تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/07/03 - 14:01
کد خبر: 482772

آیا معلمی بدون آزمون استخدام امکان پذیر است؟

 آیا معلمی بدون آزمون استخدام امکان پذیر است؟

وزیر آموزش و پرورش گفت: به‌ جز نیروهای خرید خدماتی که با آزمون جذب شدند، معلم شدن بدون آزمون استخدامی با یک شرط امکان پذیر است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  یکی از موضوعاتی که سال گذشته وزارت آموزش و پرورش را با چالش مواجه کرده بود؛ موضوع نیروهای خرید خدماتی بود که بر اساس قانون استفاده از آنها برای وزارت آموزش و پرورش ممکن نبود.

در حالی که وزارت آموزش و پرورش در سال‌های اخیر با کمبود شدید نیرو مواجه است؛ بر اساس قانون تنها از دو مسیر دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی و آزمون‌های استخدامی می‌تواند نیروی مورد نیاز خود را جذب کند و جذب نیرو غیر از این دو راه غیر ممکن و غیر قانونی است.

با این حال تعداد زیادی از معلمان حق التدریسی و خرید خدماتی در چند سال اخیر خواستار این مسئله بودند که بدون برگزاری آزمون استخدامی به صورت رسمی عضو آموزش و پرورش شوند. این افراد به دلیل اینکه چند سال از عمر خود را در کلاس‌های درس گذرانده بودند این توقع را از نظام آموزش کشور داشتند که بدون برگزاری آزمون استخدامی آنان را جذب کند و یا حداقل یک آزمون استخدامی جداگانه برای آنان در نظر گرفته شود به طوری که اکثریت آنان جذب وزارت آموزش و پرورش شوند.

طرف قرارداد بسیاری از این معلمان خرید خدماتی، ادارات کل آموزش و پرورش شهرستان‌ها بودند و در بسیاری از موارد این معلمان از عدم پرداخت چندین ماهه حقوق و مزایای خود شکایت داشتند.

همین موضوع باعث شد تا برخی از این معلمان در آزمون‌های استخدامی شرکت کنند و برخی دیگر از آنان قید تدریس را بزنند.

دولت و نظام آموزشی هم که با مشکل کمبود اعتبار و کمبود معلم به صورت همزمان مواجه بود، قادر به استخدام رسمی آنان نبود. نظام آموزش کشور که نتوانسته بودند امکان جذب همه این معلمان را فراهم کند از آنان خواست فعلاً به تدریس ادامه دهند تا روزی آنان به استخدام دولت دربیایند.

شب گذشته رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش با حضور در یک برنامه تلویزیونی همچنان این سیاست نظام آموزشی در قبال نیروهای خرید خدماتی را ادامه داد.

صحرایی با اشاره به اینکه سال قبل تصمیم گرفته شد که برای آخرین سال شاهد آخرین نیروهای خرید خدماتی باشیم. گفت: آزمون‌های استخدامی اخیر فرصت فوق العاده‌ای به این نیروهای خرید خدماتی داد و این نیروها برای شرکت در این آزمون امتیاز داشتند تا از این طریق جذب آموزش و پرورش شوند اما به دلایل زیادی بسیاری از آنان نتوانستند وارد شوند.

استفاده از نیروهای خرید خدماتی به شرط مجوز سازمان برنامه و بودجه

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه چون نیاز به نیرو داریم از نیروهای خرید خدماتی امسال هم استفاده می‌کنیم؛ گفت: ما از نیروهای خرید خدماتی استقاده می‌کنیم اما این استقاده یک شرط دارد و آن این است که بتوانیم مجوز استخدام این نیروها را از سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی بگیریم.

وی با ابراز اطمینان از اینکه سازمان برنامه و بودجه و دولت برای استفاده از نیروی خرید خدماتی کمک خواهند کرد؛ گفت: ان‌شاءالله همه تلاش خود را داریم تا در خدمت نیروهای خرید خدماتی باشیم، مگر اینکه وضعیت صلاحیت حرفه‌ای آنها آن‌طور که مورد انتظار مردم است، نباشد. این حق مردم است که معلمانی سر کلاس باشند که از هر حیث ممتاز هستند.

صحرایی تاکید کرد: به همه ادارات آموزش و پرورش سراسر کشور اعلام کردیم به‌جز نیروهای خرید خدماتی که با آزمون جذب آموزش و پرورش شده و استخدام شدند، در خصوص آن تعداد که از طریق آزمون جذب نشدند بر اساس مقدار ظرفیت استخدامی باقی مانده خود اجازه داریم از این نیروها استفاده کنیم که البته این امر مشروط به همکاری سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی است.

برخی نیروهای خرید خدماتی حقوق سال گذشته را نگرفته‌اند

وی یادآور شد: زمانی که من سرپرست آموزش و پرورش شدم، برخی از نیروهای خرید خدماتی ۶ ماه حقوق نگرفته بودند و سازمان برنامه و بودجه می‌گفت این افراد با اجازه چه کسی جذب شده‌اند؟، آنها هم راست می‌گویند چراکه باید برنامه هرچیزی را داشته باشند. خدا می‌داند من چقدر عذاب کشیدم. همین حالا نیز برخی از این نیروهای خرید خدماتی حقوق پارسال را نگرفته‌اند. باید در این راستا برنامه ریزی شده و مساله با دقت رفع شود.

نیروهای خرید خدماتی و چالشی که امیدوار به حل آن هستیم

سال گذشته؛ معلمان خرید خدماتی و حق التدریسی اعتراض داشتند و اعلام کردند، پس از سال‌ها تدریس و عدم پرداخت حقوق و مزایای مناسب، سرانجام وزارت آموزش و پرورش آنان را باید استخدام کند. این در حالی بود که وزارت آموزش و پرورش هم به جهت ملاحظات قانونی ملزم به برگزاری آزمون استخدامی برای جذب نیرو بود.

برخی از این معلمان از طریق آزمون استخدامی جذب نظام آموزشی شدند با این حال همچنان برخی از این معلمان بدون آزمون در حال تدریس هستند و وزارت آموزش و پرورش هم به جهت اینکه همچنان با کمبود شدید نیرو مواجه است ناچار است از ظرفیت آنان استفاده کند. در این شرایط باید منتظر ماند و دید که آیا صحرایی و مجموعه همراهانش در وزارت آموزش و پرورش می‌توانند راهی برای جذب این افراد پیدا کنند؟ در صورتی که امکان استخدام نیروهای خرید خدماتی فراهم نشود آیا پرداخت حقوق این دسته از معلمان بدون مشکل انجام خواهد شد یا مانند سال گذشته باید شاهد عدم پرداخت حقوق معلمان خرید خدماتی به مدت طولانی باشیم؟

منبع: مهر

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top