تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/06/27 - 13:37
کد خبر: 482053

نمایندگان با بررسی اولویت‌دار طرح اصلاح قانون کنکور موافقت کردند

 نمایندگان با بررسی اولویت‌دار طرح اصلاح قانون کنکور موافقت کردند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز موافقت کردند که طرح مربوط به اصلاح قانون کنکور با اولویت بررسی شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نمایندگان در جلسه علنی امروز (دوشنبه، ۲۶ شهریور ) مجلس شورای اسلامی، درخواست اعمال ماده ۱۰۰ آئین نامه داخلی برای طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۳۹۲/۶/۱۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی را بررسی کردند.

در نهایت نمایندگان مجلس با ۱۴۷ رأی موافق، ۵۶ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که طرح مربوط به اصلاح کنکور با اولویت بررسی شود.

در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی وارد بررسی کلیات این طرح شدند و پس از استماع گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات پیرامون کلیات این طرح موافقان و مخالفان کلیات این طرح صحبت کردند، اما با فرارسیدن زمان اذان، دو موافق و دو مخالف دیگر باقی ماندند.

مخالفان و موافقان طرح اصلاح قانون کنکور چه گفتند؟

بنابراین گزارش مسلم صالحی به عنوان متقاضی این طرح، گفت: شورایعالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای داشته است مبنی بر تاثیر معدل در پذیرش دانش آموزان در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اما این مسئله نگرانی شدیدی را در جامعه دانش آموزان و خانواده های آن ها ایجاد کرده است.

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی افزود: دغدغه ما در این زمینه این است که در بحث تاثیر معدل به یقین کیفیت آموزش در مراکز و استان های برخوردار مانند تهران نسبت به مناطق ضعیفی مانند خوزستان و سیستان و بلوچستان متفاوت است و طبیعی است که یک معلم آموزشی خوب منجر به ارتقاء سطح کیفی تحصیلی دانش آموز می شود لذا نمی توان یک نسخه واحد را برای کل جامعه پیچید در حالی که شرایط برخورداری از آموزش در میان دانش آموزان متفاوت است.

وی با بیان اینکه در بحث تصحیح اوراق امتحانی نیز سلیقه تصحیح کننده بسیار اثرگذار است، گفت: این مسئله باعث بی عدالتی شده و این بی عدالتی خود را در معدل دانش آموزان و پذیرش آن ها در دانشگاه نشان می دهد.

صالحی مطرح کرد: اگر قرار است معدل تاثیر قطعی در پذیرش دانشجویان داشته باشد چرا باید این مسئله را به فردی که چندین سال قبل تحصیل کرده تسری داد؟ چرا که آن زمان چنین قانونی نبوده و فرد از ماجرا اطلاعی نداشته است بنابراین باید پرسید ملاک ما برای افرادی که در نظام قدیم درس خوانده اند، چیست؟

وی افزود: توجیه شورایعالی انقلاب فرهنگی این است که مجموعی از مهارت تست زنی و حفظ کردن و تحلیل در کنکور برای داوطلب اعمال شود اما باید مشخص شود که نسبت این موارد به هم چند به چند است؟

این نماینده مجلس تاکید کرد: در نهایت خروجی این تصمیمات خلق الساعه تنها بازی کردن با اعصاب و روان دانش آموزان و والدین و جامعه است که پس از 12 سال تلاش برای ورود به دانشگاه به یکباره به دنبال تصمیمی خلق الساعه تمامی تلاش چندین ساله آن ها از بین می رود لذا امیدوارم شاهد اصلاح این قانون و جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان کنکور باشیم.

امیرحسین بانکی پور نماینده اصفهان در مخالفت با تقاضای اولویت گفت: طبق قانون باید هر تصمیمی درباره کنکور تا پایان شهریور ماه گرفته و به تایید شورا رسیده باشد؛ با توجه به محدودیت زمانی و آغاز روند بررسی برنامه هفتم عملا تعیین تکلیف این طرح به بعد از شهریور موکول شده و اثری جز تشویش ذهن خانواده‌ها ندارد.

وی درباره چرایی تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی در تغییر در نحوه برگزاری کنکور گفت: این تصمیم عقبه چندین ساله داشته که وزیر آموزش و پرورش نیز درخصوص نحوه اجرای این مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی ارائه کرد؛ با روند گذشته کتاب‌های درسی منسوخ شده و دانش‌آموزان صرفا دلبسته کنکور و کلاس‌های کنکوری شده اند و محتوای کتب درسی به حاشیه رانده شده است.

به گفته بانکی پور با این تصمیم معلم و کلاس‌های درس به جایگاه اصلی خود برمی‌گردد.

این عضو کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه آموزش و پرورش به ضعیف شده است، گفت: از دلایل ضعیف شدن این است که کلاس‌های کنکور جایگزین کلاس‌های درسی شده‌ و در شکل فعلی کنکور هم درصد اندکی از خانواده‌های محروم به رشته‌های بالا دست پیدا کرده اند پس نباید سرنوشت دانش‌آموز را به یک امتحان چهار ساعته گره زد.

وی با بیان اینکه هیچ دولتی شهامت اجرای این طرح را نداشت، افزود: این دولت شهامت کرد و محکم پای اجرای آن ایستاده است پس مرعوب جو رسانه ای نشوید که پشت آن مافیای کنکور است که با برنامه‌سازی‌های مختلف ذهن جامعه را متشنج می‌کند.

بانکی‌پور در پایان گفت: رئیس کمیسیون آموزش در تمام جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشته و مقرر شده اختلافات در جلسات مشترک حل شود پس نباید طرحی که به کنکور امسال نمی‌رسد را مصوب کرد. البته که شورای نگهبان مصوبات خلاف شورای عالی انقلاب فرهنگی را رد می کند.

علیرضا سلیمی نماینده محلات نیز به عنوان موافق بررسی با اولویت این طرح گفت: اینکه گفته شد دانش‌آموزان به سمت کلاس‌های کنکور رفته و نسبت به متون درسی بی‌توجه شده‌اند، این سوال را به وجود می آورد که منشا آن چیست؟ آیا این موضوع به طراحی سوالات کنکور برنمی گردد؟ باید سازمان سنجش در طراحی سوالات بازبینی کند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر اگر قرار بر اعمال تاثیر قطعی معدل در نتیجه کنکور باشد هم باید زیرساخت‌ها وجود داشته باشد؛  علاوه بر این رویه واحدی در تصحیح اوراق بوده تا اعمال سلیقه در بررسی ورقه‌های دانش‌آموزان نشود.

در ادامه عده ای از نمایندگان درخواست کردند برای اتمام بررسی این طرح در مجلس قبل از آغاز بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، مجلس امروز در شیفت دوم تشکیل جلسه دهد اما عبدالرضا مصری که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت، اعلام کرد: از آنجا که در هیات رئیسه در این زمینه تصمیم گیری نشده است، امکان رای گیری وجود ندارد.

منبع: فارس

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رافائل گروسی برای پزشکیان پیام فرستاد +جزئیات
ساعات فعالیت بانک‌ها برای شنبه و یکشنبه اعلام شد
واکنش کنعانی به اتهام‌زنی اسرائیل علیه ایران در مورد المپیک
دادگستری استان تهران: این داروها را مصرف نکنید
حضور شهردار تهران در محل فرونشست خیابان ولی‌عصر(عج)
حضور شهردار تهران در محل فرونشست خیابان ولی‌عصر(عج)
ایمن سازی ترکیدگی لوله آب در خیابان ولیعصر به سرعت در حال انجام است
حمله آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن
در انتظار آمدن «چریک»
حضور فرستاده ویژه نخست‌وزیر ژاپن در مراسم تخلیف پزشکیان
وضعیت خودرو ها در جاده امامزاده داوود بعد از ریزش کوه
بی‌اعتنایی ترامپ به نتانیاهو سوژه رسانه‌ها شد
مجلس بر تداوم سیاست خارجی انقلابی دولت شهید رئیسی اصرار دارد
۵ گل آبی در اولین بازی فصل استقلال و گلسازی یامگا
همکاری استقلال و رضاوند تمدید شد
اردوی پرسپولیس در هلند لغو شد؟
مرحله نهایی المپیاد علمی دانشجویی کشور فردا برگزار می‌شود
امکان تسویه خرید شمش طلا با تغییر ساعت کاری بانک‌ها‌
۴۲ هزار میلیارد تومانِ دیگر به گندم‌کاران پرداخت می‌شود
دیدار نمایندگان اردبیل در مجلس با مسعود پزشکیان
پزشکیان: هر تلاشی برای حمایت از ورزشکاران انجام خواهم داد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top