تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/06/21 - 11:15
کد خبر: 481513

مصوبات مجلس برای بهبود معیشت اساتید

مصوبات مجلس برای بهبود معیشت اساتید

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از بهبود مصوبات کمیسیون تلفیق برای آموزش عالی خبر داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علیرضا منادی سفیدان امروز در دومین روز اجلاس روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری گفت: مجلس در حمایت از علم برای ابتدا تا انتهای دوره آموزش افراد قانون گذاری کرده است و برای اجرای مصوبات نیز ایستادگی کرده است و اکنون ۱۲ درصد از بودجه عمومی دولت سیزدهم یعنی ۶۰ (همت) هزار میلیارد تومان از مصوبات کمیسیون آموزش و تحقیقات است.

وی در تشریح مصوبات کمیسیون آموزش و تحقیقات توضیح داد: ۳ نفر از اعضای کمیسیون تلفیق امسال از کمیسیون آموزش و تحقیقات و از نماینده های مرتبط به موضوعات آموزش عالی بودند که باعث شد وضع مصوبات آموزش عالی در کمیسیون تلفیق بهبود یابد.

نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: با وجود تلاش ها می بینیم وضعیت علوم پایه در کشور خوب نیست و به شدت تضعیف شده است و بیشتر دانش آموزان ضعیف سراغ آن می‌روند در حالیکه موتور محرکه علم در کشور، علوم پایه است و مقام معظم رهبری هم روی آن تاکید دارند.

منادی سفیدان افزود: روسای دانشگاه ها باید بدانند دانشجویان ورودی امسال با دانشجویان سال قبل فرق دارند زیرا هم آموزش و پرورش سال ۱۴۰۲ و هم روند کنکور امسال عوض شده است. از یک سو رتبه بندی معلمان با هزینه ۵۰ همت برای دولت انجام شد و از سوی دیگر تاثیر قطعی معدل در کنکور تغییرات اساسی را ایجاد کرد.

نماینده مجلس ادامه داد: مواردی که اشاره کردم همه این ریشه در مصوبات مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد. ما با شورای عالی انقلاب فرهنگی تعامل داریم .

وی افزود: یک سری از مصوبات مجلس ناخوانا بود که اکنون با شورای‌عالی انقلاب فرهنگی جلساتی را برگزار کردیم و این مصوبات در حال منطبق شدن با هم هستند.

منادی در ادامه با تاکید مجدد بر علوم پایه گفت: آمریکا برای افزایش علاقه به علوم پایه و تحقیقات در این زمینه امسال بودجه بنیاد ملی علوم (NSF) را افزایش داد تا عقب ماندگی را جبران کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه تاسیس سازمان ملی تربیت کودک گفت: ما برای همه گروه های سنی در زمینه علم و دانش مصوبه داشتیم و برای صفر تا شش ساله ها با تاسیس سازمان ملی تربیت کودک، امور مهدکودک ها از دست سازمان بهزیستی خارج و تخصصی شد. رتبه بندی معلمان با هزینه ۵۰ همت برای دولت انحام شد. قانون جهش تولید دانش بنیان نیز همه موانع را از سر راه شرکت های دانش بنیان برداشت.

وی در ادامه به مصوباتی برای بهبود معیشت استادان اشاره کرد و گفت: موضوع همسان سازی حقوق استادان وزارت علوم و وزارت بهداشت با هدف جلوگیری از خروج نخبگان از کشور در این مجلس و در کمیسیون آموزش و تحقیقات انجام شد.

منادی سفیدان ادامه داد: مسکن مهم ترین مشکل بسیاری از استادان جوان است و کمیسیون تلفیق به همه دانشگاه ها اجازه داد از محل بودجه کل خود و زمین های مازاد برای اعضای هیات علمی و کارکنان خود مسکن بسازند. بر همین اساس ۱۰ دانشگاهی که در گام اول موفق به قرارداد برای ساخت مسکن شوند، در کمیسیون تلفیق، بودجه آنها را برای سال بعد افزایش می دهیم.

وی از تلاش برای حفظ نخبگان و جلوگیری از مهاجرت آنها سخن گفت و تاکید کرد: موفق شدیم سقف حقوق را برای استادان در کمیسیون تلفیق برداریم و مالیات پلکانی را هم حذف کردیم و مالیات استادان ۱۰ درصد است.

منادی سفیدان با اشاره به تدوین آیین نامه های قانون جهش دانش بنیان نیز گفت: این آیین نامه ها در همه بخش ها تدوین شده است و می تواند به بهترین شکل در بهبود اقتصاد دانش بنیان کمک کند.

وی در پایان به تدوین قانون ۵ ساله ای برای ماموریت های وزارت علوم اشاره کرد و گفت: قانون خوبی در راستای حمایت جامع و قاطع از وزارت علوم در حال نگارش هستیم که ریل گذاری خوبی برای دانشگاه ها خواهد بود.

منادی سفیدان از روسای دانشگاه های مختلف خواست ارتباط خوبی با نمایندگان مجلس و کمیسیون داشته باشند تا برخی مشکلات به همین شکل حل شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top