تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/07/09 - 10:19
کد خبر: 483368

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم:

دانشگاه‌ها ملزم به اجرای برنامه‌های نشاط آور در دانشگاه‌ها شدند

دانشگاه‌ها ملزم به اجرای برنامه‌های نشاط آور در دانشگاه‌ها شدند

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها ملزم به اجرای برنامه‌های نشاط آور در دانشگاه‌ها شدند، گفت: تاکید ما بر این است تمامی برنامه‌ها، جشن‌ها و مراسم‌های آغاز سال تحصیلی با محوریت گروه‌های دانشجویی حاضر در دانشگاه‌ها از جمله تشکل‌ها، انجمن‌های علمی و فعالین فرهنگی و اجتماعی برگزار شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها ملزم به اجرای برنامه‌های نشاط آور در دانشگاه‌ها شدند، گفت: تاکید ما بر این است تمامی برنامه‌ها، جشن‌ها و مراسم‌های آغاز سال تحصیلی با محوریت گروه‌های دانشجویی حاضر در دانشگاه‌ها از جمله تشکل‌ها، انجمن‌های علمی و فعالین فرهنگی و اجتماعی برگزار شود.

دکتر کلانتری ضمن بیان این مطلب بر ضرورت ایجاد شور و نشاط در دانشگاه‌ها همزمان با بازگشایی این مراکز تاکید کرد و گفت: ما در ابلاغیه‌هایی که به رؤسا و معاونین فرهنگی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی داشتیم، تاکید کردیم این ملاحظه را در نظر بگیرند. با توجه به اینکه دانشجویان جدید ما از هفته سوم مهر وارد دانشگاه‌ها می‌شوند، بر این اساس در ابلاغیه‌های خود تاکید کردیم دانشگاه‌ها جشن آغاز سال جدید را برگزار کنند و تاکید ما بر این است تمامی برنامه‌ها، جشن‌ها و مراسم‌های آغاز سال تحصیلی با محوریت گروه‌های دانشجویی حاضر در دانشگاه‌ها از جمله تشکل‌ها، انجمن‌های علمی و فعالین فرهنگی و اجتماعی برگزار شود.

وی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر موارد فوق تاکید کردیم دانشگاه‌ها فضایی را فراهم کنند تا دانشجویان و مجموعه‌های دانشجویی بتوانند خود را به دانشجویان نوورود بشناسانند و آنها نیز متناسب با سلایق و علایق خودشان در این مجموعه‌ها عضو شوند تا افرادی که تمایلی به مجموعه‌های علمی و تخصصی دارند، در آن ورود کنند یا اگر به تشکل‌ها یا فعالیت‌های ادبی، هنری، خیریه‌ای یا غیره علاقه دارند، عضو شوند. بنابراین همه این موارد فرصت‌هایی است که در اختیار دانشجویان قرار داده می‌شود و اول سال نیز به دانشجویان جدیدالورود معرفی می‌شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم خاطر نشان کرد: کار جدیدی که امسال در مقایسه با سال‌های گذشته در سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها اتفاق می‌افتد، این است کخ تراکم برنامه‌های اردویی ما افزایش یافته است. در واقع طی هماهنگی‌هایی که فصل تابستان با دستگاه‌های مختلف داشتیم، فعالیت‌های اردویی نظیر راهیان پیشرفت که دانشجویان با دستاوردهای علمی کشور در مقیاس استانی آشنا می‌شوند و اردوهای زیارتی و سیاحتی افزایش یافته است. این عوامل موجب می‌شود فضای با نشاط‌تری در دانشگاه‌ها اتفاق بیفتد.

دکتر کلانتری اظهار کرد: ما پارسال موضوعی را آغاز کردیم که چندان به نتیجه‌ نرسیدیم؛ آن هم حضور مس‌ولان دولتی در دانشگاه‌ها است، اما امسال تاکید داریم که این موضوع اتفاق بیفتد، ضمن اینکه مقام معظم رهبری نیز چندین بار تاکید کردند تا مسؤولین با حضور خود در دانشگاه‌ها به پرسش‌ها پاسخ بدهند و از راهکار نخبگان بهره بگیرند. به این منظور ما ستاد گفت‌وگوی اثربخش را در وزارت علوم تشکیل دادیم، حتی نماینده تمامی دستگاه‌ها دو یا سه جلسه در این ستاد حضور یافتند، هماهنگی‌هایی برای حضور نمایندگان یا کارشناسان آن دستگاه‌ها برای حضور در دانشگاه‌ها شکل گرفت، اما در معدودی از دانشگاه‌ها انجام شد.

وی افزود: وظیفه همه دولتی‌ها است که با حضور در دانشگاه‌ها ضمن دفاع از عملکرد خود به پرسش‌های دانشجویان پاسخ بدهند و گوش شنوای پیشنهادات باشند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم توجه به رویدادهای حل مساله را از دیگر برنامه‌های جاری دانشگاه‌ها دانست و گفت: این برنامه سال گذشته آغاز شد و دانشجویان در گروه‌های کوچک حضور می‌یافتند و با آموزش‌هایی که دریافت می‌کردند، مهارت‌های لازم را برای حل مساله شکل می‌دادند، اما امسال این گروه‌های کوچک تجمیع خواهند شد تا بتوانیم در این مساله یک رویداد ملی داشته باشیم.

کلانتری افزود: ما در دور جدید فعالیت دانشگاه‌ها در دوران پس از کرونا اصلاحاتی را در آیین‌نامه انجمن‌های علمی و دانشجویی داشتیم تا سطح فعالیت‌های انجمن‌های علمی به انجمن‌های فناوری تبدیل شود؛ یعنی متناسب با تحولاتی که در کلان جامعه و جهان صورت گرفته است و فعالیت‌های فناوری و تولید محصول ارتقاء یافتند، ما سعی کردیم فعالیت‌های فناوری را در سطح دانشجویان گسترش بدهیم. بر این اساس آیین‌نامه انجمن‌های علمی بازنگری شد و دانشجویان فراتر از بحث‌های علمی که در جای خود مهم است، ترغیب شدند به افزایش تولید محصول و شکل‌گیری هسته‌های کوچک و ابتدایی فناور معطوف باشند تا در جمع دانشجویی خود کنشگری داشته باشند.

وی ادامه داد: امسال ارتباط خوبی بین انجمن‌های علمی و پارک‌های علم و فناوری برقرار خواهد شد تا دانشجویان در قالب دستیاران فناور در شرکت‌های فناور و مجموعه پارک‌ها مستقر باشند و اگر ایده‌ای داشته باشند، مورد حمایت قرار می‌گیرند و حتی اگر به تولید محصول برسند نیز حمایت جدی خواهند شد و حتی ممکن است استخدام آنها در پارک‌ها رقم بخورد.

منبع: ایسنا

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top