تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/06/19 - 09:07
کد خبر: 481241

مصوبه کنکور تغییر می کند؟

مصوبه کنکور تغییر می کند؟

با آن که مصوبه تاثیر قطعی ۴۰ درصد نمرات امتحان نهایی پایه دوازدهم در کنکور ۱۴۰۲ اعمال ونتایج کنکور امسال با تاثیرگذاری نمرات امتحان نهایی اعلام‌شده، اما هنوز بحث و جدل‌های پیرامون درست یا غلط بودن مصوبه به‌پایان نرسیده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هنوز هم نمایندگان مجلس و داوطلبان مخالف اجرای این مصوبه، لغو و غیراجرایی شدن آن در کنکور ١٤٠٣را با جدیت دنبال می‌کنند. این تلاش‌ها به‌جایی رسیده که محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش بار دیگر حجت را بر آنها تمام کرده و با اظهارنظری قطعی، اراده محکم دولت به اجرایی شدن مصوبه را خاطرنشان و تاکید می‌کند : «این مصوبه حذف نخواهد شد و تغییرات جزئی ایجاد شده در این مصوبه در چارچوب آن اعمال می‌شود. » اما اصل موضوعی که باعث کشدار شدن اظهار نظرها و به توافق نرسیدن جدل‌های مخالفان و موافقان شده چیست؟

مخالفان این مصوبه در کمپینی که برای حذف آن به راه انداختند، مسائلی مانند افزایش تراکنش موسسات کنکوری، امکان تقلب در امتحانات نهایی، غربالگری نامناسب امتحانات نهایی و ترازهای متفاوت معدل‌های یکسان و... و. را به‌عنوان پیامدهای اجرای مصوبه عنوان کرده‌اند و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم، همراهی با مخالفان را به‌جایی رسانده‌اند که شائبه حذف آن از طریق مجلس شورای اسلامی را مطرح کرده‌اند.
قدمی در مسیر عدالت

در مقابل این نظرات مخالف، موافقان اجرایی شدن مصوبه قرار دارند که رضا مراد صحرایی وزیر آموزش‌وپرورش در راس آنها قرار دارد. او اجرای این مصوبه را گامی بلند در جهت تحقق عدالت آموزشی می‌داند و در گفتگو با همشهری می‌گوید : «مافیای کنکور تلاش زیادی می‌کند تا از تداوم اجرای مصوبه تاثیر قطعی معدل جلوگیری کند، اما وزارت آموزش‌وپرورش این مصوبه را سبب احقاق حق دانش‌آموزان نقاط محروم می‌داند و با قدرت در مقابل مافیای کنکور می‌ایستد. » وزیر آموزش‌وپرورش معتقد است در سال‌های آینده و با افزایش درصد تاثیر نمرات امتحان نهایی در کنکور سال‌های آینده و رسیدن آن به ۵٠ و ٦٠ درصد، شاهد تصاحب صندلی‌های دانشگاه‌های برتر توسط دانش‌آموزان شهرستانی و نقاط محروم کشور خواهیم بود.

با این تفاسیر و با وجود دفاع تمام قد وزیر و سایر موافقان اجرای مصوبه، لزوم اصلاح و رفع نقایص مصوبه نکته‌ای است که هر دو طیف در آن اشتراک نظر دارند. یکی از این نقایص نابرابر بودن تراز معدل فارغ‌التحصیلان سنوات مختلف است که شائبه اجحاف و بی‌عدالتی در حق فارغ‌التحصیلان سنوات گذشته را به وجود می‌آورد و نکته دیگر روشن شدن چگونگی برگزاری امتحانات نهایی پایان سال دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم است که هنوز در مرحله تصمیم‌گیری و تبادل نظر مسئولان آموزش‌وپرورش قرار دارد. این ابهامات و بسیاری از نکات دیگر سبب شده زارعی بر تغییر مواد مصوبه در کنکور ١٤٠٣ صحه بگذارد و به داوطلبان و خانواده‌های آنها اطمینان دهد سال آینده این مصوبه با اصلاح و اعمال تغییرات اجرا خواهد شد.

منبع:همشهری آنلاین

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top