تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/06/14 - 16:58
کد خبر: 480954

اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار ارز برای بازسازی صنعت دارو

 اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار ارز برای بازسازی صنعت دارو

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار ارز برای بازسازی صنعت دارو خبر داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»،  محمد پیکانپور در نشست هم‌اندیشی چالش‌ها و راهکارهای پیش روی صنعت داروسازی با بیان اینکه امسال با تلاش و زحمات تمامی اعضای زنجیره تأمین بسیاری گزارش‌های کمبود دارو کم شده است، اظهار کرد: برخلاف سال گذشته توانستیم جلوی کمبودهای حادی که سال گذشته وجود داشت را بگیریم و امیدواریم با همکاری‌ دستگاه‌های مختلف، پاییز را هم بدون هیچ کمبودی پشت سر بگذاریم.

اختصاص 200 میلیون دلار ارز برای بازسازی صنعت دارو

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در رابطه با منابع لازم برای بازسازی و نوسازی صنعت داروسازی تصریح کرد: وزارت صمت پذیرفته است که 200 میلیون دلار را برای بازسازی و نوسازی صنعت در اختیار حوزه دارو قرار بدهد. از  تولیدکنندگان دارو درخواست کرده‌ایم که الگوی پیشنهادی خود را ارائه دهند زیرا منابع ما محدود بوده و نیاز است که نخست با توجه به کمبود دارو و سپس ترندهای تکنولوژی اولویت‌بندی شود.

وی افزود: پرداخت منابع ارزی اگرچه امسال مطلوب نبود اما نسبت به سال‌ گذشته وضعیت بهتری داشته است. بیش از 1.4 میلیارد دلار تخصیص‌ ارز به دارو و مواد اولیه صورت گرفته که 500 میلیون دلار آن پرداخت شد. همچنین 5 ماهه اول امسال 153 میلیون دلار برای شرکت‌های مواد اولیه تخصیص پیدا کرده است.

راه‌اندازی 31 خط تولید داروی جدید در کشور

پیکانپور با بیان اینکه امسال 31 خط جدید تولیدی راه‌اندازی شده است، گفت: اکنون 69 داروی جدید (new to market) و نزدیک 45 مولکول دارویی جدید که قبلاً در بازار وجود نداشت، وارد بازار شده است.

وی همچنین در رابطه با وضعیت داروهای مشتق از پلاسما نیز گفت: ارسال پلاسما در پنج ماهه نخست به  340 هزار لیتر رسیده در حالی که در کل سال گذشته 330 هزار لیتر به خارج از کشور ارسال شده بود، افزایش پلاسمای ارسالی ما این نوید را می‌دهد که وضعیت فاکتورهای مشتق از پلاسما بهتر شود.

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو در ادامه با اشاره به مباحث مختلف در رابطه قیمت‌گذاری دارو نیز بیان کرد: در حوزه قیمت‌گذاری، برخی از شرکت‌ها اعتراض داشتند که با آن‌ها جلسه برگزار و اسناد مختلف بررسی شد و سعی کردیم با شرکت‌های مختلف همکاری کنیم.

کاهش 40 درصدی قیمت داروهای تک‌نسخه‌ای

پیکانپور با اشاره به الکترونیکی شدن مراحل ثبت درخواست داروهای تک نسخه‌ای و عدم نیاز به مراجعه حضوری به سازمان غذا و دارو یادآور شد: ضمن کاهش زمان تأمین داروهای تک‌نسخه‌ای‌ از 4 ماه به یک ماه، قیمت آن نیز حدود 40 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی همچنین با اشاره به اهمیت صرف اعتبارات اختصاص داده شده به حوزه دارو در همان حوزه نیز تصریح کرد: گزارش‌هایی وجود دارد که برخی از شرکت‌های پخش منابعی که در اختیار آن‌ها گذاشته شده است را بیش از اندازه به حوزه مکمل اختصاص داده‌اند.

طرح دارویار جزو هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر دولت قلمداد شود

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه درخواست داده‌ایم که اعتبارات طرح دارویار جزو هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر دولت قلمداد شود، گفت: امیدواریم علاوه بر این موضوع دولت از سازمان برنامه و بودجه بخواهد که اعتبارات طرح دارویار یعنی عدد مصوب شده را به صورت منظم پرداخت کند.

وی در رابطه با آخرین وضعیت ذخیره راهبردی دارو نیز خاطرنشان کرد: دولت قبول کرده است که حدود 835 قلم از 3500 قلم دارو در لیست داروهای استراتژیک قرار بگیرد و منابع برای آن اختصاص داده شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top