تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/06/20 - 11:31
کد خبر: 481391

وارونه‌نمایی از دستاورد‌های عینی دولت

وارونه‌نمایی از دستاورد‌های عینی دولت

عباس عبدی، فعال حزبی در یادداشت‌هایی سریالی در هفته دولت، اقدام به بررسی عملکرد یا شاید بهتر بگوییم، وارونه‌نمایی دستاورد‌های دولت سیزدهم کرده است. در نوشتار پیش رو، سه مورد از ادعای عباس عبدی را طرح و صحت آن را بررسی می‌کنیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ عباس عبدی، فعال حزبی در یادداشت‌هایی سریالی در هفته دولت، اقدام به بررسی عملکرد یا شاید بهتر بگوییم، وارونه‌نمایی دستاورد‌های دولت سیزدهم کرده است. در نوشتار پیش رو، سه مورد از ادعای عباس عبدی را طرح و صحت آن را بررسی می‌کنیم.

۱- عبدی با ارائه آمار اشتغال خالص به جای آمار شغل‌های ایجادشده، سعی کرده است در ایجاد یک‌میلیون شغل به دست دولت تشکیک ایجاد کند و نتیجه بگیرد که دولت در این حوزه ناموفق عمل کرده است.

در این باره با ذکر چند نکته می‌توان اشتباه عجیب عبدی را به وی یادآوری کرد: وقتی وعده ایجاد یک‌میلیون شغل داده شد، منظور اشتغال خالص نبود، بلکه به وجود آمدن شغل‌هایی جدید به دست دولت بوده است. آمار‌های متعدد از نهاد‌های مختلف نشان می‌دهد دولت موفق شده است در این دو سال حدود ۲ میلیون شغل ایجاد کند. گزارش‌های رسمی از سامانه رصد نیز مؤید ایجاد یک‌میلیون فرصت شغلی در یک سال اخیر است. حدود ۵ هزار واحد صنعتی در این دو سال احیا شده است و این امر قابل انکار نیست. اما شاید مهم‌ترین مؤید موفقیت دولت در حوزه اشتغال، گزارش مرکز آمار از نرخ بیکاری بهار ۱۴۰۲ است. نرخ بیکاری ۲/۸ درصدی بهار ۱۴۰۲، پایین‌ترین نرخ بیکاری ۲۰ سال اخیر است. با وجود این چطور می‌توان عملکرد دولت در حوزه اشتغال را زیر سؤال برد؟ این در حالی است که عباس عبدی در یادداشت خود نیز به آمار‌های مراکز رسمی کشور نظیر بانک مرکزی و مرکز آمار استناد کرده است!

۲- عباس عبدی با بیان اینکه رشد اقتصادی دولت در دو سال اخیر ۴ درصد بوده و نرخ هدف‌گذاری ۸ درصد ثبت شده، سعی در القای این موضوع دارد که این رشد اقتصادی، کاستی‌های سابق را نخواهد توانست جبران کند.

طرح موضوعات اینچنینی توسط عباس عبدی بسیار عجیب به نظر می‌رسد. دولت سیزدهم در شرایطی کشور را تحویل گرفت که حجم اقتصاد ایران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ فقط ۵ درصد رشد کرد، یعنی به طور متوسط سالانه زیر ۶/۰ درصد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، جهت حرکت اقتصاد ایران تغییر کرد. بر اساس آمار‌های بانک مرکزی، رشد اقتصادی سال ۱۴۰۰ به ۴/۴ درصد رسید. در این میان گروه نفت با رشد ۱۰‌درصدی بیشترین سهم را در رشد اقتصادی سال ۱۴۰۰ داشت، همچنین رشد ۷‌درصدی بخش صنعت در میان بخش‌های مختلف، از حرکت مثبت صنعتی دولت سیزدهم خبر می‌دهد. این روند در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه پیدا کرد. بر اساس آمار‌های بانک مرکزی رشد اقتصادی سال ۱۴۰۱ نیز با روندی رو به رشد، ۴ درصد اعلام شد، بنابراین رشد اقتصادی که در یک دهه متوقف شده بود، اکنون تغییر مسیر داده و در دو سال پیاپی شاهد رشد اقتصادی بالای ۴ درصد بوده‌ایم. در حالی عباس عبدی از آینده‌ای سیاه سخن می‌گوید که صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود از چشم‌انداز مثبت اقتصاد ایران در سال جدید خبر می‌دهد.

3- عباس عبدی در بخش دیگری از یادداشت‌هایش وعده کاهش تورم از سوی دولت رئیسی را زیر سؤال برده و گفته نه تنها وعده دولت محقق نشده بلکه روند به صورت معکوس هم پیش رفته است.

در پاسخ باید گفت، اولاً تورم در شهریور ۱۴۰۰ به گزارش بانک مرکزی ۳/۵۹ درصد بوده است. این عدد در شهریور ۱۴۰۱ به ۶/۳۹ درصد رسید، یعنی کاهش حدود ۲۰‌درصدی تورم طی مدت یک سال رخ داده است. اگر ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی از دولت قبل به ارث نمی‌رسید و اگر برخی دوستان جناب عبدی در تنور اغتشاشات سال گذشته نمی‌دمیدند و نرخ تورم مانند ماه‌های قبل کاهش می‌یافت، شاید در پایان سال ۱۴۰۱ شاهد نصف‌شدن نرخ تورم و رسیدن آن به ۳۰ درصد می‌بودیم. همچنین عباس عبدی یادش رفته است که دوستان همفکر اقتصادی‌اش تورم سه‌رقمی را برای دولت سیزدهم پیش‌بینی کرده بودند و نامه آن‌ها در همین روزنامه اعتماد منتشر شده بود.
اما آنچه در عمل رخ داد چیز دیگری بود. در پایان هم عبدی مجدداً بر کوس ناامیدی کوبیده و آینده تورمی کشور را سیاه‌نمایی کرده است، این در حالی است که بر اساس داده‌های مرکز آمار نرخ تورم از اردیبهشت ماه که ۱/۴۹ درصد بوده، شروع به کاهش کرده، به طوری که نرخ تورم مردادماه به ۷/۴۶ درصد رسیده است و تمامی عوامل تورمی کشور از کاهش نرخ تورم تا پایان سال خبر می‌دهند.

منبع: روزنامه جوان

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نامه‌ای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top