تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/06/21 - 10:02
کد خبر: 481505

نگاهی به بریکس و تاثیرات آن برای ایران؛

بریکس بلای جان غرب‌زده‌ها/ تحریم، مهر سوخته آمریکایی‌ها

بریکس بلای جان غرب‌زده‌ها/ تحریم، مهر سوخته آمریکایی‌ها

علی‌رغم تلاش رسانه‌های معاند برای تقلیل اهمیت پیوستن ایران به بریکس، رسانه‌ها و سیاست‌مداران آمریکایی، نگرانی خود را از این مسئله ابراز کرده‌اند. نشریه بلومبرگ در گزارشی نوشته است:« بریکس با دعوت از کشو‌ر‌های جدید قصد دارد نفوذ خود را در جهان، افزایش دهد.» اعتراف بلومبرگ به افزایش نفوذ اعضای بریکس در حالی است که پیش از این، هنری کیسینجر سیاستمدار آمریکایی گفته بود: «آمریکا با سیاست خصمانه خود، ایران را در آغوش روسیه و چین می‌اندازد.» 

به گزارش گروه بین الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پس از فروپاشی شوروی، نظم تک‌قطبی جهان، این قدرت را به آمریکا داد تا رفتارهای سایر کشورهای جهان مبتنی بر میل خود تنظیم کند. دولت‌های مخالف آمریکا یا تحریم می‌شدند و یا به آن‌ها حمله نظامی می‌شد. جهان تحت فرمان آمریکا جلو می‌رفت تا اینکه برخی از قدرت‌های نوظهور جهان با تشکیل پیمان‌های چندجانبه، کوشیدند در مقابل توسعه‌طلبی‌های آمریکا، ایستادگی کنند. بریکس یکی از این پیمان‌های چندجانبه است. 

منفعت متقابل

بریکس 41/5 درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد. روسیه، چین، برزیل و هند به ترتیب اولین، سومین، پنجمین و هفتمین کشور‌های بزرگ دنیا از نظر وسعت هستند و مساحت کشورهای عضو بریکس، یک‌سوم خاک جهان را تشکیل می‌دهد. همچنین بریکس 26 درصد از تولیدات ناخالص جهانی و ۱۷ درصد مبادلات جهانی را به خود اختصاص داده است. رشد پرشتاب اقتصادی اعضای گروه بریکس، پتانسیل بالایی را برای تاثیرگذاری بر معادلات جهانی به وجود آورده است.

اخیراً گروه بریکس با هدف گسترش نفوذ خود، از کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات، اتیوپی، مصر و آرژانتین به عنوان اعضای جدید گروه، دعوت به عمل آمده است. این رخداد، موجب تقویت جایگاه بریکس می‌شود؛ چرا که با پیوستن کشورهای مذکور، نفوذ بریکس در سه مکان استراتژیک تنگه باب‌المندب، کانال سوئز و تنگه هرمز، افزایش خواهد یافت. کشورهای اطراف این سه مکان مهم، اعضای بریکس هستند و اکثر نفت صادراتی به جهان هم از این سه مکان عبور می‌کنند.

تحریم، مهر سوخته‌ی آمریکا

فراهم شدن زمینه‌ها و امکانات گسترده جهت خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا، یکی از مهم‌ترین مزیت‌های عضویت در این گروه برای ایران است. اعمال تحریم چرخه‌ی دلار در سال 2008، یکی از اقدامات آمریکا برای مهار ایران بود. به موجب تحریم چرخه دلار، کلیه شرکت‌ها و شهروندان ایرانی، امکان انجام تراکنش دلاری را ندارند و شرکت‌های خارجی نیز به دلیل امکان آمریکا برای رهگیری تراکنش‌های دلاری، از تراکنش دلاری با شرکت‌های ایرانی واهمه داشته‌اند. سلب امکان استفاده از پیام‌رسان‌ سوئیفت و رصد تراکنش‌های دلاری توسط آمریکا، در برهه‌هایی موجب کاهش حجم مبادلات خارجی ایران شده بود اما در در دو سال اخیر، به دلیل انجام مراودات تجاری با ارز‌های ملی، با سلب امکان ردیابی تراکنش‌ها توسط آمریکا، حجم تجارت خارجی ایران افزایش پیدا کرده است. 

استفاده از ارزهای ملی و ایجاد یک ارز جدید در گروه بریکس، علاوه‌بر تسهیل تجارت میان اعضا، با کاهش سهم دلار در مراودات تجاری، موجب تضعیف ابزار فشار و تحریم آمریکا می‌شود. در حال حاضر نیز سهم دلار در ذخایر ارزی جهانی تا پایان سال ۲۰۲۲ از ۵۵ به ۴۷ درصد کاهش یافته است. افزایش تجارت با ارزهایی غیر از دلار، مهم‌ترین عامل خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا است که عضویت در بریکس می‌تواند حجم تجارت غیردلاری ایران را افزایش دهد. 

مخالفان همیشه در صحنه

با وجود اهمیت وافر عضویت ایران در بریکس، برخی رسانه‌های معلوم‌الحال، با طرح شبهاتی به دنبال انحراف افکار عمومی هستند. در این رسانه‌ها مطرح شد که عضویت در بریکس، به دلیل تحریم‌های آمریکا، منفعتی برای ایران ندارد. ادعاهای مذکور، غیر کارشناسی است؛ چرا که اولاً اعضای بریکس، از تحریم‌ها علیه ایران آگاه هستند و در صورتی‌که این تحریم‌ها را مانعی برای همکاری با ایران می‌دانستند، نباید با عضویت ایران موافقت می‌کردند.

در ثانی، در زمان همه‌گیری کرونا، این رسانه‌ها، واردات واکسن را مشروط به پیوستن ایران به fatf می‌دانستند، در حالیکه با تغییر دولت و بدون پذیرش قواعد fatf، واردات واکسن، انجام شد. علاوه ‌براین، درسال ۱۴۰۱ با وجود تحریم‌ها، حجم تجارت خارجی ایران به رکورد ۱۱۲ میلیارد دلار رسید. اگر ادعای مشروط بودن همکاری کشورهای جهان با ایران به حل مشکل برجام درست باشد، پس چگونه پنج سال پس از خروج آمریکا از برجام، همکاری تجاری کشورها با ایران افزایش یافته است؟!

با بررسی میزان تجارت خارجی ایران با کشورهای عضو بریکس در سال‌های اخیر، نتایج جالبی به دست می‌آید. طبق گزارش سرویس گمرک فدرال، در سال ۲۰۲۲، حجم مبادلات تجاری بین ایران و برزیل با رکورد بی‌سابقه‌ای به بیش از 4 میلیارد دلار رسید. همچنین، تجارت ایران با چین در سال ۹۷، ۵ میلیارد دلار بود که براساس اعلام گمرک چین، این مقدار درسال ۱۴۰۱ به ۱۴ میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرده است. تجارت بین ایران و برزیل نیز در سال ۲۰۲۲، نسبت به سال قبل، رشد حدود 30% را نشان می‌دهد. افزایش حجم تجارت میان ایران و کشورهای عضو بریکس در سال‌های اخیر، نشان‌دهنده عدم تأثیر تحریم‌های آمریکا در روابط میان ایران و اعضای بریکس بوده است.

نگرانی آمریکا از پیوستن ایران به بریکس

علی‌رغم تلاش رسانه‌های معاند برای تقلیل اهمیت پیوستن ایران به بریکس، رسانه‌ها و سیاست‌مداران آمریکایی، نگرانی خود را از این مسئله ابراز کرده‌اند. نشریه بلومبرگ در گزارشی نوشته است:« بریکس با دعوت از کشو‌ر‌های جدید قصد دارد نفوذ خود را در جهان، افزایش دهد.» اعتراف بلومبرگ به افزایش نفوذ اعضای بریکس در حالی است که پیش از این، هنری کیسینجر سیاستمدار آمریکایی گفته بود: «آمریکا با سیاست خصمانه خود، ایران را در آغوش روسیه و چین می‌اندازد.» 

علت نگرانی آمریکایی‌ها این است که بریکس با تقویت اثرگذاری در بازار بین‌المللی نفت و گاز، کاهش هزینه حمل‌ونقل در صادرات و واردات، سرعت بخشیدن به روند حذف دلار از معاملات، مشارکت سازنده در حل‌وفصل مناقشات منطقه‌ای و برقراری امکان مشارکت گسترده در ساختارهای سیاسی نظامی و امنیتی، موجبات تضعیف اقتدار جهانی آمریکا را فراهم می‌نماید. 

وضع موازنه‌‌‌ی مثبت 

ادعای برخی درباره لزوم تلاش برای رفع تحریم‌های آمریکا به عنوان مقدمه هر مراوده تجاری با کشورهای جهان، نه‌تنها یک سیاست شکست‌خورده‌ای است که در دولت آقای روحانی، امتحان پس داده است، بلکه با واقعیت‌های سیاست‌خارجی نیز همخوانی ندارد. دولت‌ها برای تأمین منافع ملی در سیاست‌خارجی، می‌توانند با استفاده از مؤلفه‌های قدرت خود، بین کشورهای قدرتمند جهان موازنه برقرار نمایند. تلاش‌های دولت سیزدهم نیز در همین راستا است.

در واقع دولت آقای رئیسی تلاش برای احیای برجام را متوقف نکرده است و همچنان مذاکره به صورت رسمی و غیررسمی، جریان دارد. پیوستن ایران به بریکس و شانگهای می‌تواند به احیای برجام کمک کند، چون که این پیام را برای آمریکا صادر می‌کند که در صورتی‌که اگر منافع ایران تأمین نشود، ایران گزینه‌های دیگری که روی‌ میز دارد را انتخاب می‌کند. نتیجه این رویکرد، آزادی زندانی‌ها و رفع انسداد ۲۰ میلیارد دلار از منابع ایران بوده است. خلاف این مسئله هم صادق است که در صورتی که روسیه و چین هم طبق پیمان خود عمل نکنند، ایران معطل این کشورها نمی‌ماند و منافع خود را از راه‌های دیگری پیگیری خواهد کرد.

گزارش از فرشته وفائیان-دبیر دانشکده الهیات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آرزوی سلامتی «حماس» برای آیت‌الله رئیسی و همراهان وی
علی لاریجانی: برای سلامتی آقای رئیسی همه دعا کنیم
بهادری جهرمی: معاون اجرایی به تبریز رفت
توضیحات وزیر کشور درباره «فرود سخت» بالگرد حامل رئیس‌جمهور
سرلشکر باقری: از همۀ امکانات نیروهای مسلح برای جست‌وجوی بالگرد رئیس‌جمهور استفاده شود
حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور +جزئیات
اخبار تکمیلی از وقوع سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی
لحظه دستگیری دو گروگان‌گیر در زاهدان +فیلم
ملک سلمان دچار «حرارت بالا» شده است
یک کودتا در نیروهای مسلح خنثی شد
دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند از سوی نهادهای اطلاعاتی
فروش سریع تمام بلیت‌های استقلال و نساجی!
انتقاد تند مقام عالی قضائی از تعطیلی شنبه‌ها
روز سیاه بورس در پایان معاملات؛ شاخص کل چقدر ریخت؟
اعلام رسمی جدایی سامان قدوس از برنتفورد
حضور ناو بالستیک‌زن سپاه در نزدیکی محل استقرار نیروهای آمریکایی + جزئیات
واکنش تند به اظهارات اخیر بنی گانتز
بانک مرکزی فهرست کالاهای دریافت کننده ارز را منتشر کرد
صدور احکام سنگین برای تتلو + جزئیات
حماس اسرائیل را شکست داد
واکنش تاج به ادعای دست داشتن مدیران فدراسیون در فساد فوتبال +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top