تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/06/22 - 10:26

وجود نشانه‌های حیات در یک سیاره دیگر

دانشمندان سیگنال‌های عجیبی از سوی جهان‌های بیگانه کشف کرده‌اند که به آن‌ها اطلاعات تازه‌ای از ناشناخته‌های کیهانی می‌دهد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سیاره آبی که احتمالا به دور یک ستاره قرمز کم‌نور در فاصله ۱۲۰ سال نوری از ما می‌چرخد، امروز کمی به نظر هیجان‌انگیزتر از گذشته می‌آید.  یک کاوشگر، در جو K۲-۱۸b وجود دی‌اکسیدکربن و متان را نشان می‌دهد، همان‌طور که دانشمندان قبلا برای یک سیاره اقیانوسی با جوی غنی از هیدروژن یا هایسین (Hycean) پیش‌بینی کرده بودند.

علاوه بر این، مشاهدات تازه نشانه‌ای وسوسه‌انگیز از وجود دی‌متیل‌سولفید را نشان می‌دهد؛ نشانه‌ای زیست‌شناختی که دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند ممکن است در جهان‌های هایسین شناسایی شود.  اینجا روی زمین، دی‌متیل‌سولفید فقط توسط موجودات زنده تولید می‌شود و غالب آن متعلق به فیتوپلانکتون‌های دریایی است.

نیکو مادوسودان، ستاره‌شناس از دانشگاه کمبریج، می‌گوید: «یافته‌های ما تاکیدی است بر اهمیت در نظر گرفتن محیط‌های قابل سکونت متنوع در جستجوی حیات در جاهای دیگر کیهان. به طور معمول، جستجوی حیات در سیارات فراخورشیدی عمدتا روی سیارات صخره‌ای کوچک‌تر متمرکز بوده، اما جهان‌های هایسیایی بزرگ‌تر به طور قابل‌توجهی برای مشاهدات جوی مفیدتر هستند.»

K۲-۱۸b با زمین بسیار متفاوت است؛ به طور قابل توجهی سنگین‌تر، در حدود ۸.۶ برابر جرم زمین و شعاعش ۲.۶ برابر شعاع زمین است. K۲-۱۸b هر ۳۳ روز یک بار به دور یک ستاره کوتوله قرمز بسیار نزدیک می‌چرخد. با این حال، کوتوله‌های قرمز سردتر و کم‌نورتر از خورشید هستند، به این معنی که K۲-۱۸b تابش ستاره‌ای مشابه زمین دریافت می‌کند.

مادهوسودان و همکارانش K۲-۱۸b را در سال ۲۰۲۰ ارزیابی کردند و دریافتند که احتمال حیات در آن وجود دارد. آن‌ها همچنین K۲-۱۸b را به عنوان یک دنیای بالقوه هایسین در سال ۲۰۲۱ شناسایی کردند. اما محققان به داده های بیشتری نیاز داشتند. آن‌ها به تلسکوپ فضایی جیمز وب نیاز داشتند تا با دقت بیشتری به جو سیاره فراخورشیدی نگاه کنند و نشانه‌های بهتری بیابند و البته بالاخره به آن رسیدند.

آن‌ها با استفاده از جیمزوب،  K۲-۱۸b را در حالی که بین ما و ستاره میزبانش می‌چرخید، دو بار تماشا کردند. آن‌ها دریافتند که مشاهدات برای تعیین اینکه آیا K۲-۱۸b قابل سکونت است یا نه، کافی نیست، اما به طور وسوسه انگیزی به ما نزدیک است.

مادهوسودان می‌گوید: «مشاهدات جیمزوب در آینده باید بتوانند تایید کند که آیا دی متیل سولفید واقعا در جو K۲-۱۸ b در سطوح قابل توجهی وجود دارد یا خیر. گام بعدی جستجوی دیگر نشانه‌های زیستی احتمالی در جو این سیاره فراخورشیدی خواهد بود.»

نتایج نشان می‌دهد که جیمزوب قادر به تشخیص علائم زیستی در اتمسفر سیارات فراخورشیدی است که اولین گام مهم برای یافتن حیات در سیاره‌ای دیگر است.

این تحقیق برای انتشار در «The Astrophysical Journal Letters» پذیرفته شده است.

منبع: همشهری آنلاین

زمان حراج جدید شمش طلا اعلام شد
۸۰ درصد داوطلبان آزمون دستیاری دوره ۵۱ مجاز به انتخاب رشته شدند
اخطار ایران به اسرائیل در شورای امنیت +فیلم
جزئیات تازه درباره سوءقصد مسلحانه در سقز
توصیه مهم پورمحمدی به پزشکیان درباره کابینه
جزئیات تازه درباره نتیجه ترور محمد الضیف توسط اسرائیل
سپاهان نقره داغ شد؛ جزئیات جریمه سنگین AFC
شروع بازی‌های المپیک پاریس ۲روز قبل از افتتاحیه
بسته معیشتی رئیس‌جمهور؛ ترفند جدید مجرمان سایبری
چرا فولاد از هر نظر برای یحیی انتخاب خوبی بود؟
شورای تعیین وزرا یا جمع متهمان و محکومان؟
دلیل تفاوت روز عاشورای امسال در ایران و عراق!
در برابر بی حجاب‌ها در مجلس عزای سیدالشهدا چه کنیم؟ +فیلم