تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/06/12 - 10:10
کد خبر: 480809

حکومت بحرین به شکایات زندانیان رسیدگی کند

 حکومت بحرین به شکایات زندانیان رسیدگی کند

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای از رژیم بحرین خواست به شکایات صدها زندانی این رژیم که اعتصاب غذا کرده‌اند با اتخاذ «گامهایی فوری» رسیدگی کند و تمام کسانی که صرفا به خاطر به کارگیری حق آزادی بیان و برپایی تجمع صلح‌آمیز به زندان محکوم شدند، در درجه اول عبدالهادی الخواجه و عبدالجلیل السنکیس، را آزاد کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای از رژیم بحرین خواست به شکایات صدها زندانی این رژیم که اعتصاب غذا کرده‌اند با اتخاذ «گامهایی فوری» رسیدگی کند و تمام کسانی که صرفا به خاطر به کارگیری حق آزادی بیان و برپایی تجمع صلح‌آمیز به زندان محکوم شدند، در درجه اول عبدالهادی الخواجه و عبدالجلیل السنکیس، را آزاد کند.

دیده‌بان حقوق بشر که مقر آن در آمریکاست، در بیانیه‌ خود نوشت، بیش از 400 زندانی زندان «جو»، بزرگترین زندان بحرین، از هفتم اوت (16 مرداد) در اعتراض به «شرایط ناگوار زندان و محروم بودن از مراقبت‌های بهداشت و درمان» اعتصاب غذا را آغاز کردند.

موسسه حقوق و دموکراسی بحرین مستقر درلندن اعلام کرد، تا روز چهارشنبه گذشته تعداد زندانیان بحرینی شرکت کننده در این اعتصاب غذا به بیش از 800 نفر رسیده است اما رژیم آل خلیفه تعداد اعتصاب کنندگان را بسیار کمتر از آن ذکر می‌کند.

به نوشته پایگاه اینترنتی «نیو عرب»، «نیکو جعفرنیا»، پژوهشگر امور بحرین در سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفت: «خیلی از زندانیان در زندان جو که دست به اعتصاب غذا زده‌اند بعد از گذراندن محاکمه هایی شدیدا ناعادلانه محبوس شدند و در زندان نیز سال‌ها سواستفاده را تجربه‌ کرده‌اند.»

او تاکید کرد: «مقام‌های بحرین باید شرایط انسانی را در زندانها تضمین کرده و فورا آنهایی که ناعادلانه به زندان افتاده‌اند را آزاد کنند.»

برخی از زندانیان به موسسه حقوق و دموکراسی بحرین در تاریخ 21 اوت (30 مرداد) گفتند، مقام‌های زندان های رژیم آل خلیفه به تحمیل رفتارهای غیرانسانی به زندانیان و محروم کردن آنها از دسترسی به مراقبتهای درمانی مناسب ادامه می‌دهند.  مقام‌های بحرینی بعضا برخی از زندانی های زندان «جو» را 23 ساعت در روز در سلولهایشان نگه می‌دارند.

زندانی‌های معترض خواستار پایان دادن به اقدامات غیرانسانی نظیر حبس انفرادی طولانی مدت، هواخوری برای مدت بیش از یک ساعت در روز، نماز جماعت در مسجد زندان، ملاقات حضوری با اعضای خانواده بدون مانع شیشه‌ای و دسترسی به مراقبت‌های درمانی لازم هستند.

زندانیانی نظیر الخواجه و السنکیس گفته‌اند، مقام‌های زندان جلوی دسترسی آنها به داروهای ضروری و دسترسی آنها به پزشک را می گیرند.

الخواجه بنیانگذار دو مرکز حقوق بشری است و در سال 2011 به خاطر شرکت در اعتراضات علیه رژیم آل خلیفه دستگیر شد. دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده، حکم حبس ابد برای او بعد از «محاکمه‌ای شدیدا ناعادلانه» صادر شد.

بر اساس اعلام دیده‌بان حقوق بشر، مریم الخواجه، دختر او گفت، پدرش از تاریخ نهم اوت (18 مرداد) در اعتصاب غذای تر به سر می‌برد تا به درمان دسترسی پیدا کند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید، الخواجه در طول 12 سال حبس خود در معرض «شکنجه روانی، جنسی و فیزیکی شدید» قرار گرفته است و بارها با وجود دچار شدن به مشکل قلبی خطرناک، از درمان محروم بوده است.

دختر الخواجه می گوید وضعیت سلامت پدرش در ماه‌های اخیر شدیدا وخیم شده و یک پزشک مستقل که به خانواده او مشاوره می‌دهد گفت، به دلیل وخیم شدن وضعیت عبدالهادی الخواجه، مشکلات مزمن سلامتی او و وجود خطر سکته مرگبار قلبی، احتمالا تا پایان عمرش روزهای زیادی باقی نمانده است.

عبدالجلیل السنکیس، یک استاد دانشگاه و مدافع بحرینی حقوق بشر نیز به اتهام شرکت در اعتراضات 2011 حکم حبس ابد را می گذراند. او نیز از تاریخ هشتم ژوئیه 2021  (17 تیر 1400) در اعتراض به توقیف شدن یادداشتهای دست نویسش اعتصاب غذای تر کرده‌ است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top