا اگر شخصی به شما به مبلغ ۵۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ بدهی داشته و در شهریور ۱۴۰۰ بدهی مطالبه شده و در سال ۱۴۰۲ هنوز مدیون بدهی را پرداخت نکرده، باید طبق این فرمول عمل شود.

۵۰۰۰۰۰۰۰ × شاخص تورم سال ۱۴۰۱ (چون شاخص تورم ۱۴۰۲ هنوز اعلام نشده بر اساس شاخص یک سال قبل محاسبه انجام می شود) ÷ شاخص تورم شهریور ۱۴۰۰ = خسارت تاخیر تادیه + اصل بدهی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فرآیند برنامه ریزی طرح محور در چشم انداز امید بخش آموزش و پرورش
چرا نوعثمانی‌های ترک از فلسطین حمایت می‌کنند؟
مهدی طارمی به اینتر پیوست
وعده یحیی گل محمدی به تبریزی‌ها
سلاخی مرد جوان در چاقوکشی زن و شوهری
وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است
چیزهایی که باید والدین کنکوری‌ها این روزها بدانند
مذاکرات برای مبادله اسرا با حماس به بن‌بست رسید؟
حمله بلاروس به اوکراین؟
یک ایرانی از کشتی المپیک کنار گذاشته شد
سرمربی سپاهان چگونه مسلمان شد؟
سامانه بارشی جدید از غرب وارد ایران می‌شود
موتور ایرانی برای خودروی ایرانی
اتوبوس گشت ارشاد در دانشگاه صنعتی شریف! +عکس
ژوزه مورایس مسلمان شد +فیلم
چرا دانشجویان آمریکایی خشمگین هستند؟ +فیلم
تعطیلی شنبه یا پنج‌شنبه؟
شیوه عجیب برخورد پلیس آمریکا با معترضین! +فیلم
آخرین وضعیت کیفیت هوای تهران
چطور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟
تیم جدید فرهاد مجیدی مشخص شد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top