به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دکتر رضا یزدانی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی سال ۱۴۰۲ گفت: برنامه آموزشی دوره عمومی دندانپزشکی هر چند سال به دلیل تغییراتی که در دندانپزشکی رخ میدهد تغییر میکند، آخرین تغییر آن در سال ۱۳۹۶ انجام شد و اعلام شد که این برنامه آموزشی باید برای دانشجویان ورودی ۹۷ به بعد اجرا شود.
وی افزود: یکی از مواردی که در برنامه آموزشی دوره عمومی دندانپزشکی از سال ۹۷ مطرح شد، آزمون جامع دندانپزشکی بود که ذکر شد این آزمون باید وقتی گرفته شود که دانشجو ۱۸۰ واحد گذرانده و در پایان ترم ۱۰ قرار دارد، از ترم ۱۱ باید این امتحان را بگذراند.
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی خاطرنشان کرد: در واقع این امتحان مجوز ورود به دوره انترنی دندانپزشکی (سال آخر) بود یعنی اگر دانشجو این آزمون را ابتدای ترم ۱۱ میگذراند و قبول نمیشد آموزش فرد متوقف میشد. اتفاق خوبی که در سال ۱۳۹۹ رخ داد این بود که نام آزمون جامع دندانپزشکی به آزمون صلاحیت بالینی تغییر پیدا کرد.
وی افزود: دلیل اش هم این بود که در رشتههای مختلف از جمله پزشکی این آزمون را داشتند و تاکید شد که بهتر است آزمون جامع به آزمون صلاحیت بالینی تغییر نام پیدا کند.
یزدانی یادآور شد: باید تاکید کنم حتی اگر نام آزمون هم تغییر نمیکرد، نحوه گرفتن آزمون، همانند همین آزمون صلاحیت بالینی است که قرار است از دانشجویان گرفته شود. دانشجویان فکر میکردند چون نام آن آزمون جامع دندانپزشکی است شبیه آزمون علوم پایه دندانپزشکی همه آزمون تئوری است، در حالیکه اینگونه نیست.
آزمون جامع علوم پایه، پایان دوره علوم پایه است و آزمون صلاحیت بالینی پایان دوره بالینی قبل از انترنی است
وی خاطرنشان کرد: آزمون جامع علوم پایه، پایان دوره علوم پایه است و آزمون صلاحیت بالینی پایان دوره بالینی قبل از انترنی است. منطقی است که از دوره بالینی سوالات تئوری پرسیده میشود، کیس ها مطرح میشود و یک قسمت عملی دارد. این سو تفاهم پیش آمده بود که چون نام آزمون جامع دندانپزشکی بود باید آزمون تئوری باشد.
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی با اشاره به تغییر برخی شروط آزمون یادآور شد: در سال ۱۳۹۹ امتیاز بزرگی به دانشجویان داده شد. این امتیاز این بود که آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی دیگر مجوز ورود به دوره انترنی و سال آخر نیست. بلکه دانشجو تا پایان سنوات خود میتواند این آزمون را بدهد اما این آزمون شرط فارغ التحصیلی است.
وی گفت: با این تغییر نام دانشجویان امتیاز بزرگی گرفتند اما محتوای آزمون با تغییر نام تغییر نکرده است.
از ابتدای ترم مهرماه ۱۳۹۷ مشخص بود که مهرماه ۱۴۰۲ آزمون جامع اخذ میشود
یزدانی در پاسخ به آن دسته از دانشجویان دندانپزشکی که عنوان میکنند از برگزاری این آزمون اطلاع نداشته اند، گفت: از سال ۱۳۹۷ مشخص بود که در مهر ۱۴۰۲ چنین آزمونی برگزار میشود. برای اینکه اعتراض نباشد ۵ سال برای این آزمون وقت گرفته شد. در واقع از ابتدای ترم مهرماه ۱۳۹۷ مشخص بوده که مهرماه ۱۴۰۲ آزمون جامع اخذ میشود. مستندات این آزمون در آئین نامه مصوب شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی آمده است.
وی اضافه کرد: نکته دیگری که دانشجویان عنوان میکنند این است که منابع به گفته نشده است. این در حالی است که در سال ۱۳۹۶ در آئین نامه مصوب شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی مشخص شده، ذکر شده است که منابع جهت آزمون جامع دندانپزشکی همان منابع اصلی معرفی شده در برنامه آموزشی است.
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی خاطرنشان کرد: در واقع منابع همان کتابهای اصلی است که دانشجویان دندانپزشکی در طول تحصیل مطالعه میکنند. در سال ۱۳۹۷ یک دستورالعمل با عنوان برنامه آموزشی، رفرنسها و منابع به همه دانشکدههای دندانپزشکی ارسال شد و در آن دستورالعمل همه موارد مرتبط با برنامه آموزشی از جمله سرفصل دروس و منابع مشخص شده است.
وی یادآور شد: از سال ۱۳۹۷ هم زمان امتحان و هم منابع امتحان مشخص بوده است و تنها تاریخ روز در مهرماه ۱۴۰۲ مشخص نبود.
ما قرار است بایدهای آموزشی دندانپزشکی را از دانشجو بپرسیم
یزدانی تاکید کرد: یک مسئله مهم در این آزمون این است که ما قرار است بایدهای آموزشی را از دانشجو بپرسیم و قرار نیست سوالات ریز و دستیاری را بپرسیم. ما سوالات کلی که یک دانشجوی ترم ۱۱ باید بلد باشد را میپرسیم. به طور نمونه دانشجو باید یک کار عملی داشته باشد و یک حفره را در یک ماده فلزی بتراشد، بیشتر دانشجویان نمیروند رفرنس را ببیند زیرا اصول را یاد گرفته اند. یا نمونه دیگر اگر بیماری دیابت و قند خون بالا دارد دندانپزشک میتواند دندان اش را بکشد یا نه؟ این موارد را دانشجو باید بلد باشد.
وی اضافه کرد: این آزمون که در مهرماه ۱۴۰۲ اجرا میشود از بایدهای آموزشی دندانپزشکی است. تنها آنچه دانشجوی دندانپزشکی باید بلد باشد را از فرد میپرسیم.
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی گفت: این آزمون یک قسمت تئوری دارد که دارای ۶۰ سوال است و دانشجو باید ۷۰ درصد نمره را کسب کند و این نمره بخش تئوری مجوز ورود به بخش عملی آزمون است. در بخش عملی هم یک سری اسلاید درباره بیماران نشان داده میشود و یا کاربرد وسایل و تجهیزات دندانپزشکی از دانشجو پرسیده میشود. بخش دیگر کار عملی هم ترمیم دندان و درمان ریشه و پروتزها هستند.
حداکثر مساعدت به کسانی که بار اول در آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی شرکت میکنند
وی افزود: البته بار اول یک آزمون شرایط خاص خود را دارد. اما متأسفانه برخی از دانشجویان دنبال لغو این امتحان هستند در صورتی که از روز اول گفته ایم و همه متفق القول هستیم کسانی که بار اول در این آزمون شرکت میکنند حداکثر مساعدت به آنها میشود. این طور نیست که پاسخنامه را بدهیم به کامپیوتر و پس از تصحیح نمرات را اعلام میکنیم. تمام سوالات را آنالیز میکنیم و در صورتی که سوالی ابهام یا مشکل داشته باشد را مورد آنالیز قرار میدهیم.
یزدانی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که برای چنین آزمون مهمی ما دو بار آزمون پایلوت برگزار کردیم. یک بار در تیرماه در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز و و دیگر در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم آزمون به صورت آزمایشی برگزار کردیم تا اشکالات اجرایی و عملیاتی آن استخراج شود. در امتحانات پایلوت نیز با توجه به اینکه دانشجویان از قبل مطالعهای نداشتند، اکثر دانشجویان بدون مطالعه امتحان دادند و قبول شدند و آن عدهای که قبول نشدند هم آموزش و دانشکده اعلام میکردند این دانشجویان ضعیف بودند.
وی تاکید کرد: قول میدهم کسانی که به طور معمول درس خوانده اند و دانشجویانی که بایدهای آموزشی دندانپزشکی در پایان ترم ۱۰ بلد هستند به راحتی میتوانند این آزمون را بگذرانند.
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی درباره امکانات دانشکدههای دندانپزشکی برای برگزاری آزمون صلاحیت بالینی گفت: برخی از دانشکدهها چندین سال سابقه دارند و برخی از دانشکدهها جدید هستند اما نحوه امتحان به گونهای است که تمام دانشکدههای دندانپزشکی بتوانند با امکانات موجود خود کار را خود انجام دهند.