تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/06/08 - 00:56
کد خبر: 480594

پنتاگون: بسته جدید کمک به اوکراین حاوی مهمات خوشه‌ای نیست

پنتاگون: بسته جدید کمک به اوکراین حاوی مهمات خوشه‌ای نیست

وزارت دفاع آمریکا مدعی شد بسته کمک‌های نظامی جدید این کشور به اوکراین حاوی بمب‌های خوشه‌ای نیست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، پنتاگون: بسته جدید کمک به اوکراین حاوی مهمات خوشه‌ای نیست
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا امروز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران مدعی شد بسته کمک نظامی جدید کشورش به اوکراین حاوی بمب‌های خوشه‌ای نیست. 

 وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد یک بسته جدید کمک‌های نظامی به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار شامل مهمات و تسلیحات را آماده ارسال به اوکراین کرده است. 

«سابرینا سینگ»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: «از لحاظ اینکه آیا هیچ "مهمات متعارف بهبود یافته دو منظوره" در این بسته وجود داشته یا نه، پاسخ منفی است.»

مهمات متعارف بهبود یافته دو منظوره (DPICM) نوعی موشک زمین به سطح است که جزو بمب‌های خوشه‌ای شناخته شده و استفاده از آن ذیل معاهده منع بمب‌های خوشه‌ای ممنوع شده است.

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۷ تیرماه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان تصمیم کاخ سفید برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین را تأیید کرد. 

آنچه استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را جنجالی می‌کند خطراتی است که آنها برای غیرنظامیان دارند. این مهمات در هوا منفجر شده و تعداد زیادی بمب‌های کوچک‌تر را در منطقه وسیعی پخش می‌کنند که خطر کشتار کور غیرنظامیان را به همراه دارد. 

علاوه بر این، برخی از بمب‌های کوچک‌تر ممکن است هنگام برخورد با زمین  خیس یا سطوح نرم منفجر نشوند و تا مدت‌ها بعدتر جان غیرنظامیان به ویژه کودکان را به خطر بیندازند. 

کارشناسان می‌گویند شباهت این بمب‌های عمل‌نکرده به اسباب‌بازی‌های کوچکی که روی زمین می‌افتند عاملی است که باعث خطرناک شدن آن برای کودکان می‌شود. 

تحلیلگران مسائل جنگ اوکراین در آن زمان عنوان کردند که یکی از دلایلی که آمریکا تصمیم گرفته با ارسال این بمب‌ها به اوکراین موافقت کند این است که  شرایط در میدان جنگ به هیچ عنوان به نفع اوکراین نیست.

با وجود این، به گفته این تحلیلگران، کاخ سفید علاوه بر این نگران است که ارسال این بمب‌ها می‌تواند اعتبار اخلاقی آمریکا را زیر سوال ببرد و حتی ائتلاف غرب برای حمایت از اوکراین را دچار خدشه کند. 

 ارسال بمب‌های خوشه‌ای از سوی ایالات متحده در حالی صورت گرفت که بیش از ۱۰۰ کشور استفاده از تسلیحات را ممنوع اعلام کرده‌اند. گروهی از کارشناسان استفاده از این مهمات را مصداق ارتکاب جرائم جنگی می‌دانند.  

«معاهده بمب‌های خوشه‌ای»، یک معاهده بین‌المللی است که هر گونه استفاده، انتقال، تولید و انبار این بمب‌ها را ممنوع اعلام می‌کند. این معاهده روز ۳۰ مه ۲۰۰۸ در دوبلین به تصویب رسید و از اوت ۲۰۱۰ اجرایی شده است. آمریکا، روسیه و اوکراین جزو کشورهایی هستند که این معاهده را امضا نکرده‌اند.  

تصمیم بایدن با واکنش‌هایی در میان گروه‌های حقوق بشری روبرو شد. به عنوان مثال، «مارتا هورتادو»، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل گفت: «استفاده از این بمب‌ها باید فورا متوقف شود و نباید از آنها در هیچ مکانی استفاده شود.»

صلیب سرخ بین‌المللی هم گفت بمب‌های خوشه‌ای می‌توانند باعث ایجاد تلفات قابل‌توجهی در میان غیرنظامیان شوند و این چیزی است که [با استفاده نکردن از این بمب‌ها] می‌توان از آن جلوگیری کرد. 

دیده‌بان حقوق بشر نیز در بیانیه‌ای با بیان اینکه اوکراین و روسیه هر دو با استفاده از بمب‌های خوشه‌ای باعث کشته شدن غیرنظامیان شده خواستار توقف استفاده از این سلاح‌ها شده است.

مقام‌های آمریکایی برای توجیه تصمیم خود برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین به توجیه‌هایی مشابه با توجیه‌های زمان استفاده از بمب اتمی علیه هیروشیما و ناکازاکی متوسل شده بودند. 

آنها گفته بودند درست است که ارسال بمب‌های خوشه‌ای خطر تلفات غیرنظامیان را بالا می‌برد اما در صورتی که به روسیه اجازه داده شود سرزمین‌های اوکراین را اشغال کند جان غیرنظامیان بیشتری در خطر است. 

سازمانی به نام «ائتلاف بمب‌های خوشه‌ای» که در تلاش است استفاده از این بمب‌ها را در درگیری‌ها متوقف کند گفته از جنگ جهانی دوم به این سو در بیش از ۳۶ درگیری از بمب‌های خوشه‌ای استفاده شده است. طبق اطلاعات این ائتلاف، ایالات متحده بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ از این بمب‌ها در عراق استفاده کرده است. 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کارآگاه بازی برادر مقتول برای یافتن سر جسد و شناسایی قاتل | راز جسد بدون سر با خالکوبی ستاره فاش شد
مینی بوس حادثه‌ساز در شهرستان سامان وارد یک حسینیه شد
پسر نابغه ایرانی می خواست فضانورد شود و با سفینه به کره ماه سفر کند اما سارق شد
۶ پیشنهاد ایران به سران کشورهای اسلامی در خصوص رژیم اشغالگر
عضو ارشد حماس: پیشنهاد توافق کنونی بهتر از قبلی هاست
تاکید عربستان بر آتش‌بس فوری در غزه
تمجید میرجلال‌الدین کزازی از «مست عشق»
حمله موشکی مجدد حزب‌الله لبنان به پایگاه صهیونیستی
نقش محوری دانشگاه در مردمی‌سازی اقتصاد
جزئیات جدید از تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران
ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری افزایش یافت
شناورسپاه از خط استوا عبورکرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی
اتفاقات ورزشگاه‌ها به کرامت بانوان خدشه وارد کرده است؛ ظرف یک هفته بررسی کنید و گزارش دهید
فیلم/ در ون‌های پلیس چه می گذرد؟
انقلاب فرهنگی امام صادق (ع) برای جهاد بود
فیلم/ برگزاری راهپیمایی میلیونی در یمن
سازمان جهانی بهداشت: در صورت حمله اسرائیل به رفح «حمام خون» به راه می‌افتد
قاتل فراری دو میهمان عروسی در مخفیگاهش دستگیر شد
قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
امدادرسانی به ۲۴۰ شهروند گرفتار در سیل/مردم به هشدارها توجه کنند
تداوم بارش‌های رگباری؛ هشدار سیل به ۱۳ استان کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top